*Anaïs* Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Kan jeg feks kjøpe tørketrommel? Ny lås på ytterdøren?
mowgli Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Jeg tror nok ikke du kan bruke BSU til det du nevner... Når boligen er ny kan uttak benyttes til: kjøpe og byggesum for huset herunder overtagelse av gjeld kjøpesum for tomt av hva lignngsmyndighetene finner er "passende størrelse" til egen fast bolig herunder innfestingsavgift for festet tomt eller innløsning av festet tomt. betaling for nødvendig aksje, andel eller obligasjon betaling av renter og avdrag på lån til boligen. Som lån til bolig likestilles lån til nødvendig aksje, andel eller obligasjon. Det er ikke stilt noen formelle krav om at lånet er formellt definert som boliglån av lånegiveren eller er sikret med pant i huset, aksjen, andelen eller obligasjonen, men det må da sannsynliggjøres at det dreier seg om et boliglån. utløsning av fraseparert eller fraskilt ektefelle fra bolig som har tilhørt ditt og ektefellens felleseie dersom boligen anses som din nye bolig. Uttak kan ikke brukes til: betaling av den forholdsmessige del av eiendommen som du ikke skal bruke til egen bolig, betaling av arveavgift for bolig mottatt som arv eller gave påkostning/vedlikehold på boligen selv om den er ny å løse ut medeier i felles bolig som er anskaffet før opprettelse av spareavtalen. Endret 13. februar 2006 av mowgli
lillesky Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Du kan bruke pengene på hva du vil. Men! Bruker du ikke BSU-pengene til å kjøpe bolig, brytes vilkårene og du blir straffet i form av et skattetillegg. Tillegget vil bli det skattefradraget BSU-kontoen din har gitt deg. BSU-pengene må brukes til anskaffelse av ny fast bolig, og det er en forutsetning at boligen må eies av deg selv - enten helt eller delvis. Utgifter til påkostning eller vedlikehold av eksisterende bolig ikke anses som kostnad til erverv av bolig.
abelille Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Bankforbindelsen min fortalte meg at dette varierte fra kommune til kommune (aner ikke hvorfor). I enkelte kommuner kan du kjøpe innbo til boligen, mens i andre får du ikke det. Antar at det er likningskontoret som avgjør det. Men jeg ville ikke satset på det. Vær også obs på at dersom du bruker penger av BSU kan du ikke spare videre. Så med mindre du er ferdig med å spare i BSU, altså kommet opp i maks beløp for fradrag eller alder, vil det sjelden lønne seg. Du kan bruke penger du har satt inn i år så lenge de kommer tilbake igjen i løpet av året (kan i alle fall det hos postbanken). Men dersom du klarer å skaffe pengene senere, går det vel an å vente noen måneder med tørketrommel? Og ny syliner til døra koster ikke mange hundrelappene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå