monja Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Er det noen her som har bankboks eller har tenkt på det? Jeg har lenge tenkt på å ordne bankboks for å oppbevare bilde DVD'er vi brenner, fødsels/dåps/vielsesattester etc, film DVD'er vi lager av smurfen etc i. Altså kopier av DVD'ene.....vi skal jo ha et eksemplar hjemme og. Idag ringte jeg en bank her, og vi får leie bankboks der om vi vil. Alt etter str koster de 150 - 450 kr + mva pr år. Det synes jeg ikke er så ille da. Og da er jo bilder etc rimelig sikre mtp brann etc. Hva synes dere? God ide? *aner ikke om denne skal ligg er da men.... )
~MALIN~ Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Ikke dyrere ? Kanskje jeg får ut fingeren også da!
Gjest vimse Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er underveis i samme planleggingen... Det tar bare litt tid å komme igang Vi har også en del eiendeler av høy verdi, som jeg tar bilder av, og vil legge i bankboksen, slik at vi kan dokumentere til forsikring ved eventuelt brann osv. Men, cd/dvd må vel skiftes ut med jevne mellomrom, hørte noe om at kvaliteten forringes ganske fort?
Impala Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Vi har bankboks vi da, men vi får da aldri somlet oss til å dra dit med "verdisakene". Skal jammen skjerpe meg nå!
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Har ikke egen enda, men får fortsatt låne litt plass i mamma og pappa sin. Veldig greit å ha verdipapirer (for min del diverse vitnemål og attester, pensjonssparing-brev og samboerkontrakt) samlet et trygt sted. Å ha kopier av bilder der er jo veldig smart - det skal jeg jammen gjøre!
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Jeg har også lånt plass i bankboks, men har lenge tenkt å skaffe min egen. Til reservenøkler, kopier av filmer og fotos, skjøter og verdipapirer.
Shea Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Jeg har en bankboks. I tillegg til tinglysningsdokumenter, forsikringsbevis og andre viktige papirer oppbevarer jeg også noen arvesmykker der. Smykker som jeg bare henter ut til spesielle annledninger. Ikke fordi dem er av all verdens kr verdi, men fordi dem har en personlig betydning for meg og ingen penger i hele verder kan erstatte dem.
tommeline Skrevet 13. februar 2006 #8 Skrevet 13. februar 2006 Vi har bankboks til div viktige papirer og mannens arveklokke. Koster ikke all verden, så det syns jeg er vedlig greit!
Gjest Donna Skrevet 13. februar 2006 #9 Skrevet 13. februar 2006 Vi har bankboks vi da, men vi får da aldri somlet oss til å dra dit med "verdisakene". Skal jammen skjerpe meg nå! ← Samme her - vi har hatt (og betalt) for bankboks i 4 år - men vi "glemmer" hele tiden å ta turen i banken med verdisakene. Jeg har bl.a. fotografert alt verdifullt inventar, sølvtøy, krystall, porselen, kunst som henger på veggene og uinnrammet kunst som jeg har liggende og ha brent fotografiene inn på CD`er som skal i bankboksen. I bankboksen skal også skjøte på eiendommen og diverse andre viktige papirer. Nå må vi skjerpe oss litt her hjemme ...
Montezuma Skrevet 13. februar 2006 #10 Skrevet 13. februar 2006 Det har jeg tenkt på i mange år, men har aldri fått surret meg til det. men jeg tror nok at jeg som flere andre her, vil glemme å gå dit, så jeg lurer på å kjøpe en safe å ha hjemme isteden. Så noen til 2-3000,- for en tid tilbake. Vil gjerne sikre noe, spes negativene til alle papirbildene.
Gjest Fruktfat Skrevet 13. februar 2006 #11 Skrevet 13. februar 2006 en safe er jo flott da (og fint å ønske seg i bryllupsgave )
Gjest gjest 0 Skrevet 13. februar 2006 #12 Skrevet 13. februar 2006 Foreldrene mine har hatt bankboks i mange år. Der har de noe arvegods (smykker) og ymse verdipapirer, og bilder av inventaret hjemme. Jeg tenkte jeg skulle gå igjennom med grundig fotografering av alt vi har og brenne alle bilder på cd'er og putte i samme bankboks.
Gjest Ego-solo Skrevet 14. februar 2006 #13 Skrevet 14. februar 2006 DVD, CD etc. holder ikke evig. En bankboks er god til uerstattelige saker som har en værdi på en eller annen måte. En brannsikker safe hjemme er oftest den beste løsning når det gjelder dokumenter. En tyverialarm i dag koster nesten heller ingen ting.
monja Skrevet 14. februar 2006 Forfatter #14 Skrevet 14. februar 2006 En bankboks er god til uerstattelige saker som har en værdi på en eller annen måte. ← For meg er bilder det mest verdifulle jeg har. Alt annet føler jeg kan erstattes.
Gjest Ego-solo Skrevet 14. februar 2006 #15 Skrevet 14. februar 2006 For meg er bilder det mest verdifulle jeg har. Alt annet føler jeg kan erstattes. ← Så putter du dem i en brannsikker safe, og negativer/memorycard, kopierer du og legger hos noen du kjenner (far, mor, søsken....)
monja Skrevet 14. februar 2006 Forfatter #16 Skrevet 14. februar 2006 Jeg har en brannsikker safe i kjelleren, men jeg tviler på at den kommer til å bli brukt egentlig. Føles litt tryggere å ha dem i banken liksom
Gjest Ego-solo Skrevet 14. februar 2006 #17 Skrevet 14. februar 2006 I kjelleren, ja. Den er vel vanntett også da? Jeg betrakter min løsning som sikrere. Men da ingen ting av dette koster en formue, så er det jo likgyldig hva du velger. Jeg gidder bare ikke gå i banken hver gang jeg skal bruke noe.
Gjest Tuva Skrevet 14. februar 2006 #18 Skrevet 14. februar 2006 Har tenkt tanken, spesielt med tanke på bilder og negativer. Må inrømme at jeg trodde det var dyrere. I tillegg virker det tungvint å skulle i banken med negativer og slikt. Brannsikker safe var jo en knallide. Hvor store der de som det ble referert til lenger opp her, det var snakk om noen til 2 - 3000?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. februar 2006 #19 Skrevet 14. februar 2006 Min mor har bankboks, jeg benytter meg av den til viktige ting som originalvitnemål fra universitetet, fødselsattest osv.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #20 Skrevet 14. februar 2006 Så putter du dem i en brannsikker safe, og negativer/memorycard, kopierer du og legger hos noen du kjenner (far, mor, søsken....) ← Det har jeg også gjort. Så lenge ikke huset mitt OG mitt foreldrehjem brenner ned samtidig, er jeg sikret minst en kopi av bildene mine. Jeg har skjøtet på huset pluss noen arvesmykker i liten bankboks. Trenger ikke stor når jeg har CDer med bilder lagret hos familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå