AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Jeg blir sannsynligvis delvis ufør på minstesats. Jeg er kjempelei meg over dette og sørger nærmest over over hvor lite jeg kan bidra økonomisk til familien. Jeg vant i trygderetten for å oppjustere sykepengegrunnlaget, men nav tar uansett utgangspunkt i den første utregningen til sykepenger. Det at jeg hadde en 25% høyere inntekt har ikke innvirkning på aap. Advokaten sier det ser mørkt ut for å endre dette. Jeg ønsker å kunne ta barna ut og oppleve verden, men situasjonen gjør naturligvis dette utfordrende. Hvordan bør jeg og mannen spare til min pensjon? Hvordan gjør du det? Anonymkode: 72189...5f0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir sannsynligvis delvis ufør på minstesats. Jeg er kjempelei meg over dette og sørger nærmest over over hvor lite jeg kan bidra økonomisk til familien. Jeg vant i trygderetten for å oppjustere sykepengegrunnlaget, men nav tar uansett utgangspunkt i den første utregningen til sykepenger. Det at jeg hadde en 25% høyere inntekt har ikke innvirkning på aap. Advokaten sier det ser mørkt ut for å endre dette. Jeg ønsker å kunne ta barna ut og oppleve verden, men situasjonen gjør naturligvis dette utfordrende. Hvordan bør jeg og mannen spare til min pensjon? Hvordan gjør du det? Anonymkode: 72189...5f0 Ville ha opprettet en konto i f.eks. kron og satt opp en spareavtale til fondet Kron Indeks Global, tror det er 0.15 % avgift på det. Eventuelt KLP eller DNB, med tilsvarende globalt indeksfond. Ganske lavt ift andre. Billig og greit globalt indeksfond. Med mindre du nærmer deg pensjonsalder så er det såpass lang tid til at det å spare i indeksfond gir mening. Klart, man kan tape penger på fond, men historien tilsier at man ikke gjør det, i alle fall ikke med sparing over 5+ år. Så er det viktig å ikke spare seg i hjel, man vet aldri hva fremtiden vil bringe, og det er viktig å leve her og nå. Ikke alle som når pensjonsalder heller, men klart, noe er det fint å ha den dagen man blir pensjonist. Anonymkode: d3692...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Storebrand har en fin pensjonssparing der jeg har fått god avkastning de siste ti åra. Sparer 1500 i måneden. Anonymkode: de466...9a4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 Takk for svar! Der er lenge til jeg blir pensjonist, så det er god tid å spare på 👍🏻 Anonymkode: 72189...5f0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan bør jeg og mannen spare til min pensjon? Anonymkode: 72189...5f0 Hvorfor skal din mann spare til din pensjon? Er det ikke like greit at du selv sparer det som er mulig til din pensjon og han sparer i sitt navn til "deres" pensjonstilværelse? Anonymkode: 07867...2aa
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor skal din mann spare til din pensjon? Er det ikke like greit at du selv sparer det som er mulig til din pensjon og han sparer i sitt navn til "deres" pensjonstilværelse? Anonymkode: 07867...2aa Så lenge de er gift så er det felles uansett. Har ingenting å si hvilket navn det står i. Med mindre det er arv man mottar, og overfører direkte til sparing. Anonymkode: 42016...896
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 Her er ingen uføre, men vi har hatt felles økonomi i mange år. Vi sparer til pensjon i fire ulike indeksfond, med ulik vekting geografisk og næringer. Dette trekket går fra min konto, og det er jeg som vurderer miksen, og regner på hvor mye vi ønsker å spare her, sett mot sparing til ting som bil, ferie etc, som jeg sparer i høyrente med ulik binding. Han tar huslån og regninger fra sin lønnskonto. Anonymkode: 42016...896
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så lenge de er gift så er det felles uansett. Har ingenting å si hvilket navn det står i. Med mindre det er arv man mottar, og overfører direkte til sparing. Anonymkode: 42016...896 Det er ingen automatikk i at pensjonssparing er felles. Dette avhenger av type sparing. Kan også være greit å avtale særeie på sparing i tilfelle skilsmisse. Anonymkode: 07867...2aa
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ingen automatikk i at pensjonssparing er felles. Dette avhenger av type sparing. Kan også være greit å avtale særeie på sparing i tilfelle skilsmisse. Anonymkode: 07867...2aa Penger opptjent i ekteskapet er felles, uansett hvor man plasserer de, og hvilket navn som står på det. Så det vil bli delt likt med brudd. Vi hadde tidlig i ekteskapet skjevdeling ved brudd i ektepakt. Men valgte for en god del år siden å endre til at alt skal deles likt, med unntak av arv. Så ektepakten nå handler mest om verdsettelse bolig og hytte, og hvem som skal ha kattene. Anonymkode: 42016...896
Brunello Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så lenge de er gift så er det felles uansett. Har ingenting å si hvilket navn det står i. Med mindre det er arv man mottar, og overfører direkte til sparing. Anonymkode: 42016...896 Dette er i beste fall upresis. Midlene inngår i felleseiet ved brudd, men det er ikke slik at halvparten av pengene man tjener automatisk blir den andres. Så mannen (i dette tilfellet) kan spare penger til eget fremtidig forbruk og bruke det på seg selv så lenge de er gift. Endret 8. juni 2024 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 Brunello skrev (1 time siden): Dette er i beste fall upresis. Midlene inngår i felleseiet ved brudd, men det er ikke slik at halvparten av pengene man tjener automatisk blir den andres. Så mannen (i dette tilfellet) kan spare penger til eget fremtidig forbruk og bruke det på seg selv så lenge de er gift. Dette ga jo ingen mening... Hva surrer du med? Vi snakker jo om brudd. Ikke forbruk i ekteskapet, det finnes det ingen lov for. Anonymkode: 42016...896
Brunello Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette ga jo ingen mening... Hva surrer du med? Vi snakker jo om brudd. Ikke forbruk i ekteskapet, det finnes det ingen lov for. Anonymkode: 42016...896 Tråden handler om sparing og ikke brudd.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Jeg sparer 1500kr i mnd inet globalt indeksfond, 1500kr i mnd i et rent pensjonsfond og har en liten pensjonssparing via en uføreforsikring på toppen av dette. Jeg er 39 nå og har spart i 3 år, ble ufør som 35 åring og hadde ingen sparing til pensjon før dette grunnet boligsparing og boligkjøp. Anonymkode: d6cbd...49e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå