Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, saken er denne. Vi har hatt en rørlegger hos oss som har gjort en stor jobb. I forbindelse med dette bad vi også om å få på plass et vannfilter. Vi fikk en pris på dette på 800-900 kr. Vi var veldig fornøyd med dette.

Når fakturaen nå har kommet, har de fakturert oss for 4600 kr for dette filteret. :overrasket: Hvordan i alle dager kan de gjøre det?

Kan man stole på en muntlig avtale eller må vi bare betale summen vi har fått fakturert.

Må legge til her at vi har skrevet et brev til dem og klaget på de tingene vi ser som helt urimelig, bla. dette vannfilteret...

Noen med liknende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En muntlig avtale skal jo i utgangspunktet være like bindende som en skriftlig, men det er jo veldig vanskelig å bevise hva som egentlig er blitt avtalt. Når det gjelder den prisen dere har fått så kan det jo hende at prisen dere fikk var på bare selve vannfilteret? Og så har de nå hevet på mva + penger for å gjøre arbeidet? Ikke vet jeg.

Jeg hadde helt klart klaget på det, det var da en fryktelig høy pris i forhold til det dere egentlig ble forespeilet. Men jeg hadde nok ikke satset altfor mye på at klagen går gjennom, det er fryktelig vanskelig å bevise hva som egentlig er blitt sagt.

Det jeg gjerne hadde gjort i tillegg var å ringe til et annet rørleggerfirma og høre hva de hadde tatt for en slik jobb (altså totalsummen - vannfilter ferdig montert). Da vil dere hvertfall få en pekepinn på om dere har blitt fakturert for noe som er vanlig pris og at det har skjedd en misforståelse da dere spurte om prisen, eller om det er de som har fakturert dere for altfor mye.

Da vi pusset opp badet hadde vi en rørlegger som leverte og monterte baderomsmøblene. Vi hadde egentlig tenkt til å gjøre arbeidet selv, men vi sendte nå en forespørsel om pris til rørleggeren som også hadde gjort annet arbeid på badet. Vi fikk et skriftlig tilbud tilbake, og siden det såvidt var dyrere enn om vi hadde kjøpt møblene og montert dem selv så takket vi ja.

Da regningen tilslutt dukket opp var den ett fem-sifret beløp høyere enn anbudet vi hadde fått. :overrasket: Vi klaget så klart på det, og viste til det skriftlige anbudet vi hadde fått fra dem, hvor alle møblene var spesifisert - samt den fine setningen "Prisene er inkl. montering" Rørleggeren prøvde seg på at vi burde da ha forstått av de hadde gjørt en feil - det skulle stått eksl. og ikke inkl. - vi måtte da ha skjønt at de ikke kunne gjøre jobben så billig. Men - siden vi hadde det skriftlig var det lite de kunne gjøre annet enn godta at vi kun betalte det som sto i anbudet.

Hvis vi ikke hadde hatt tilbudet skriftlig hadde vi iikke hatt sjans å få klagen gjennom, da hadde det bare blitt ord mot ord - noe som alltid åpner for misforståelser.

Lykke til da! Håper det ordner seg for dere. Utrolig kjedelig når slikt skjer. Jeg har selv gått på et par (heldigvis mindre) smeller hvor jeg ikke har fått ting skriftlig. Nå er jeg utrolig nøye på slikt, jeg vil ha alt skriftlig + navn på den som har gitt meg tilbudet/informasjonen.

Skrevet

Takk for svar. Da får vi bare forberede oss på at vi kanskje ikke kommer så langt.

Vi har desverre hatt veldig dårlig erfaring med denne rørleggeren hele veien, så det er ikke overraskende at dette oppstår. Men det er utrolig irriterende og unødvendig tross alt. Men vi får se. Har skrevet en skriftlig klage iallfall og bedt om skriflig svar.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Muntlig avtale er like bindende som skriftlig, og det skal egentlig ikke være noe avvik fra ett prisoverslag. Send en skriftlig klage til rørleggeren, og betal inn det overslaget var på, så har dere deres på det tørre. Det han må gjøre for å få inn disse pengene fra dere med tvang er å få det igjennom i forliksrådet, og der vil dere få god mulighet til å legge frem deres side av saken. For å sende det til forliksrådet er det også han som må dokumentere at dere skulle betalt så mye, og han har jo helle ringenting skriftlig.

Skrevet
Muntlig avtale er like bindende som skriftlig, og det skal egentlig ikke være noe avvik fra ett prisoverslag. Send en skriftlig klage til rørleggeren, og betal inn det overslaget var på, så har dere deres på det tørre. Det han må gjøre for å få inn disse pengene fra dere med tvang er å få det igjennom i forliksrådet, og der vil dere få god mulighet til å legge frem deres side av saken. For å sende det til forliksrådet er det også han som må dokumentere at dere skulle betalt så mye, og han har jo helle ringenting skriftlig.

Vi har skrevet er brev til ham, siden det både var dette og en del andre ting vi var uenige i. Det hele er en del av en forsikringssak, så det er ikke så lett å holde styr på hvem som skal betale hva. Men håper det går i orden. Har bedt om å få ny faktura med korrekte beløp.

Skrevet

Etter loven er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig.

Om du gjør avtaler med håndtverkere sørg ALLTID på å få skriftlig avtale. Det er min erfaring...

Skrevet
Om du gjør avtaler med håndtverkere sørg ALLTID på å få skriftlig avtale. Det er min erfaring...

Ja, vi har iallfall lært det nå.... :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...