AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Jeg er litt redd for å leve med hpv. Jeg har hpv høyrisiko(AIS). Har operert for grovecelleforandringer CIN 3. Har normale celleforandringer nå heldigvis. Men har blitt forberedt på at jeg muligens aldri kommer til å bli kvitt hpv viruset. Jeg har vaksinert meg. Men jeg er jo redd for å leve med dette. Redd for livmorhals kreft. Og ikke minst redd for at det skal gå utover partner. (Også vaksinert) Synes også det er så slitsomt at jeg må følges opp hver 6 måned for å kontrollere at jeg ikke får celleforandringer, men selvfølgelig er jeg også glad for å følges opp så tett. men gruer meg til svarer hvergang. Jeg håper jo i fremtiden at kroppen min klarer å kvitte seg med viruset. Skulle ønske det fantes behandling hvor man ble kurert for viruset helt og det aldri kom tilbake. Noen er som har noen solskinn opplevelser med hpv høyrisiko Eller grove celleforandringer? Har du blitt kvitt det? Hvor lenge har du vært hpv fri? Eller eventuelt har det fortsatt etter mange år men det går bra? Setter pris på alle svar. Hold dere saklig til svarene dere gir vær så snill. Anonymkode: c7ea4...a14
Suss80 Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 Hei 😊 Vil anbefale deg å melde deg i gynkreftforeningen, celleforandring og konisering på Facebook. Her får man svar fra likesinnede, samt fagfolk. En av Norges fremste eksperter på området, overlege Sveinung Sørbye svarer også velvillig der. Veldig betryggende når man er bekymret.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Suss80 skrev (17 minutter siden): Hei 😊 Vil anbefale deg å melde deg i gynkreftforeningen, celleforandring og konisering på Facebook. Her får man svar fra likesinnede, samt fagfolk. En av Norges fremste eksperter på området, overlege Sveinung Sørbye svarer også velvillig der. Veldig betryggende når man er bekymret. Tusen takk, det skal jeg ta en titt på. Er det mulig å skrive anonyme innlegg på gruppen? Anonymkode: c7ea4...a14
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Hvordan har du fått det? Anonymkode: 9f592...772
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan har du fått det? Anonymkode: 9f592...772 Det smitter via sex. Hyppige partnere øker sjansen med 10 % for hver ny. Kondom hjelper ikke. Anonymkode: 5d671...32e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det smitter via sex. Hyppige partnere øker sjansen med 10 % for hver ny. Kondom hjelper ikke. Anonymkode: 5d671...32e Smittemåte HPV-infeksjoner er svært smittsomme. Virustyper som infiserer hud og slimhinner i anogenitalregionen smitter ved direkte kontaktsmitte fra person til person ved seksuell kontakt. Dette skjer hovedsakelig ved samleie, men HPV kan også smitte via intim hudkontakt. Mange får derfor HPV-infeksjon før de har hatt sitt første samleie. Kondom gir delvis, men ikke fullstendig beskyttelse mot smitte, fordi HPV også forekommer på hudområder som ikke er beskyttet av kondom. Hud eller slimhinner som har sår eller er skadet, er mer mottakelige for smitte. Kjønnsvorter er også meget smittsomt. Mor-til-barn smitte under fødsel er ikke uvanlig, men barnet får vanligvis asymptomatisk infeksjon og kvitter seg med viruset i løpet av kort tid. https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/humant-papillomavirus-hpv/?term= Anonymkode: 2d81a...ff9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det smitter via sex. Hyppige partnere øker sjansen med 10 % for hver ny. Kondom hjelper ikke. Anonymkode: 5d671...32e Det skal bare én partner til om man er uheldig. Anonymkode: ac7dc...43c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det smitter via sex. Hyppige partnere øker sjansen med 10 % for hver ny. Kondom hjelper ikke. Anonymkode: 5d671...32e Hva slags moralistisk kristenpropaganda er dette? Er ikke sånn det funker. Anonymkode: 8d5e8...240 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags moralistisk kristenpropaganda er dette? Er ikke sånn det funker. Anonymkode: 8d5e8...240 Det er jo fakta. Sjansen for å få en av de mer agressive HPV virusene øker jo flere sex partnere du har. Har du hatt sex med en populær dame eller mann på tinder som har hatt over 20 sexpartnere er du nesten garantert å få en av de kreftfremkallende hpv virusene. https://lommelegen.dagbladet.no/kreft/livmorhalskreft/artikkel/hvor-farlig-er-det-a-bli-smittet-av-hpv/75338537 Anonymkode: 2d81a...ff9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er jo fakta. Sjansen for å få en av de mer agressive HPV virusene øker jo flere sex partnere du har. Har du hatt sex med en populær dame eller mann på tinder som har hatt over 20 sexpartnere er du nesten garantert å få en av de kreftfremkallende hpv virusene. https://lommelegen.dagbladet.no/kreft/livmorhalskreft/artikkel/hvor-farlig-er-det-a-bli-smittet-av-hpv/75338537 Anonymkode: 2d81a...ff9 Jeg har vært gift i 25 år. Kun hatt 2 partnere , hvis en ikke regner med at jeg ble utsatt for seksuelt misbruk av 2 stk og fikk nå påvist smitte. Legen sa rett ut: Dette kan du ha gått lenge med for er først i 2023 vi begynte fast å teste dette. I tilleg kan det og smitte via hudkontakt, så selv med kondom kan en få det. Så en kan få selv om en ikke har hatt mange partnere. Anonymkode: c8d7b...49d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært gift i 25 år. Kun hatt 2 partnere , hvis en ikke regner med at jeg ble utsatt for seksuelt misbruk av 2 stk og fikk nå påvist smitte. Legen sa rett ut: Dette kan du ha gått lenge med for er først i 2023 vi begynte fast å teste dette. I tilleg kan det og smitte via hudkontakt, så selv med kondom kan en få det. Så en kan få selv om en ikke har hatt mange partnere. Anonymkode: c8d7b...49d Ja selvfølgelig kan man ha uflaks. Men du har blitt voldatt av en mann som sikkert har voldtatt mange kvinner før deg og dermed er smittet av de farlige hpv virusene. Det holder at din sekspartner/voldtekstmann har hatt mange partnere. Sjansen øker for hver sexpartner. Men har du uflaks kan det være din første, andre, tredje osv. Anonymkode: 2d81a...ff9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 23.17): Hvordan har du fått det? Anonymkode: 9f592...772 Ts her, det er en seksuell overførbar sykdom og jo flere sex partnere du har jo høyere sjanse er det for deg å få det, det gjelder både gutter og jenter. Jeg har vært i 2 faste forhold i mitt liv, og de er de eneste sex partnerene jeg har hatt. De jeg var sammen med har hatt sex før de ble sammen med meg. Så det skal så lite til å faktisk bli smittet av din første sex partner. Kondom gir 70% beskyttelse, hvis det er feil må noen bare rette på meg. Menn kan ikke teste seg, så er viktig dem holder øye med symptomer. Kvinner tar celleprøve med hpv test. Anonymkode: c7ea4...a14
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo fakta. Sjansen for å få en av de mer agressive HPV virusene øker jo flere sex partnere du har. Har du hatt sex med en populær dame eller mann på tinder som har hatt over 20 sexpartnere er du nesten garantert å få en av de kreftfremkallende hpv virusene. https://lommelegen.dagbladet.no/kreft/livmorhalskreft/artikkel/hvor-farlig-er-det-a-bli-smittet-av-hpv/75338537 Anonymkode: 2d81a...ff9 Bare så det er nevnt, gjelder dette både menn og kvinner. Min første sex partner og kjæreste hadde hatt sex med over 100 stk før vi ble sammen, og i tillegg flere når vi var sammen uten at jeg visste det. Vi var sammen i 3 år. Så med det økte jo sjansen min fordi han hadde hatt sex med så mange. Så likevel skal det veldig lite til å bli smittet. Anonymkode: c7ea4...a14
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 I dette innlegget ønsket jeg å høre erfaringer med viruset og veien videre, ikke en diskusjon på hvordan man får viruset, for dette kan dere finne lett på nett eller lage et innlegg om selv. Håper moderator og admin kan rydde opp i det om det blir mer diskusjon. Anonymkode: c7ea4...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå