Gå til innhold

Aldring som foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man forvente å eldes og ha samme alderdom som foreldrene sine (og evt besteforeldre, andre nære slektninger)? Feks ved hvilken alder de ikke lenger klarer seg selv, kognitiv svikt, smerter, spesielle utfordringer? 

Kan man evt påvirke dette selv? 

Hvis jeg ligner på den ene forelderen min har jeg kanskje bare ti år igjen der jeg kan forvente å klare meg selv, og jeg er enslig. Tenker derfor at i så fall må jeg legge vekk alle framtidsplaner og det jeg drømmer om, og heller tenke praktisk i forhold til å klare meg selv. 

Anonymkode: 9a19f...096

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arv har jo en god del å si. Men man trenger ikke å ha arvet akkurat det de slet med. 

Man kan ikke leve livet sitt etter noe som kan skje, da vil du også ødelegge de ti gode årene du har igjen. 

Når jeg ser på de som har gått bort er mye livsstilsrelatert, men også elementer av arv. For eksempel vet jeg det er mye hjerte/kar, men i motsetning til de som har gått bort er jeg til jevnlige helsekontroller - som viser at jeg har tendens til samme problemer selv om jeg er frisk per nå, jeg spiser riktig, og trener kondisjon. 

Anonymkode: 00db8...155

AnonymBruker
Skrevet

Arv, miljø og livvstil spiller inn. På mamma sin side blir damene 100 år og noen enda litt eldre. På pappa sin side bikker damene over 95 år. Ingen tilfeller av kreft, demens, diabetes el. De fleste av dem har bodd hjemme helt til siste slutt. Mormor var eneste som flyttet i omsorgsbolig. Da var hun 99 år. 

Men det er ingen garanti for at jeg holder meg like frisk og blir like gammel. 

Ingen vet hva fremtiden bringer ;) Best å nyte livet, legge planer, lage nye planer og gjøre mest mulig ut av den tiden vi har. 

Anonymkode: ad270...521

Skrevet

Det er såpass mye man kan styre ang mat, kunnskap, trening, gå til lege med plager osv. Så det er gode muligheter for at man kan få det bedre enn foreldrene sine i alderdommen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...