Gå til innhold

Norsk universitet bryter alle avtaler med Israel

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Et universitet har avsluttet alle avtaler med Israel frem til krigen er over. Dette ble gjort etter pres fra ansatte og elever som blant annet har sovet i telt på campus. Kjener jeg blir veldig positivt overrasket over at studenter engasjerer seg sånn! Tror ingen hadde gjort dette for "100 år" siden når jeg studerte. Kansje det finnes håpp for fremtiden, når de nye generasjonene er så idealistiske og villige til å jobbe for det de synes er riktig?

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk å være så svimlende tjukk i huet og samtidig tro at du er skikket til å drive et universitet.  

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at aktivisme for en bedre verden av og til nytter. Bare et lite steg selvsagt, men slike handlinger er likevel viktige. Det var med på å velte apartheid-regime i Sør-Afrika, og vi kan håpe det samme skjer nå også, hvis Israel blir isolert nok til at de tar til vettet, eller USA tar til vettet og stopper flyten av våpen og penger.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av prinsipp motstander til den type av tiltak. Det å isolere folk som man ønsker skal endre seg, den har jeg aldri skjønt. Er en type symbolhandling. Det er hva velgerne i Storbritannia og USA gjør på grunn av Israels handlinger i Gaza (og øvrige okkuperte områder) som betyr noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Er av prinsipp motstander til den type av tiltak. Det å isolere folk som man ønsker skal endre seg, den har jeg aldri skjønt. Er en type symbolhandling. Det er hva velgerne i Storbritannia og USA gjør på grunn av Israels handlinger i Gaza (og øvrige okkuperte områder) som betyr noe. 

Hvilken type tiltak er du for da?

Du høres for meg ut som du henger igjend i den naivitet som rådet på 80 og 90 tallet. Åpenhet og dialog skulle spre demokrati og rettferdighet til helle verden, men sånn gikk det jo ikke. Vi har hat dialog og åpenhet med Rusland uten at det har ført til nevneverdig fred eller demokrati. Fotbal VM i Qatar skulle jo føre til demokratisering og positive endringer, men det skjede heller ikke. Også videre også videre. Må vi ikke snart kommet dit hen at vi må inser at tommt prat ikke har noen særlig virkning? Jeg har ingen tro på at folk endrer seg uten å ha noe å tjene på og endre seg i det minste. 

Er forsovet enig i at USA betyr mer en Norge, ville prinsippet dit se anderledes ut om det var et amerikansk universitet? Et pres vil jo bli sterkere og mer effektivt om flere deltar. Når Norge (selfølgelig sammen med veldig mange andre land) leger pres på Israel vil vi jo indirekte også legge pres på de nasjonene som fremdeles støter Israel sine krigsforbrytelser. Så selv om et universitet ikke utreder noe allene, er det en liten dråpe som sammen med mange andre dråper til slut kan utrede noe. Vi vet jo at boikot (over lang tid) var med å føre til endringer i Sør Afrika. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Akhenaton skrev (På 7.6.2024 den 15.40):

Tenk å være så svimlende tjukk i huet og samtidig tro at du er skikket til å drive et universitet.  

Mange har nok sett på filmer og fra krigen og tenker at om JEG hadde vært der hadde jeg gjort det riktige. Jeg hadde huset jøder på flukt. Jeg hadde ikke latt meg påvirke.. Jeg hadde ikke vært endel av den mobben som knuste vinduer, hatet og boikottet.  Ikke jeg... jeg er ikke slik.

......noen bør ta et skritt tilbake å vurdere den tanken.

Selv om det hevdes at det ikke er ikke jøder, men politikken til Israel som er problemet er Europa i ferd med å bli "judenfrei".

Vi skal boikotte Israel !?!, men det er viktig med dialog med Hamas og Taliban. Dit er vi kommet.

Endret av Commander
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Commander skrev (11 minutter siden):

Mange har nok sett på filmer og fra krigen og tenker at om JEG hadde vært der hadde jeg gjort det riktige. Jeg hadde huset jøder på flukt. Jeg hadde ikke latt meg påvirke.. Jeg hadde ikke vært endel av den mobben som knuste vinduer, hatet og boikottet.  Ikke jeg... jeg er ikke slik.

......noen bør ta et skritt tilbake å vurdere den tanken.

Selv om det hevdes at det ikke er den er ikke jøder, men politikken til Israel som er problemet er Europa i ferd med å bli "judenfrei".

Vi skal boikotte Israel, men det er viktig med dialog med Hamas og Taliban. Dit er vi kommet.

Ja, mennesker er feige når det koster noe. Og det som koster mest her i landet er å ytre støtte til Israel. Å rope ut at Israel begår folkemord er uten risiko.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

…og en ting til: Leste nylig på IG om en student ved UiB som var skuffet fordi ledelsen ikke syntes det var innafor å henge opp palestinaflagg, og begrunnet det med at  UiB ubetinget støtter Ukraina og dermed skulle det vært like uproblematisk å flagge for Palestina.
Hvordan tenker man da? Skulle gjerne likt å visst. Ukraina= Palestina? Samme sak? 
Ukraina, som ble utsatt for en, til sammenligning, uprovosert angrepskrig?

Blir litt forvirra, all den tiden dette skal være åndseliten vår. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Commander said:

Vi skal boikotte Israel !?!, men det er viktig med dialog med Hamas og Taliban. Dit er vi kommet.

ja... Det er Vest Europa i ferd med å begå selvmord.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er islamisme bedre for fremtiden? 

Finnes det noe bra ved at Hamas får bygget seg opp igjen? Altså, de ofrer og stjeler fra egen befolkning allerede. Kvinner har ingen muligheter. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette er noe universitets (!) studenter kan fronte? De har gått så langt til venstre at de har møtt nazistene til høyre. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (22 timer siden):

…og en ting til: Leste nylig på IG om en student ved UiB som var skuffet fordi ledelsen ikke syntes det var innafor å henge opp palestinaflagg, og begrunnet det med at  UiB ubetinget støtter Ukraina og dermed skulle det vært like uproblematisk å flagge for Palestina.
Hvordan tenker man da? Skulle gjerne likt å visst. Ukraina= Palestina? Samme sak? 
Ukraina, som ble utsatt for en, til sammenligning, uprovosert angrepskrig?

Blir litt forvirra, all den tiden dette skal være åndseliten vår. 

Et likhetstrekk er jo at nåde Rusland og Israels statsmenister har arestasjons ordre på seg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pippi Lotta said:

Et likhetstrekk er jo at nåde Rusland og Israels statsmenister har arestasjons ordre på seg... 

Det er ikke tatt ut arrestordre på Netanyahu. Saken vurderes nå av dommere som vil avgjøre om det skal tas ut arrestordre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (23 minutter siden):

Det er ikke tatt ut arrestordre på Netanyahu. Saken vurderes nå av dommere som vil avgjøre om det skal tas ut arrestordre. 

Oki, likheten er at en aktor har bedt om arestordre på de.... Det er jo en likhet selv om det ikke skjede samtidig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket universitet er det snakk om? 
Spurte google «universitet boikott Israel» og første treff var at UiO sa nei, videre kom en liste over norske universitet som ikke har akademisk boikott formelt, men noen påstår at deres endringer i samarbeidet reelt sett er en boikott. 
Fant ikke noe mer spesifikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Madame Butterfly said:

Hvilket universitet er det snakk om? 
Spurte google «universitet boikott Israel» og første treff var at UiO sa nei, videre kom en liste over norske universitet som ikke har akademisk boikott formelt, men noen påstår at deres endringer i samarbeidet reelt sett er en boikott. 
Fant ikke noe mer spesifikt. 

Universitetet i Stavanger. De hadde en utvekslingsavtale med Universitetet i Haifa for sykepleierstudenter. Hva i all verden ønsker de å oppnå med å stoppe utveksling for sykepleierstudenter? 
https://www.uis.no/nb/om-uis/uis-avsluttar-institusjonelt-samarbeid-med-israel

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En boikott er helt legitim. Men at de skal boikotte frem til krigen er over er naivt. De israelske universitetene kommer ikke til å glemme dette.

Når de har tatt beslutningen så har de i praksis kuttet alle bånd til Israel for all overskuelig fremtid. Kanskje for alltid.

Derfor bør ikke slike avgjørelser tas lett eller etter press fra aktivister.

På den andre siden så har de antagelig styrket sine bånd til palestinske universiteter. Noe som kan veie opp for de brutte båndene med Israel.

De har tatt et valg. De har tatt side. Ikke bare for nå, men for all fremtid.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som en symbolhandling som ikke gjør annet enn å skade forholdet til israelske universiteter. Ingen utvekslingsstudenter ville blitt sendt til Israel nå uansett fordi det er krig. De har riktignok også hatt forskningssamarbeid, men hadde ingen pågående prosjekter. 

Om de så har fått et tettere bånd til palestinske universiteter, så er de lavere ratet enn israelske universiteter. Så det er et akademisk tap for Universitetet i Stavanger.

Hvorfor har Universitetet i Stavanger ingen betenkeligheter med båndene til terror på palestinsk side? Hvorfor har de ingen betenkeligheter med å sende studenter på utveksling til land som Kamerun hvor homofili er ulovlig?  Det er helt klart aktivisme som har vunnet fram når israelske universiteter boikottes. Det ser man også fra saksbehandlingen der det trekkes frem at krigen omtales som folkemord. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

illebefinnende skrev (14 timer siden):

En boikott er helt legitim. Men at de skal boikotte frem til krigen er over er naivt. De israelske universitetene kommer ikke til å glemme dette.

Når de har tatt beslutningen så har de i praksis kuttet alle bånd til Israel for all overskuelig fremtid. Kanskje for alltid.

Derfor bør ikke slike avgjørelser tas lett eller etter press fra aktivister.

På den andre siden så har de antagelig styrket sine bånd til palestinske universiteter. Noe som kan veie opp for de brutte båndene med Israel.

De har tatt et valg. De har tatt side. Ikke bare for nå, men for all fremtid.

Selfølgelig ikke for all fremtid, alt går over. Er ikke så lenge siden Sør Afrika ble boikotet, tviler på at det fikke noen særlig dramatiske konsekvenser for Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...