Gå til innhold

Katt som kaster opp - det praktiske når vi skal på ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Har en katt (8 år gammel) som i poerioder kaster opp flere ganger om dagen. Har vært slik i over 2 år. Har selvsagt snakket med veterinær men de finner ikke noe unormalt og katten virker kvikk, frisk og fin så vi tror dette er noe katten og vi må leve med.

Spørsmålet er mer rundt hvordan jeg bør håndtere dette når vi skal på ferie. (Det er snakk om en uke ila sommerferien)  Vi har katteluke så katten går inn og ut som den vil. Når vi er borte pleier vi å ha avtale med en slektning som går innom og ser til katten. Vi har fordispenser og vannslange som fyller på vannskål ute, så det er egentlig ikke noe å gjøre utenom å se at alt er greit. Vi har i tillegg overvåkningskamera så kan også selv følge med at katten går inn og ut, spiser etc.

Problemet er at denne slektningen ikke finner det naturlig å tørke bort oppkast og jeg har ikke hjerte til å be om eller kreve det. Vi pleier å stenge dørene slik at katten bare har tilgang til et rom (tvstua) når vi er borte. Likevel lite hyggrlig å komme hjem til hauer av gammelt oppkast. Ikke så hyggelig for katten heller ville jeg tro?

Hvordan ville du løst dette?

Anonymkode: 71df7...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Æsj. Sier man ja til å passe en katt så må man faktisk tørke opp spy feks. Takler de ikke det så bør de kanskje ikke passe dyr. 

Anonymkode: 64939...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har du "ikke hjerte til" å be kattepasseren om dette? Høres ut som vedkommende vil ta en slik forespørsel som en grov fornærmelse? Hva slags menneske finner det så forulempende å måtte rengjøre litt etter en katt man passer? 

Anonymkode: f7f1b...9ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får kattepasser betalt  eller kompensasjon på noen måte? Er det en grunn til at kattepasser ikke kan tørke opp?  Om kattepasser ikke kan eller vil, så er vel eneste løsning å finne en annen kattepasser? Kanskje det er en ungdom i et av nabohusene som kunne tenkt å tjene noen kroner på å passe katten, vanne blomster og ta inn posten? 

Anonymkode: 116a9...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn en annen kattepasser om vedkommende ikke gjør dette. Det er jo en del av jobben? Samme som de som passer hunder, de må jo plukke opp avføring, det er ikke noe de bare kan droppe fordi det er "ekkelt"?

Anonymkode: e2c38...c22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg passer av og til katten til en kollega. Den katten kaster også ofte opp og selvsagt tørker jeg det opp. Sprayer på litt rengjøringsmiddel og tørker det opp med kjøkkenpapir / dopapir, og kaster det. Det er ikke en stor oppgave. 

Anonymkode: 01787...402

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo bare å si ifra om at katten kaster opp av og til, og at det må tørkes opp. Dersom kattepasseren sier nei, finner du en annen kattepasser. Du får evt lokke med smusstillegg.

Anonymkode: 0c644...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen har rett og slett fobi mot spy. Jeg hadde tørka opp. Men for meg hadde det krevd så mye ekstra på grunn av fobien min. Jeg gjør det hvis jeg må, og ser det egentlig er bra for meg selv å komme over fobien også. Men en slik prosess kan for meg ta en time ekstra. Så hvis kattepasseren passer katten gratis, så kan jeg skjønne det krever litt å gjøre en sik oppgave. De gangene jeg har passet venner sine dyr, har jeg gjort det gratis, og jeg har gjort alt som må til, som om de hadde vært mine egne. Men jeg sier bare oppkast og sånn, kan kreve litt ekstra da. 

Så ville egentlig funnet en person som kan tørke opp oppkast. 

Anonymkode: 17b87...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...