Gjest Lille Solstråle Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Noen som vet om det er den blå eller den grønne nordlandsbunaden som tradisjonelt tilhører Bodø?
Nilma Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Ut fra oppfatningen om at blå skal brukes ved kysten og grønn på innlandet, er det vel den blå, men ellers har jeg aldri hørt at det er noen særskilt bunad som hører til i Bodø. I følge Bunad- og folkedraktrådet er for øvrig denne kyst- / innlandoppdelingen et nymotens påfunn. Grønn og blå nordlandsbunad Jeg lurer på hva som er forskjellen på den stedsmessige tilknytningen til den grønne og den blå nordlandsbunaden? Har hørt flere varianter, bl.a. at det ikke er noen forskjell, og at den grønne er den opprinnelige. Håper dere kan hjelpe meg. Lisbeth Den var i sin tid utarbeidet i to valgfrie alternativer, uavhengig av kyst og innland. At den grønne og blå skal tilhøre eventuelt kyst og innland er nok et nyere påfunn. Bunad- og folkedraktrådet (fra Dagbladet.no) Så konklusjonen er at hverken den blå eller grønne bunaden "hører spesielt til" i Bodø.
jordbær Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Stemmer det Nilma sier. Smak og behag. Det med grønn og blå er bare en nymotens myte Selv har jeg blå... Men den grønne er også kjempefin!
Lille Ballerina Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Enig med de ovenfor at det etter "rett" være blå ved kysten, og grønn lengre inn, men jeg tror ikke det er noen som bryr seg noe særlig om det. Jeg for min egen del har blå :-D men ei venninne av meg har grønn, og det fineste røde håret jeg har sett. Det ser så utrolig nydelig ut sammen :-D
Gjest Lille Solstråle Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Takk for svar!! Vil ha blå Syns det er den fineste, så det passer jo bra. Selv er jeg født og oppvokst i Oslo, men så lenge farmor er fra Bodø syns jeg har har "lov" til å ha nordlansbunad Også er Oslobunaden så stygg... Endret 13. februar 2006 av Lille Solstråle
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Tror det med fargene går mer på smak og behag. Både min mor og bestemor som e oppvokst på ei lita øy midt i havgapet uttafor Bodø har grønn bunad.. Mens jeg, som var ihvertfall litt mer på fastlandet har blå.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #8 Skrevet 14. februar 2006 Takk for svar!! Vil ha blå Syns det er den fineste, så det passer jo bra. Selv er jeg født og oppvokst i Oslo, men så lenge farmor er fra Bodø syns jeg har har "lov" til å ha nordlansbunad Så klart du kan ha nordlandsbunad når farmoren din er Bodøværing
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2006 #9 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Min familie kommer fra en innlands-bygd i nordland, og har vært bønder i mange generasjoner. Der inne er de ganske faste på tradisjonen om at grønn er innlands- og blå er kystbunad. De jeg kjenner der som kommer fra fiskerfamilier har stort sett blå bunad. Selv om det kanskje er et 'nytt' påfunn så er det vel en tradisjon i det med fargekodene... Min bunad er grønn, som liksom symboliserer åkrene og engene, grøden. Mens den blå kystbunaden selvfølgelig symboliserer havet. Endret 14. februar 2006 av soleil~noir
jordbær Skrevet 14. februar 2006 #10 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Vel, jeg er fra der nordlandsbunaden opprinnelig kom fra. (Vefsn) Og jeg kan på tro og ære si at det med kyst- og innlandsbunad bare er tull(Den er jo faktisk ikke så veldig gammel. Fra 1928, faktisk). Folk velger den fargen dem selv ønsker. Og tar jeg ikke helt feil, var den bare i en opprinnelig farge. Den andre kom i etterkant. Bunader utvikler seg. Og det har kommet mye nytt etter den orginale. Vi har fått cape, en duppedings til å holde sjalet på plass.. og paraply(Sistnevnte ikke godkjent). Det finnes variasjoner i stoffet(Tykk og tynn ull), det finnes variasjoner i det orginale sølvet (nysølv og det som er "gammelt" og mer orginalt.) Vefsn er en kommune som hovedsakelig livnærte seg på tømmer og landbruk. Og jeg vil ikke kalle det en kystkommune. (Vi har fjord, men det er ikke akkurat mange fiskere der, i forhold til dem som driver med landbruk og skog) Den mest vanlige fargen er faktisk blå, mens noen velger grønn. Begge to er nydelige. Endret 14. februar 2006 av jordbær
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #11 Skrevet 14. februar 2006 Det er en så flott bunad! Kan ikke ha den selv, men hadde jeg hatt tilknytning hadde jeg nok valgt grønn, har sett den blå så mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå