AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Noen som er fosterhjem som vil fortelle litt. Lurer på å bli for ungdom. Anonymkode: e08cf...18f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Vik ikke anbefale det. Elendig oppfølging , krangling om alt, lite hjelp å få. ungdommer er vel ennå verre å ta i mot Anonymkode: 965b0...b27 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 Anbefaler ikke ungdom med veldig tung bagasje. Hilsen tidligere fosterbarn/ungdom med tung bagasje. Anonymkode: 5acc0...91f 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Hvis man ikke anbefaler det til de som faktisk ønsker å prøve, hvordan skal de gå med de som trenger fosterhjem?? Hvis ingen gidder fordi noen snakker ned opplegget. Anonymkode: aad65...c68 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Jobber med å følge opp fosterhjem, og i ca en av ti tilfeller går det dårlig og hjemmet sliter. Det går ut over egne barn og livskvalitet. I 9 av 10 tilfeller går det veldig fint. Man må være klar over hvilke utfordringer man kan støte på, men de fleste står greit i dette. Ofte er det en brå læringskurve, også går ting seg til. Ungdommer kan selvsagt være litt ekstra krevende og de tester deg så det holder, så det kan være greit å kjenne litt til den type adferd fra før så du ikke blir helt tatt på sengen. Bufetat sine kurs vil gjøre deg mer rustet for oppgaven. Det er også en endring på gang slik at fosterforeldre ikke lenger skal tape rettigheter til pensjon eller lide økonomiske tap. Håper du gir det en sjanse. Du er sårt tiltrengt! Anonymkode: 25342...4af 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber med å følge opp fosterhjem, og i ca en av ti tilfeller går det dårlig og hjemmet sliter. Det går ut over egne barn og livskvalitet. I 9 av 10 tilfeller går det veldig fint. Man må være klar over hvilke utfordringer man kan støte på, men de fleste står greit i dette. Ofte er det en brå læringskurve, også går ting seg til. Ungdommer kan selvsagt være litt ekstra krevende og de tester deg så det holder, så det kan være greit å kjenne litt til den type adferd fra før så du ikke blir helt tatt på sengen. Bufetat sine kurs vil gjøre deg mer rustet for oppgaven. Det er også en endring på gang slik at fosterforeldre ikke lenger skal tape rettigheter til pensjon eller lide økonomiske tap. Håper du gir det en sjanse. Du er sårt tiltrengt! Anonymkode: 25342...4af Dette er noe de som jobber med det sier. Du må jobbe et helt unikt sted. Moren til samboeren min har vært fosterhjem tre ulike steder i landet og møtt mange andre fosterforeldre som ikke anbefaler det. Jeg tviler egentlig på at du jobber med dette, fordi fosterhjemsundersøkelsen har aldri scoret dårligere. https://www.fosterhjemsforening.no/fosterhjemsundersokelsen-2023/ Anonymkode: 710cc...8c3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 Vil anbefale deg å starte med å ta kontakt med Bufetat og melde deg/dere på kurs i Solid (det som het Pride før). Du/dere forplikter dere ikke til noe, men da får dere innføring og opplæring i hva det kan innebære å være fosterhjem (dersom dere blir godkjent) Opplæring for deg som vil bli fosterhjem | Bufdir Anonymkode: 48e57...083
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man ikke anbefaler det til de som faktisk ønsker å prøve, hvordan skal de gå med de som trenger fosterhjem?? Hvis ingen gidder fordi noen snakker ned opplegget. Anonymkode: aad65...c68 Fordi det faktisk er ekstremt krevende å stå i og det er en grunn til at mange aldri gjør det igjen Anonymkode: 965b0...b27
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber med å følge opp fosterhjem, og i ca en av ti tilfeller går det dårlig og hjemmet sliter. Det går ut over egne barn og livskvalitet. I 9 av 10 tilfeller går det veldig fint. Man må være klar over hvilke utfordringer man kan støte på, men de fleste står greit i dette. Ofte er det en brå læringskurve, også går ting seg til. Ungdommer kan selvsagt være litt ekstra krevende og de tester deg så det holder, så det kan være greit å kjenne litt til den type adferd fra før så du ikke blir helt tatt på sengen. Bufetat sine kurs vil gjøre deg mer rustet for oppgaven. Det er også en endring på gang slik at fosterforeldre ikke lenger skal tape rettigheter til pensjon eller lide økonomiske tap. Håper du gir det en sjanse. Du er sårt tiltrengt! Anonymkode: 25342...4af Dette var nik ikke helt realiteten, det er en grunn til at mange nå ikke orker mer å går ut høyt og sier de ikke anbefaler andre det heller. Dessverre fungerer ikke bv veldig bra rundtomkring og det får fosterhjem også lide for Anonymkode: 965b0...b27
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 Vi er fosterhjem for et lite barn som kom til oss når hen var knapt 1 år, hen har naturligvis ikke med seg den samme bagasjen som større barn. Samtidig er det mye som er overveldende: mye oppfølging med barnevernet, å hele tiden tenke relasjonsbygging med foreldrene, forholde seg til øvrig familie, etc. Med det sagt synes vi det går veldig fint, det finnes krevende situasjoner, men vi gjør dette fordi vi ønsker hjelpe barn - og å gjøre situasjonen så levbar for foreldrene som overhode mulig. Det er slitsomt, men det et givende og godt å få hjelpe også. Vi har oppfølging/samtale med en fantastisk person annenhver uke, etc par timer, bv kjøper delvis fri en forelder så alle overganger er enklere, etc. Vi har forøvrig to barn fra før av også. Jeg er ikke skremt av dette, men vi har ikke det mest krevende caset heller. Anonymkode: 00b60...418 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vik ikke anbefale det. Elendig oppfølging , krangling om alt, lite hjelp å få. ungdommer er vel ennå verre å ta i mot Anonymkode: 965b0...b27 Støtter denne! Anonymkode: 242c8...2d7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Støtter denne! Anonymkode: 242c8...2d7 Utrolig trist at det er sånn Anonymkode: 965b0...b27
kjærring Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Jeg har ikke vært fosterhjem så dette er kanskje ikke så relevant for deg, men jeg har vært i flere fosterhjem Ikke ta på deg oppgaven om du ikke er forberedt på at det blir tøft. Jeg hadde et fosterhjem med voksne barn og foreldrene og ungene var koselige- MEN. Det behandlet meg som om jeg var deres, i form av at de trodde at jeg kom til å være slik som deres egne barn var. Jeg har tung bagasje og en stor en. Jeg kom fra et helt annet liv enn det de hadde, og som de hadde gitt deres barn. Det var en forventning om at jeg skulle åpne meg og når jeg gjorde det så ble det tårer. Jeg åpner meg ikke for at folk skal grine. Ikke kunne de sette seg inn i min situasjon på noen som helst måte. Jeg hatet å bo der. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå