Gå til innhold

Foreldreinvolvering i idretten- vi byttet lag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye skriverier om dyr barneidrett, manglende baner og utenforskap. Det synes jeg er ille, men dette handler om noe annet. 
Etter år med en betydelig mengde foreldre som ikke gadd å engasjere seg har vi flyttet begge barna i en annen klubb og hvilken forskjell! Og vi betaler omtrent like mye. Ja, det er Oslo øst og Bærum øst… De er mellom 8 og 12 år.

I den første klubben var det vel cirka 3 av 20 foreldre som man så. Mannen min tok treningene og kampene. Jeg bakte til kiosken. Vi fikk veldig lite respons på om flere kunne bidra og de kom heller ikke å så på kampene. Vi ble utslitt begge to.

I den nye klubben er det rett inn i Spond med velkomsthilsen og hurrarop fra mange. Vi får klubbens verdier tilsendt og hjelp med det praktiske. Av 22 barn er det 10 foreldre som har ulike små og store oppgaver. Tribunen er full av foreldre, søsken (og besteforeldre), kiosken er smekkfull av frukt og kaker og ulike foreldre er med på dugnad og cup. Også barna er med på dugnad. Barna står i sirkel og forteller noe pent om hverandre og de skriver selv et takkekort til trenerne. De eldste lager egne regler for hvordan de vil ha det. To barn som trenger det får alt gratis og er helt integrert. Foreldrene selger billetter, så de slipper utgifter til kiosken eller transport. De har faste innsamlinger av penger og ingen ekstra kostnader i løpet av året. Ingen ekstra hundrelapper til pizza eller is. Alle hilser på oss og vi føler oss alle så inkludert.
Alt er så gjennomtenkt! 

Så er det jo synd for det andre laget da. Det ble lagt ned da vi sluttet. Det handlet ikke om økonomi, men engasjement. Foreldrene ble sure og klaget til kretsen, men ikke alt kan løses med penger. Vi hadde gjort vårt. Foreldre må faktisk bidra hvis barneidretten skal gå rundt. 

Anonymkode: 17e6a...f82

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du Oslo vest/Bærum øst? 
Eller ar dere kanskje flyttet også? 

Absolutt lov å bytte klubb. Synd for det andre lager men ikke deres ansvar. 

Anonymkode: e5c47...4dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du Oslo vest/Bærum øst? 
Eller ar dere kanskje flyttet også? 

Absolutt lov å bytte klubb. Synd for det andre lager men ikke deres ansvar. 

Anonymkode: e5c47...4dc

Jeg mer Oslo øst og Bærum øst. Avstandene er ikke så lange. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også byttet klubb og møtte et fantastisk inkluderende trenerteam ig foreldregruppe. Ungene tilbys dugnad som går rett til å dekke cup. Informasjonen er mye og fikk også bra introduksjon på Spond. Det er 15 min bil/lokaltog mellom klubbene og en heelt annen verden. Det er ingen fra årskullet etter barnet mitt dro, etter barnet mitt dro fulgte en drøss av andre overganger eller slutt.

Så fra å aldri ha sett og pratet med foreldre så stiller alle familier opp, samt fullt på kamper.

Anonymkode: 23e45...f6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet faktisk til et lag med mindre foreldreinnvolvering. Dugnad, treninger, kamper osv. stiller jeg selvsagt på, men det var et mas om mammakvelder, pappaøl, overnattingsturer for sosialisering med foreldre, kakekvelder, fellesfrokost søndag morgen osv. 

Bytta til et lag med et normalt aktivitetsnivå for laget, og mindre sosiale greier for foreldrene. Når man har mange barn har man ikke tid og orker ikke sure miner for det 

Anonymkode: d8eec...3ab

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om foreldrene er vokst opp med krig i Irak, vil jeg tro fotball-dugnad på lørdager er et fremmed konsept.

Anonymkode: 47b21...1a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om foreldrene er vokst opp med krig i Irak, vil jeg tro fotball-dugnad på lørdager er et fremmed konsept.

Her var det ikke alltid DET som er grunnen, masse blendahvite familier pgså som foretrekker voksenting istedetfor dugnader og følge opp barn. Veldig få foreldre fra krigsbelastede områder, men de fra den gruppen så vi heller aldri.  Fra barna gikk 4-5 klasse måtte de klare alt selv med idretten, så vi andre foreldre måtte bygda rundt for å plukke de opp til treningog kamp.

Anonymkode: 23e45...f6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke stakkarsliggjør dem da. De har klart å reise over enorme avstander og akkurat de fra Irak har vært i Norge i veldig mange år. 
Lørdag er stort sett fri for alle og bor du i Norge og skal ha barnet ditt med på noe må du også velge det nye livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi byttet faktisk til et lag med mindre foreldreinnvolvering. Dugnad, treninger, kamper osv. stiller jeg selvsagt på, men det var et mas om mammakvelder, pappaøl, overnattingsturer for sosialisering med foreldre, kakekvelder, fellesfrokost søndag morgen osv. 

Bytta til et lag med et normalt aktivitetsnivå for laget, og mindre sosiale greier for foreldrene. Når man har mange barn har man ikke tid og orker ikke sure miner for det 

Anonymkode: d8eec...3ab

Ha,ha. Det hørtes helt voldsomt ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...