AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Er det like trygd som å ha base så lenge man fester skikkelig? Vi får barn nr to, og bilstolen tar veldig mye plass når den brukes med base, vi lurer derfor på om babyen skal bli beltefestet bak føreren slik at vedkommende slipper å sitte med bøyde bein å kjøre. Det andre barnet er bare 2 da, så uaktuelt å snu henne for å få bedre plass der. Dumt å bruke flere tusen på en ny stol om vi kan feste med belte istedet for base. Anonymkode: 54d8a...66e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Ja, det er like trygt, gitt at stolen festes riktig. Selve installasjonen er jo enkel, særlig når man har gjort det noen ganger, men viktig at man da tar seg tid til å faktisk sjekke at beltet sitter riktig og stramt nok hver gang. Vi hadde kun beltemontert babystol til nr. 2 da vi visste at hun uansett skulle ta over småbarnsstolen til førstemann innen kort tid og vi ikke ville kjøpe en ekstra base. Men vi bor i by der kollektivt er enklere enn bil for korte turer og den som var i permisjon ikke hadde tilgang til bil på dagtid uansett, så stolen ble kun brukt i helger og en sjelden gang på ettermiddagene. Vet ikke om jeg hadde giddet beltemontert dersom vi kjørte hver dag. Anonymkode: e85cc...fc9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er like trygt, gitt at stolen festes riktig. Selve installasjonen er jo enkel, særlig når man har gjort det noen ganger, men viktig at man da tar seg tid til å faktisk sjekke at beltet sitter riktig og stramt nok hver gang. Vi hadde kun beltemontert babystol til nr. 2 da vi visste at hun uansett skulle ta over småbarnsstolen til førstemann innen kort tid og vi ikke ville kjøpe en ekstra base. Men vi bor i by der kollektivt er enklere enn bil for korte turer og den som var i permisjon ikke hadde tilgang til bil på dagtid uansett, så stolen ble kun brukt i helger og en sjelden gang på ettermiddagene. Vet ikke om jeg hadde giddet beltemontert dersom vi kjørte hver dag. Anonymkode: e85cc...fc9 Vi bruker bil uansett hvor vi skal, grunnet avstander og fravær av kollektiv trafikk. har nok blitt bortskjemt med base, for noe så lettvindt. Går an å eventuelt bare prøve en periode og så kjøpe base 🙈 Anonymkode: 54d8a...66e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Ja det skal være like trygt Et tips er å måle helling 1 gang og så sette et merke på seteryggen i bilen (tape feks) så helningen blir riktig hver gang uten at man må justere og bruke tid på det. Skal være 45 grader. Jeg beltemonterte en del fordi jeg måtte ha min en del foran (slo av airbag!) og jeg syntes det gikk veldig kjapt etter å ha gjort det et par tre ganger. En løsning om dere lander på at dere helst vil ha base, dersom det går an å skru av airbag i bilen deres og det ikke er en veldig gammel bil (er tryggere i nye biler), er å feste et av barna foran. Det kan og gjøre det lettere om man trenger at en voksen sitter sammen med baby. Man må bare ha klar sikt i sidespeilet så det funker ikke med alle småbarnsstoler. Anonymkode: cdb07...819
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Så lenge helningen er riktig hver gang du monterer så er det trygt. Men det finnes jo bilstoler som passer barn fra 0-6 år, Axkid One+ tar minimalt av plass. Anonymkode: d74b1...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 Vi festet med belte med nr 3. Gikk mye lettere enn vi trodde. Anonymkode: 8ed8d...68f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå