Jen Skrevet 16. november 2002 #21 Skrevet 16. november 2002 Er ikke imot pels i seg selv, men måten dyrene blir behandlet. For meg er det stor forskjell på om dyrene har levet fritt eller sittet i bur hele sitt liv. Dyrene tar jo livet av hverandre de og. Ser ikke at det er verre å drepe for pelsen enn for mat, det må da være samme søren for det dyret som blir drept. Det er seigpiningen og dyreplageriet jeg ikke kan tåle med måten pels blir til på. Det var da bedre i gamle dager når de gikk ut i skogen og skjøt dyr som fikk leve fritt. Vi må ikke glemme at vi også kjøper sko osv. som er laget av stakkars Dagros som står på bås mesteparten av sitt liv. Tror mange som er i mot døde dyr på veggen og rundt halsen ikke tenker på at de har et på beina. Eller hvor vi f.eks får kjøtt, melk og egg fra. Har dere vært inne på et hønseri noengang har dere sikkert fått med dere at hønene ikke har det noe bedre enn pelsdyrene. De er kanskje ikke glupe, men de lider og føler smerte. Kjøp frittgående! Kanskje ikke helt bra det heller, men det er vel hakket bedre.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 16. november 2002 #22 Skrevet 16. november 2002 Enig med Jen! Hva med kylling fra prio? fysjameg! Og alle skinnklærne og skinnskoene? nei, her er det visst mange som må gjennomgå dersom man først skal ta tak i noe! :o
Labella Skrevet 16. november 2002 #23 Skrevet 16. november 2002 Kjøp frittgående! Kanskje ikke helt bra det heller, men det er vel hakket bedre. Hvis du vil kjøpe egg fra høner som har det bra må du kjøpe økologisk. "Frittgående" høner lever TRANGT i flokker på opptil 2000 dyr og har det IKKE bra! Hvis jeg ikke har mulighet til å kjøpe økologiske egg velger jeg faktisk egg fra burhøns fremfor "frittgående". I økologisk landbruk stilles det krav til flokkstørrelse og areal som gjør at dyrene er garantert et godt liv. Alle økologiske dyr kommer også utendørs. Mange husdyr i Norge, også hos konvensjonelle bønder, har det bra, men når du står i butikken og skal kjøpe varer vet du jo ikke hvordan akkurat dette dyret har hatt det. Hvis du vil kjøpe produkter fra dyr som har hatt et godt liv er det tryggest å handle økologiske varer.
Jen Skrevet 16. november 2002 #24 Skrevet 16. november 2002 Handler alltid økologisk dersom det er tilgjengelig. Det gjelder alle matvarer. Om det koster noen kroner mer synes jeg det er vel verdt det. Heldigvis blir utvalget i butikkene på økologiske varer større og større.
Iset Skrevet 17. november 2002 #25 Skrevet 17. november 2002 ja jeg og. kjøper bare økologiske egg, og frukt og grønnsaker, i tillegg er jeg vegetarianer og bruker ikke skinn eller produkter som er testet ut på dyr. meget tidkrevende og man må sette seg inn i voldsomt mye informasjon, men som helsekost fagutdannet får jeg ganske mye info uansett, så det er ikke det store problemet for meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå