Gå til innhold

Dere med små barn, kikhoste, er dere bekymret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et stort barn i tenårene og er ikke så bekymret men har forstått det slik at det er som oftest de i den alderen som har mest smitte. Nå har jeg en bekjent som er syk og skal gjennom behandling, i den tiden skal jeg ta meg av minstebarnet som er under 1 år. Forhåpentligvis så er det ikke snakk om mer enn 2-3 måneder at jeg skal ha babyen.

Vi har mye besøk her i hus, mitt barn som er alene har ofte folk over og vi har åpent hus og har alltid hatt det. Er litt bekymret for eventuell smitte nå med tanke på denne oppblussingen av kikhoste. Vet jeg er litt hønemor her men har dere med små barn tenkt noe på dette eller er det bare meg som er litt mye på? 

Anonymkode: bc165...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

har du ikke vaksinert da? I så fall er det mildt forløp og ikke noe farlig. 

Anonymkode: e774b...e48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kikhoste som tenåring. Var vaksinert, men det var likevel tøft. Hosta så jeg sprengte blodkar i begge øynene, brista ribbein og var rimelig dårlig den første tiden. Hosten varte i omlag 3 måneder. Tørr ikke tenke på hvor syk jeg ville blitt som uvaksinert

Anonymkode: f12f5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babyer kan vaksineres fra 3 måneder, så det ville jeg absolutt gjort. Du kan også ta en oppfriskningsdose, det anbefales hvert 10. år.

Fikk selv kikhoste som vaksinert 8-åring. Jeg ble veldig dårlig over lang tid.

Anonymkode: 74c23...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere vaksinert da? Og har dere tatt oppfriskningsdose, det skal ta hvert 10 år. 

Kan fortsatt bli smittet, men blir ikke så syk. 

Jeg hadde kikhoste for noen år siden, hostet litt mer enn ved vanlig sykdom men var helt overkommelig. 

Anonymkode: f9a61...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby fikk kikhoste i forbindelse med vaksine mot kikhoste. Hostet i over 3 mnd og jeg måtte pumpe meg og begynne å gi mm fra flaske fordi han ikke klarte å die uten en gedigen hostekule. Det var den verste perioden jeg kan minnes, spesielt den rallende pusten og kikingen. 
Baby fikk helcelle vaksinen mot kikhoste og bare en uke etterpå begynte helvetet. Vaksinerte likevel nestemann og da gikk det bra. 

Anonymkode: 79dc9...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner at du er bekymret. Antall tilfelller har økt betydelig med innvandringen de senere årene fra land med lav vaksinasjonsgrad. Det viktigste er å unngå nærkontakt med barnet, det bør du klare. Kikhoste er veldig smittsomt, og smitter ved dråpekontakt. 

Anonymkode: 74f11...009

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er bekymret, derfor har jeg selv tatt oppfriskningsdose nå nylig. Det er det beste vi voksne kan gjøre.

Babyer får første vaksine mot kikhoste ved 3 måneder og så ved 5 måneder, så barnet du skal passe vil være godt vaksinert det også.

Så jeg ville ikke vært så bekymret hvis jeg var deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke bekymret. Barna er dekket av vaksineprogrammet, jeg har revaksinert meg som voksen. 

Anonymkode: 5ba1a...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et stort barn i tenårene og er ikke så bekymret men har forstått det slik at det er som oftest de i den alderen som har mest smitte. Nå har jeg en bekjent som er syk og skal gjennom behandling, i den tiden skal jeg ta meg av minstebarnet som er under 1 år. Forhåpentligvis så er det ikke snakk om mer enn 2-3 måneder at jeg skal ha babyen.

Vi har mye besøk her i hus, mitt barn som er alene har ofte folk over og vi har åpent hus og har alltid hatt det. Er litt bekymret for eventuell smitte nå med tanke på denne oppblussingen av kikhoste. Vet jeg er litt hønemor her men har dere med små barn tenkt noe på dette eller er det bare meg som er litt mye på? 

Anonymkode: bc165...987

Så sjekker du din vaksinestatus, og de andre i bopelen sin vaksinestatus.  (Finnes lett tilgjengelig på Helse-Norge.no) 

Er det mer enn 10 år siden noen har fått vaksine, så er ny vaksine enkelt å få satt. Kontakt fastlege for resept, og få lege/sykepleier til å sette vaksine. Alternativt hør med apotek eller der Reisevaksiner settes. 

Å ikke fylle på vaksiner enten det er kikhoste, stivkrampe, polio eller andre vaksiner er å spille russisk rullet med både egen og andres helse. Vaksine koster så lite og er så enkelt å ordne at det bør alle klare.  De fleste vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet har en varighet på 10 år. (Les på fhi.no).

I tillegg, når alle er vaksinert så utsettes heller ikke sårbare grupper for smitterisiko med sykdommer som burde vært utryddet forlenget. 

Anonymkode: f2dbf...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge en er en fornuftig forelder og vaksinerer barna sine som en skal, er en ikke bekymret.

Anonymkode: 9c253...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...