AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Jeg er ansatt i et stort selskap. Var intern mens jeg studerte og fikk jobb etterpå. Det var i fjor høst. Da jeg var intern ble jeg med på sommerfest. En kollega ga meg mye å drikke og så klinte han med meg utpå natten. Jeg husker ikke så mye, men han hadde hånden nedi trusa mi sa han senere. Fikk mange meldinger. Nå er jeg ansatt og han er enslags mellomleder. Han er veldig påtrengende. Tre ganger har han sørget for å komme når jeg er alene og har minnet meg på det som skjedde, og tatt på meg. To av gangene har han tatt hånden inn på meg og skjøvet fingre opp i meg og mens han har tungekysset meg, lage hånden min i skrittet sitt og sagt at han skal ha meg. Sommerfest igjen nå. Jeg vet at jeg må være der, men det vil han også. Jobben er viktig for meg, så tør ikke si noe. Men dette er jo sexpress. Anonymkode: d5b56...3d3 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 Det er ikke bare sexpress, det er jo overgrep.. Anonymkode: acb66...a9b 19 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Har du tatt vare på meldingene? Anonymkode: b3fb8...715 4 1
klarinetta Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ansatt i et stort selskap. Var intern mens jeg studerte og fikk jobb etterpå. Det var i fjor høst. Da jeg var intern ble jeg med på sommerfest. En kollega ga meg mye å drikke og så klinte han med meg utpå natten. Jeg husker ikke så mye, men han hadde hånden nedi trusa mi sa han senere. Fikk mange meldinger. Nå er jeg ansatt og han er enslags mellomleder. Han er veldig påtrengende. Tre ganger har han sørget for å komme når jeg er alene og har minnet meg på det som skjedde, og tatt på meg. To av gangene har han tatt hånden inn på meg og skjøvet fingre opp i meg og mens han har tungekysset meg, lage hånden min i skrittet sitt og sagt at han skal ha meg. Sommerfest igjen nå. Jeg vet at jeg må være der, men det vil han også. Jobben er viktig for meg, så tør ikke si noe. Men dette er jo sexpress. Anonymkode: d5b56...3d3 Det er mange steg her før han kommer så langt som du beskriver, er han på noen måte truende slik at du ikke tør å si nei? For du har mange muligheter til å gi beskjed om at du ikke vil, allerede før han har tatt på deg. Jeg legger ikke ansvaret på deg som offer her, men stiller spørsmål til hvorfor kan klarer å dra det så langt. Bruker han makt? 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Tørr du gi beskjed til ledelsen? Om ikke må du fysisk skyve han vekk. Gi streng beskjed om at du ikke vil. Eller gjør du det allerede? Anonymkode: 35b05...a2e 4 2
svartkatt Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 klarinetta skrev (Akkurat nå): Det er mange steg her før han kommer så langt som du beskriver, er han på noen måte truende slik at du ikke tør å si nei? For du har mange muligheter til å gi beskjed om at du ikke vil, allerede før han har tatt på deg. Jeg legger ikke ansvaret på deg som offer her, men stiller spørsmål til hvorfor kan klarer å dra det så langt. Bruker han makt? Det trenger ikke være fysisk makt for å komme i den situasjonen! 5 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 Kan jo også hende at du må lære deg å si nei. Du må jo ikke drikke fordi om noen henter drikke til deg. Og man ender jo ikke plutselig opp med fingre inni seg uten motstand først. Anonymkode: 92b94...f82 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Det er et skjevt maktforhold her som gjør at det fort er veldig vanskelig å si nei. Det regner jeg med de fleste har fått med seg. Anonymkode: 509c4...311 10 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Hvorfor har du ikke sagt noe til han? Anonymkode: ea06e...dbf 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er ansatt i et stort selskap. Var intern mens jeg studerte og fikk jobb etterpå. Det var i fjor høst. Da jeg var intern ble jeg med på sommerfest. En kollega ga meg mye å drikke og så klinte han med meg utpå natten. Jeg husker ikke så mye, men han hadde hånden nedi trusa mi sa han senere. Fikk mange meldinger. Nå er jeg ansatt og han er enslags mellomleder. Han er veldig påtrengende. Tre ganger har han sørget for å komme når jeg er alene og har minnet meg på det som skjedde, og tatt på meg. To av gangene har han tatt hånden inn på meg og skjøvet fingre opp i meg og mens han har tungekysset meg, lage hånden min i skrittet sitt og sagt at han skal ha meg. Sommerfest igjen nå. Jeg vet at jeg må være der, men det vil han også. Jobben er viktig for meg, så tør ikke si noe. Men dette er jo sexpress. Anonymkode: d5b56...3d3 Nei, det er overgrep. Sexpress er å sende slibrige meldinger, vitser etc. Du blir utsatt for overgrep. Ta kontakt med leder over ham, fagforening etc med en gang. Anonymkode: 1b2ba...1d0 7 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Jeg har alle meldingene. Skriver at jeg skal gi oral og sånn. Jeg skjøv ham kanskje ikke nok unna. Men han er mye sterkere og høyere enn meg, og det gikk så fort fordi jeg hadde kjole på festen. Tør ikke si så mye, holder meg heller der andre er. Er redd for jobben. Han er mye viktigere enn meg, jeg er helt ny. Hvis det blir kjent blir det vanskelig å få ny jobb. Han vil si at vi har gjort mye hvis jeg sier noe. Anonymkode: d5b56...3d3 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Hei du. Dette skal firmaet ha rutiner for, dvs. skriftlige rutiner for varsling av kritikkverdige forhold. Hvis du ønsker det kan du varsle om dette. Alle har rett på et gullt forsvarlig arbeidsmiljø, det betyr uten seksuell trakassering, sexpress og overgrep. Men du bør tenke deg om, hvorvidt du stoler på systemet. Det hender dessverre at virksomheter ikke behandler slike saker riktig. Noen ganger er de mer opptatt av å dekke for lederen som har gjort noe galt og lite opptatt av hvordan det er for den som har blitt utsatt for noe utilbørlig. Varslervern er dårlig i noen bedrifter. Bare for å få sagt det: det han gjorde var laaaangt over streken og definitivt et seksuelt overgrep. Men du må kjenne på om det er rett for deg å melde det eller om det er best for deg å bare bytte jobb. Jeg hadde i alle fall ikke gått på sommerfesten. Du er overhodet ikke nødt til å møte opp der. Anonymkode: 121da...121 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alle meldingene. Skriver at jeg skal gi oral og sånn. Jeg skjøv ham kanskje ikke nok unna. Men han er mye sterkere og høyere enn meg, og det gikk så fort fordi jeg hadde kjole på festen. Tør ikke si så mye, holder meg heller der andre er. Er redd for jobben. Han er mye viktigere enn meg, jeg er helt ny. Hvis det blir kjent blir det vanskelig å få ny jobb. Han vil si at vi har gjort mye hvis jeg sier noe. Anonymkode: d5b56...3d3 Har du noen andre kollegaer som du stoler på? Anonymkode: 121da...121
avent Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 Ha telefonen på taleopptak! Så tar du opp hele samtalen,også når du helt klart sier Nei og ber han komme seg vekk. Er du heldig så driter han seg kraftig ut å du får tatt det opp. 5 4
klarinetta Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 (endret) svartkatt skrev (22 minutter siden): Det trenger ikke være fysisk makt for å komme i den situasjonen! Jeg spør: er han på noen måter truende. Det er faktisk veldig relevant, for om hun ikke føler han er truende på noen måte, blir spørsmålet om han faktisk tror hun er med på det, og om hun lar han tro det. OM han oppleves truende på noen måte, er det overgrep. Endret 7. juni 2024 av klarinetta
petterm Skrevet 7. juni 2024 #17 Skrevet 7. juni 2024 (endret) Det du opplever er overgrep. Jeg håper du tør å gi beskjed til tillitsvalgt, verneombud, eller noen andre du stoler på. Selv om jobben er viktig for deg bør du prøve å gi beskjed til noen som kan hjelpe deg! Jeg skjønner at det kan føles ubehagelig for deg. Du skal ikke være redd for å bli sagt opp når du gir beskjed. Det skal mye til for å bli sagt opp i Norge. Hvis du ikke er medlem av fagforening bør du vurdere å melde deg inn. Da kan du få støtte og hjelp av tillitsvalgt. Hvis du skal delta på sommerfesten bør du ikke la deg presse til å drikke mer enn du ønsker. Det tryggeste hvis du ikke stoler på han er kanskje å bli "syk" på sommerfesten. Endret 7. juni 2024 av petterm 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #18 Skrevet 7. juni 2024 klarinetta skrev (2 minutter siden): Jeg spør: er han på noen måter truende. Det er ikke relevant. Anonymkode: 509c4...311 2 2
klarinetta Skrevet 7. juni 2024 #19 Skrevet 7. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har alle meldingene. Skriver at jeg skal gi oral og sånn. Jeg skjøv ham kanskje ikke nok unna. Men han er mye sterkere og høyere enn meg, og det gikk så fort fordi jeg hadde kjole på festen. Tør ikke si så mye, holder meg heller der andre er. Er redd for jobben. Han er mye viktigere enn meg, jeg er helt ny. Hvis det blir kjent blir det vanskelig å få ny jobb. Han vil si at vi har gjort mye hvis jeg sier noe. Anonymkode: d5b56...3d3 Dette er langt forbi greit. Du må ta det videre. Endret 7. juni 2024 av klarinetta
klarinetta Skrevet 7. juni 2024 #20 Skrevet 7. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke relevant. Anonymkode: 509c4...311 Hvorfor ikke? Hvis han opptrer blid og hyggelig / flørtete / leken og spør om de skal kysse, og spør om han kan stikke hånda i trusa, og hun sier ja fordi hun ikke vil såre ham, er det ikke overgrep. Jeg sier ikke at det over er sannsynlig. Jeg spør om han er truende, for dét er forklaringen hun må bruke. Ikke alt skjer med fysisk styrke, hyl og skrik, og hun må vite at å *føle seg truet* er nok til at dette er et overgrep - at det er grunn nok til at hun ikke har turt å si nei. Endret 7. juni 2024 av klarinetta 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå