Gå til innhold

Helsedagbok sommeren 2024


Marthe75

Anbefalte innlegg

7. juni, jeg håper dette blir siste dagen i mitt gamle liv, og at 8. juni blir føste i ett nytt liv. 
 

Nå må jeg ta tak i helsa mi! Jeg må gjøre noe med alle de tomme kaloriene jeg trøkket i trynet hver dag! 
 

Jeg er tynnfeit, lett på vekten, stor mage. Det er det jeg nå må gjøre noe med, før livsstilssykdommene tat meg! 
 

Egentlig vet jeh godt hva jeg må gjøre, jeg klarer bare ikke gjennomføre de gode hensiktene mine… 

Plan for 8. juni:

Ingen godteri! Trening, tur og vask av hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der bikket klokken 24.00 og jeg er ofesielt igang. 
 

Tenkte å oppsummere utfordringen, ved å skrive ned hva jeg spiste 7. juni 2024:

Tre knekkebrød, en banan, en halv pose chillinøtter, en New Energy sjokolade, kjøttboller, potetmos, tyttebær, saus. Og så havnet jeg utpå: halv pose non stop, 3/4 pose bondens chips, nesten en pose skum, et par ruter mørk sjokolade, ett frokostbrød og garantert noe jeg har glemt. 
 

Nå krangler magen og jeg er kvalm. Sånn som dette kan jeg ikke fortsette lenger! Jeg ønsker å spise for å leve, og ikke leve for å spise!!

Så hvem er da dette svake mennesket? Jeg er en sliten trebarnsmor, som raskt går mot 50 år. 100% jobb, hvor jeg er 100% inaktiv. 
Men jeg er i aktivitet hver dag, og har alltid 10 000 skritt. 
Bedriftslegen målte blodsukkeret mitt, og var ikke fornøyd :( Nå har jeg sommeren på meg til å rette litt på det, før ny kontroll etter ferien. 
 

Nå MÅ jeg ta kontroll over meg selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Marthe75! Gratulerer med at du startet prosessen mot en bedre helse 🧡. Vi er mange i lignende situasjoner her som skriver dagbøker. Det er ikke nødvendigvis lett med livsstilsendring, men det er mulig og det viktigste er at man starter 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag og søndag, dag to og tre

Helgen har gått fint, på lørdag kjøpte jeg ikke noe lørdagsgodt til meg selv. Men jeg stjal litt smågodt av ungene. På kvelden hadde jeg et par ruter mørk sjokolade og noen salte pinner. Ellers hadde jeg tre brødskiver til brunsj, og spagetti til middag. 
 

Søndag ble bra. Sov godt og lenge!! Det er unormalt for meg. Ble derfor brunsk, og ikke frokost. Startet dagen med omelett og en brødskive. Hadde svinesteimler, brød og salat til middag. Tok en rute mørt sjokolade til dessert. 
 

Jeg har trent aerobic begge dagene (ca 40 min), en halvtime styrke i dag, og en liten time tur i dag. 
 

Litt lite mat i dag, mulig det straffer seg i morgen, men det får vise seg. 
 

Planen for i morgen: pastasalat til lunsj på jobb, enkel middag og å holde meg opptatt fra jobb til leggetid! Jeg har et ryddeprosjekt på gang, og håper det tar bort fokuset fra å småspise etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Jeg har veldig lyst til å følge deg her. Jeg har også sterkt behov for en sunn sommer! Jeg føler meg såå shitty når jeg spiser usunt, men hvorfor er det så vanskelig å stoppe?? Man føler seg jo 100% bedre om man tar gode valg. Merkelig det der hvordan "et troll" noen ganger bare tar helt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Amatariel skrev (På 14.6.2024 den 8.26):

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Jeg føler meg såå shitty når jeg spiser usunt, men hvorfor er det så vanskelig å stoppe?? Man føler seg jo 100% bedre om man tar gode valg. Merkelig det der hvordan "et troll" noen ganger bare tar helt over.

Og det trollet har fått herje fritt med meg de siste to ukene :( 

Det et SÅ vanskelig, og jeg sliter med å ta de gode valgene. I går lå alt til rette for en god dag; den kræsjet jeg ca kl ni, da spiste jeg smågodrester før mat. Hadde litt for mye karbo til lunsj, og avsluttet arbeidsdagen med enda mer godteri. 
Kom hjem sliten, ingen hjemne, droppet middag. Plutselig hadde jeg spist en pose Nonstop og to sjokolader!, og en halv pose chips til «dessert».  Så satt jeg der, alene og skamfull - hva skjedde her liksom? 

 

Jeg trenger verktøy til å kontrollere impulsene mine! 
 

Ny sjanse i dag: ingenting søtt tilgjengelig, og salat i lunsjboksen. Kylling til middag, og mer salat i kjøleskapet. Ingen planer om å gå inn på matbutikken, kun plan om en lang tur og trening. 
 

målet for dagen: fullføre uten å spise godteri! 
 

Vekten er stabil, lik som for en mnd siden, og det er jeg veldig godt fornøyd med. Har gått opp opp opp siden jul, så fint å stoppe nå. 

Endret av Marthe75
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering for dagen: 

salat til lunsj, og nøtter som knask.

kylling m tilbehør (ris, grønnsaker, saus) til middag. 
 

En halv sjokolade og resten av Nonstopen  mellom jobb og middag. 
 

Etter middag gikk jeg en time tur. 
 

Jeg må prøve å få til flere måltider, da klarer jeg kanskje kontrollere søtsuget bedre🧐 men dagen er for kort og lysten på mat for liten… 

Plan for i morgen: salat til lunsj, det er alt jeg vet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...