AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 legen skrev ut en sykemelding for neste uke til torsdag. Føler at det blir litt overdrevet. Han mente jeg skulle helst ligge og bare innta smertestillende. Men.. altså... jeg har jo ikke akkuart noe halsbrekkende jobb (kontor - med mulighet til å sitte og stå - alt ettersom). Kan jeg bare late som ingenting og gå på jobb på mandag? Eller blir det krøll med forsikring og greier? Anonymkode: 35216...844
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 Du kan gå tilbake på jobb akkurat når du vil. Når du søker om sykepenger får du spørsmål om du var tilbake i arbeid i løpet av sykemeldingsperioden, der krysser du ja og når. Easy peasy. Anonymkode: 9165a...fde 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 hvorfor skulle jeg søke om sykepenger når jeg arbeider? Anonymkode: 35216...844 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvorfor skulle jeg søke om sykepenger når jeg arbeider? Anonymkode: 35216...844 Nei altså, om du ikke går inn på NAV og sender inn sykemeldingen så trenger du jo ikke det. Men om du har sendt den inn, så må du fylle ut søknad etterpå. Anonymkode: 9165a...fde 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Vil du ikke bruke sykemeldingen,er det bare å gå inn på NAV og avvise sykemeldingen. Anonymkode: 56824...7b0 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Jeg er sykemeldt 50%. Jobber 60-70% skrivet bare antall timer jeg har jobbet. Ingen problemer. Anonymkode: 3c7b6...921 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vil du ikke bruke sykemeldingen,er det bare å gå inn på NAV og avvise sykemeldingen. Anonymkode: 56824...7b0 Du trenger ikke det heller, bare la være å sende den. Anonymkode: 9165a...fde 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 Det er arbeidsgiver som betaler for de første 16 dagene uansett. Så du trenger egentlig ikke å gjøre noe. Anonymkode: 9dcd6...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 Er da vitterlig ingen som går på "jobb" ved sykemelding! Er da så utrolig mye bedre ting å foreta seg de ene dagene der!! Anonymkode: cc1e0...a5c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er da vitterlig ingen som går på "jobb" ved sykemelding! Er da så utrolig mye bedre ting å foreta seg de ene dagene der!! Anonymkode: cc1e0...a5c Ikke for alle. Noen har heldigvis også høyere arbeidsmoral enn andre. Anonymkode: da016...1c2 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 20.09): legen skrev ut en sykemelding for neste uke til torsdag. Føler at det blir litt overdrevet. Han mente jeg skulle helst ligge og bare innta smertestillende. Men.. altså... jeg har jo ikke akkuart noe halsbrekkende jobb (kontor - med mulighet til å sitte og stå - alt ettersom). Kan jeg bare late som ingenting og gå på jobb på mandag? Eller blir det krøll med forsikring og greier? Anonymkode: 35216...844 Om du sender inn sykemeldingen og f.eks er borte 1 av 4 dager, men vil tilbake på jobb på dag 2 så må du avklare med arbeidsgiver at det er greit om du kommer tilbake da du føler deg bedre (står på Nav sine sider). Og når du skal fylle ut søknaden som kommer etter sykemeldingen så må du krysse av for at du var tilbake på jobb tidligere enn lengden på sykemeldingen. Det er stort sett det. Anonymkode: 383b6...288
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 Nei du må jo ikke... Men kan det være du overvurderer deg selv og det du er sykemeldt for? Tror ikke leger uten videre skriver så lett sykemelding til pasienter som ikke uttrykker noe om at de føler de ikke er klar for jobb, og sykemelding i fire dager er strengt tatt ikke veldig lenge - det er jo mye bedre å bare høre på legen slik at man ikke risikerer å bli sykere? Da jeg hadde artroskopi av kneet tenkte jeg at det ikke kom til påvirke meg så mye og at jeg kom tilbake til jobb fort, hadde også kontorarbeid. Spesielt når jeg forlot sykehuset så følte jeg meg i toppform! Følte meg jo tipp topp rett fra narkose og gode smertestillende. Det var ikke virkelig før dagen etterpå jeg kjente hvor sliten jeg var. Hadde egentlig ikke så mye smerter, men det som definitivt var mest utfordrende var søvn i dagene etterpå, både pga. bandasjen og fordi jeg ikke kunne ligge på vanlig måte. Var 100% sykemeldt i 2 uker jeg, før jeg begynte på jobbe gradvis. Nå vet jeg ikke om du har operert, men hadde jeg vært deg så hadde jeg nok ventet og sett det an 1-2 dager før du bestemmer deg for om du trenger sykemelding eller ikke. Om kroppen er full i adrenalin og medisiner så er det ikke sikkert du egentlig kjenner på hvordan du egentlig har det. Anonymkode: b7f3d...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei du må jo ikke... Men kan det være du overvurderer deg selv og det du er sykemeldt for? Tror ikke leger uten videre skriver så lett sykemelding til pasienter som ikke uttrykker noe om at de føler de ikke er klar for jobb, og sykemelding i fire dager er strengt tatt ikke veldig lenge - det er jo mye bedre å bare høre på legen slik at man ikke risikerer å bli sykere? Da jeg hadde artroskopi av kneet tenkte jeg at det ikke kom til påvirke meg så mye og at jeg kom tilbake til jobb fort, hadde også kontorarbeid. Spesielt når jeg forlot sykehuset så følte jeg meg i toppform! Følte meg jo tipp topp rett fra narkose og gode smertestillende. Det var ikke virkelig før dagen etterpå jeg kjente hvor sliten jeg var. Hadde egentlig ikke så mye smerter, men det som definitivt var mest utfordrende var søvn i dagene etterpå, både pga. bandasjen og fordi jeg ikke kunne ligge på vanlig måte. Var 100% sykemeldt i 2 uker jeg, før jeg begynte på jobbe gradvis. Nå vet jeg ikke om du har operert, men hadde jeg vært deg så hadde jeg nok ventet og sett det an 1-2 dager før du bestemmer deg for om du trenger sykemelding eller ikke. Om kroppen er full i adrenalin og medisiner så er det ikke sikkert du egentlig kjenner på hvordan du egentlig har det. Anonymkode: b7f3d...7c1 Har gått gjennom akkurat det samme som deg, med artroskopi i kneet. Tenkte jeg skulle være tilbake etter 2 ukers full sykemelding. Fastlegen mener jeg ikke skulle startet på enda, men jeg ville prøve. Har jobbet 50% i to uker nå, og har legetime i morgen onsdag. Merker at jeg ikke kan 100% tilbake enda, jeg tenker mer på om jeg faktisk trenger full sykemelding litt lenger. Så mulig jeg øker til full sykemelding nå etter to uker i 50%. Jeg har ikke mulighet til å ta hjemmekontor, da teamet er avhengig av å fysisk møtes. Hvor lenge var du gradvis sykemeldt før du var tilbake i 100% jobb? Selv med kontorjobb merker jeg at det ikke har blitt noe bedre disse ukene.. inn/ut av bil, sekk på ryggen, levering/henting av barn i barnehage, følge på aktiviteter i tillegg til å holde styr på huset og aktiviteter til barna blir for mye. Samboeren min gjør det meste, men alt er ikke mulig for meg å unngå. Tenker mer på at jeg bør ta det helt med ro og fokusere på opptrening, for å redusere risikoen for varig nedsatt funksjonsevne. Men føler veldig på dette med dårlig samvittighet for jobb. Anonymkode: 48acb...a59
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #14 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har gått gjennom akkurat det samme som deg, med artroskopi i kneet. Tenkte jeg skulle være tilbake etter 2 ukers full sykemelding. Fastlegen mener jeg ikke skulle startet på enda, men jeg ville prøve. Har jobbet 50% i to uker nå, og har legetime i morgen onsdag. Merker at jeg ikke kan 100% tilbake enda, jeg tenker mer på om jeg faktisk trenger full sykemelding litt lenger. Så mulig jeg øker til full sykemelding nå etter to uker i 50%. Jeg har ikke mulighet til å ta hjemmekontor, da teamet er avhengig av å fysisk møtes. Hvor lenge var du gradvis sykemeldt før du var tilbake i 100% jobb? Selv med kontorjobb merker jeg at det ikke har blitt noe bedre disse ukene.. inn/ut av bil, sekk på ryggen, levering/henting av barn i barnehage, følge på aktiviteter i tillegg til å holde styr på huset og aktiviteter til barna blir for mye. Samboeren min gjør det meste, men alt er ikke mulig for meg å unngå. Tenker mer på at jeg bør ta det helt med ro og fokusere på opptrening, for å redusere risikoen for varig nedsatt funksjonsevne. Men føler veldig på dette med dårlig samvittighet for jobb. Anonymkode: 48acb...a59 Jeg jobbet gradvis i noen måneder, og økte på litt og litt. Først type 20%, så 40%, så 50%, så 60%. Her er jeg i dag enda, men snart klar for fullt arbeid. Jeg har en kronisk sykdom i tillegg, som var litt på topp rett før jeg skulle operere, så jeg tror jeg var ekstra sliten etter det, + at opptrening ikke har gått helt som ønsket (blir kanskje ny operasjon). Så mitt tilfelle er ikke noen fasit. Jeg tror jeg rett og slett gikk opplevde at kroppen gikk på en liten smell etter operasjonen, for når jeg begynte å jobbe igjen var jeg kognitivt satt tilbake, og slet veldig med konsentrasjonen lenge. Jeg klarte såvidt å gjøre noe produktivt i 2-3 timer på en arbeidsdag, så derfor fordelte jeg også timene jeg jobbet og flere dager. Jeg fikk også tilrettelagt med fullt hjemmekontor, og hadde ikke barn å følge opp. Din hverdag høres mye mer slitsom ut enn min. Hør på legen din, og prioriter opptrening. Nå vet jeg ikke helt hva du har gjort, men har du feks. sydd menisken så krever det jo en del opptrening. Som du sier, man må tenke på det lange perspektivet. Høres ikke ut som arbeidsgiveren din kan tilrettelegge noe særlig med tanke på at du ikke har hjemmekontor, så jeg tenker egentlig at 50% er mer enn nok etter 2 uker, ville nok jobbet gradert noen uker/måneder til du er godt opptrent og mobil i hverdagen. Er det for mye nå, si fra til legen. Det kan være godt å være litt på jobb for det sosiale, men kanskje 20-40% er mer overkommelig? Og viss du kan, jobb heller kortere dager. Jeg ble også mye stiv av å sitte, og måtte opp og bevege meg ofte. Kontorjobb er ikke bare bare heller. Anonymkode: b7f3d...7c1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #15 Skrevet 11. juni 2024 On 6/9/2024 at 3:37 AM, AnonymBruker said: Er da vitterlig ingen som går på "jobb" ved sykemelding! Er da så utrolig mye bedre ting å foreta seg de ene dagene der!! Anonymkode: cc1e0...a5c Eh jo. Noen av oss har arbeidsmoral. Anonymkode: 1c511...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #16 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh jo. Noen av oss har arbeidsmoral. Anonymkode: 1c511...cbf Og det kan man fint ha selv om man bruker sykmeldingen også 🤗 Anonymkode: 2d8d1...e37 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå