Gå til innhold

Mulig dement mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en mor som har passert 70. Hun har endret seg i det siste. Sluttet å kontakte oss barna, men svarer adekvat på meldinger og telefoner. Det mest påfallende er at hun har begynt å surre med når barnebarn har bursdag og tidspunkter for avtaler. Har også begynt å fortelle de samme historiene gang på gang. Hun har mistet lappen fordi hun kjørte sjanglete også. Tilleggsinfo er at hun over tid har hatt en veldig smertefull hofte som jeg tror hun tar en del sterke smertestillende for. Kan det være en årsak eller er dette tegn på demens. Vanskelig å komme i dialog rundt dette og hun skyr leger som pesten. Kan man klare å skjerpe seg veldig når man er sammen med familie, for da virker hun egentlig i god form og har virket bedre nå nylig enn hun gjorde for 6 mnd siden. Kjenner ikke til denne sykdommen og ingen andre i familien har hatt det. Hadde satt stor pris på andres erfaringer og gjerne råd om hvordan dette bør håndteres videre. 

Anonymkode: 73259...f0b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leser jo flere tegn på demens i det du skriver. Angående det å kunne skjerpe seg veldig, ja, min erfaring er at det kan man absolutt.

Det er vanskelig og vil ta veldig lang tid å få gjort noe uten å ha en åpen samtale med personen om sine mistanker og eventuell utredning. Hvis man ikke kan snakke sammen og overtale personen til å gå til legen så vil det i praksis bety å måtte vente til personen blir virkelig syk eller skader seg før man får gjort noe. Demensteam i kommunen vil kunne hjelpe, men ikke dersom personen er tilregnelig og ikke ønsker det selv.

Smertestillende kan selvfølgelig også være en mulighet, det vil også kunne gjøre demenssymptomer mer åpenbare, men uansett er det vel ganske merkelig å ta sterke smertestillende og sette seg i bilen?

Anonymkode: de4a9...a48

Gjest jegerrinne
Skrevet

Ut fra det du skrivet kan det tyde på det. Hadde tatt det opp med legen og evnt hjemmesykepleie hvis de er inne i bildet.

Min far gikk det veldig fort fra han fikk diagnosen til at han rett og slett måtte flytte på hjem. Han hadde nok hatt i flere år før han fikk diagnosen. Og for seint til å kunne få noe forebyggende for å prøvebå bremse utviklingen

Min mor er nå til utredning. Ho durer. Husker ikke at vi har pratet sammen, spør om samme tingen etter 2 Min. Blir fort sint . Sier ho har spist selv om ho ikke har. Fra vi sa i fra til fastlege og hjemmesykepleie har det gått 1 år før de ville utrede. Så er til tider et tung rodd system

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert bare "kvinne  ADHD" i voksen alder.  Ut fra beskrivelse...

Anonymkode: 9ea6e...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 14.15):

Tilleggsinfo er at hun over tid har hatt en veldig smertefull hofte som jeg tror hun tar en del sterke smertestillende for.

Dette er typisk det som gjør at man merker at folk er oppi alder. Det er ikke årsak til demens men svekker kognitivt. 

Anonymkode: a8377...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 14.15):

Har en mor som har passert 70. Hun har endret seg i det siste. Sluttet å kontakte oss barna, men svarer adekvat på meldinger og telefoner. Det mest påfallende er at hun har begynt å surre med når barnebarn har bursdag og tidspunkter for avtaler. Har også begynt å fortelle de samme historiene gang på gang. Hun har mistet lappen fordi hun kjørte sjanglete også. Tilleggsinfo er at hun over tid har hatt en veldig smertefull hofte som jeg tror hun tar en del sterke smertestillende for. Kan det være en årsak eller er dette tegn på demens. Vanskelig å komme i dialog rundt dette og hun skyr leger som pesten. Kan man klare å skjerpe seg veldig når man er sammen med familie, for da virker hun egentlig i god form og har virket bedre nå nylig enn hun gjorde for 6 mnd siden. Kjenner ikke til denne sykdommen og ingen andre i familien har hatt det. Hadde satt stor pris på andres erfaringer og gjerne råd om hvordan dette bør håndteres videre. 

Anonymkode: 73259...f0b

Både hjerneblødninger, små hjerneinfarkt, demens og hjernesvulst kan gi symptomene du skildrer. Hun bør få en god utredning. Da holder det ikke bare med en samtale og to med legen. Min onkel fikk demens diagnose på den måten og det viste seg et halvt år senere at det var svulst på hjernen. Enhver med demenssymptomer burde kreve hjerneskanning .

Anonymkode: 68a3e...816

AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å kontakte kommunens demensteam som de aller fleste kommuner nå har. De har mer kunnskap om kognitiv svikt enn hva fastleger har. Fastleger møter folk skjerpet som bare det og klarer ikke å finne noen svikt. Presenter detaljert hva du har observert de siste åra av forandring så kan de gi god veiledning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er typisk det som gjør at man merker at folk er oppi alder. Det er ikke årsak til demens men svekker kognitivt. 

Det tenker jeg også. Alderdom, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (14 minutter siden):

Det tenker jeg også. Alderdom, rett og slett.

Jeg ble glad av kommentaren. Alderdom skjer oss alle. Det trenger ikke å være sykdom. Vi skal alle dit etter hvert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutte ut smertestillende, blir nok som en ungdom i hodet igjen. Trodde alle over 67 fikk ny hofte Asap. 

Anonymkode: 9ea6e...4e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...