Gå til innhold

Kamera med 8.0 Megapixler

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er ikke kjent med hva som er bra og dårlig når det gjelder megapixler osv. Så ett kamera med 8 megapixler som koster 1500kr er det dyrt/billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør sjekke litt mer enn akkurat antall megapiksler. Om optikken er dårlig, eller kameraet er tregt, hjelper det lite med bra oppløsning. For meg høres det nesten for godt ut til å være sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive det som står:

Elegant kamera med hele 8 megapixler, som gjør at du kan skrive ut fotografier i stort papirformat. 3 x Optisk zoom, 4 x digital zoom og hele 2.4" LCD skjerm. Kameraet benytter AA batterier, lader medfølger ikke.

-8.0 megapixler

-3x optisk zoom & 4x digital zoom

-videofunksjon (AVI/Mpeg 4,30 fps)

-32MB internminne, support SD/MMC kort

-2.4"LCD-fargeskjerm

-Lydopptak

-Automatisk fokus

-Blits

-Røde øyne reduksjon

-Selvutløser

Vekt 140g uten batteri. Kamerastørrelse 89x60,5x28 (max32,7)mm

Tilbehør

-Kamera

-CD med software

-2x AA batterier

-Kameraveske

-Brukermanual på norsk

-USB-kabel

-AV -kabel

-håndstråpp.

Kan noen hjelpe meg å si hvordan dette høres ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera er det?

Merke og modell?

Med de opplysningene er det nemlig mulig å finne tester

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for billig ut, her må det være dårlig optikk eller noe, et kamera som gir bra bilder som har mer enn 5 megapiksler burde ikke koste under kr.3000.

Og dessuten er det som nevnt mer som er viktigere enn megapikslene, de fleste trenger ikke så mye som 8Mpix, hvor ofte trenger du å printe ut bildet i plakat i flere meters størrelse? Til vanlige foto og A4-A3 print holder det med 4Mpix, så jeg hadde heller gått for et kamera fra et kjent merke som har god kvalitet på optikken og god brukervennlighet til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kameraet finner vi nok ingen test på, nei.

Dette er nok innkjøpt til Coop's 100-årsjubileum, i likhet med kaffetraktere og diverse annet av samme merke. Kaffetrakteren var for øvrig helt utmerket.

Så til saken:

-8.0 megapixler

Dette er mye, mange halvproffe kameraer har fra 6 til 8. Om antall Mp er "reelt" kommer imidlertid helt an på bildebrikka, den delen av kameraet som registrerer lys og som erstatter filmen i tradisjonelle kameraer. Dette er altså ikke noe kvalitetstegn i seg sjøl.

-3x optisk zoom & 4x digital zoom

3x optisk zoom er et minimum. Digital zoom er helt unødvendig, men finnes på de fleste kameraer. Jeg bruker den aldri, og cropper heller bildet i etterbehandlingsprogrammet. Det gir best bildekvalitet.

-videofunksjon (AVI/Mpeg 4,30 fps)

De fleste kompaktkameraer har en enkel videofunksjon, men kvaliteten er elendig som videopptak å regne. Kjekt å ha for dokumentasjon, men jeg foretrekker å dokumentere med stillbilder.

-32MB internminne, support SD/MMC kort

Du får ikke lagra mange bilder i internminnet, så du må regne med 500-1000 kroner for et minnekort, avhengig av hvor stort du vil ha det.

-2.4"LCD-fargeskjerm

Bra størrelse, men oppløsninga på skjermen og hvor lyssterk den er betyr like mye som størrelsen. Det vet vi ikke noe om.

-Lydopptak

Det har jeg på mitt kamera også, men jeg har aldri brukt det. Det KAN være greit å kunne lese inn en kommentar til bilda etterpå, men som sagt... Gjør du det?

-Automatisk fokus

Autofokus er standard, men annonsen sier ikke noe om hvordan denne funksjonen er.

-Blits

Det må man ha, men er den god nok? Kan den kobles ut? Kan du bruke forskjellige innstillinger på kameraet som styrer blitsen ulikt?

-Røde øyne reduksjon

Kjekt å ha inne.

-Selvutløser

Selvutløserfunksjonen er viktig, spesielt for meg som tar en del bilder under dårlige lysforhold (med et kamera som er veldig lysømfintlig)

Vekt 140g uten batteri. Kamerastørrelse 89x60,5x28 (max32,7)mm

Grei størrelse, kan puttes i lomma og bli med over alt.

-CD med software

Følger stort sett med alle kameraer, ofte er programvaren uinteressant, men gjør det mulig å printe.

-2x AA batterier

Standard på mange kompaktkameraer, men dette blir svindyrt dersom du ikke kjøper oppladbare barretier ved siden av.

-Kameraveske

Koster 150-200 kroner å kjøpe løst. Dette er et pluss.

-Brukermanual på norsk

Det må man faktisk ha dersom man skal selge en vare i Norge. (Men etter å ha sett brukerveiledningen på kaffetrakteren av samme merke vet jeg ikke om jeg skal le eller grine.)

-USB-kabel

Da kan du overføre bilder til PC. En forutsetning.

-AV -kabel

Da kan du se bilder på TV'n. Lurt.

-håndstråpp.

Om den ikke fantes, så måtte du ha lagd en. Håndstropp er en nødvendighet.

Så spørs det da...

Har kameraet flere programmer/innstillinger for opptak?

Hvilke innstillinger kan du gjøre?

Kan du stille inn kameraet etter dine egne behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser litt billig ut, og det er mer enn antall megapiksler som avgjør hvor god kvaliteten er. At det går på AA-batterier er en god indikasjon på at det er et kjipt kamera.

Jeg kjøpte meg nylig et kamera fra Canon med 8 megapiksler, det kostet 4400 kroner, men det har knallbra optikk og kommer fra en anerkjent leverandør. Det er også viktig at kameraet er raskt og lett å bruke, og at blitsen er god. Jeg synes også det er viktig å kunne skru av autofokus og annen automatikk, og bruke manuelle innstillinger hvis det er ønskelig. Mitt kamera har også vidvinkel og er ganske lysterkt.

Med mindre det er en spesiell grunn til at du trenger så mange piksler, burde du heller satse på et annet rimelig kamera, f.eks. et av Mju-kameraene til Olympus. De er små og nette og lette å bruke. Til 1500 kroner tror jeg uansett ikke du får noe bra kamera. Minnebrikke må du alltid kjøpe i tillegg også, så det må du kalkulere inn i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Det ser litt billig ut, og det er mer enn antall megapiksler som avgjør hvor god kvaliteten er. At det går på AA-batterier er en god indikasjon på at det er et kjipt kamera.

Kameraet mitt, et Canon A80 (kosta vel 4495,- da jeg kjøpte det for noen år siden) bruker AA-batterier, det er ikke et kjipt kamera forde. Var faktisk en av årsakene til at jeg valgte akkurat det kameraet; kjempekjekt å kunne bare kjøpe nye batterier dersom de oppladdbare går tom.

Ang kameraet til trådstarter så hadde jeg ikke kjøpt det om det ble kasta etter meg. Når det høres for godt ut til å være sant så er det gjerne det og. Optikken i det kameraet kan umulig være noe å skryte av, og mer enn 3-4 megapixels er ikke nødvendig for mannen i gata uansett, det er vel viktigere at kameraet er raskt og tar gode bilder enn at man kan skrive ut i A3+ størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med all verdens megapixler dersom optikken og resten av kameraet er dritt. Dersom du ikke vil legge så veldig mye penger i et kamera foreslår jeg heller at du går ned i antall mpx(4-5 holder for de aller fleste) og heller kjøper et kamera fra en anerkjent produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med all verdens megapixler dersom optikken og resten av kameraet er dritt. Dersom du ikke vil legge så veldig mye penger i et kamera foreslår jeg heller at du går ned i antall mpx(4-5 holder for de aller fleste) og heller kjøper et kamera fra en anerkjent produsent.

Nå er det ikke jeg som skal kjøpe det kamerat det er linket til, men hvordan vet du at optikken og resten av kameraet er dritt? Hvorfor så skeptisk til et ukjent merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke jeg som skal kjøpe det kamerat det er linket til, men hvordan vet du at optikken og resten av kameraet er dritt? Hvorfor så skeptisk til et ukjent merke?

Uten at jeg vet det sikkert, så regner jeg med at optikken i et kamera ikke er helt billig, og at det er derfor prisen virker noe lav. 8 megapixler er en god del og teknologien bak det er sikkert ikke gratis den heller. Det blir på en måte som billige pc-er, de er billige fordi enkelte komponenter nedprioriteres mens andre blir et "selling point". Totalt sett får man da et billig produkt med vesentlige svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pusen_*
Kameraet mitt, et Canon A80 (kosta vel 4495,- da jeg kjøpte det for noen år siden) bruker AA-batterier, det er ikke et kjipt kamera forde. Var faktisk en av årsakene til at jeg valgte akkurat det kameraet; kjempekjekt å kunne bare kjøpe nye batterier dersom de oppladdbare går tom.

Svært få av de gode kameraene som selges nå tildags går på vanlige batterier. Det er et kjennetegn på billig/dårlig kamera. Det var nok noe vanligere for noen år siden. En stor bakdel med at det går på vanlige AA-batterier er at det går tomt for strøm (batteri) mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh... Stikkordet her er vel oppladbare.

Man sparer mye penger på å investere i en batterilader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Øh... Stikkordet her er vel oppladbare.

Man sparer mye penger på å investere i en batterilader.

Jeg har da det, som jeg sier i det innlegget: kjempekjekt å kunne bare kjøpe nye batterier dersom de oppladdbare går tom. Men det er ikke alltid man har lader/tid tilgjengelig, da er det kjekt å kunne stoppe innom nærmeste kiosk og bare kjøpe etpar batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, spesiellt takk til Mimir for informativt svar! :) Tror jeg velger et annet kamera jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...