AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Hei. Enkelt og greit spørsmål. Kan det påvirke salgsverdien negativt å henge opp skap på ellers fine vegger? Dette er skap som blir tatt ned igjen ved salg. Så det blir jo hull på veggen.. litt uenigheter her. Så trenger å høre andres meninger Anonymkode: 20a07...7a4
Granskudd Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 "Når en bolig selges, sier loven at med boligen følger varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særlig tilpasset bygningen". (Se avhendingslovens § 3-5.) I loven er det også nevnt en del vanlige gjenstander som fastmonterte elektriske apparater. " Det du skrur opp blir ved salg. Du kan ikke skru opp et skap, lamper, gardinfester eller annet som fast interiør og selge huset og fjerne det fastmonterte skapet. Ellers så nei, det har ingenting å si for verdien av boligen å henge ting på veggen. 1
Snublefot62 Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Altså om hull i veggen reduserer salgsverdien? Jeg hadde ikke brydd meg om det er i såpass lite omfang. En skal investere flere millioner i en bolig og bo der i mange år. Noen skruehull er da veldig ubetydelige i den sammenhengen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 Granskudd skrev (Akkurat nå): "Når en bolig selges, sier loven at med boligen følger varig innredning og utstyr som enten er fastmontert eller er særlig tilpasset bygningen". (Se avhendingslovens § 3-5.) I loven er det også nevnt en del vanlige gjenstander som fastmonterte elektriske apparater. " Det du skrur opp blir ved salg. Du kan ikke skru opp et skap, lamper, gardinfester eller annet som fast interiør og selge huset og fjerne det fastmonterte skapet. Ellers så nei, det har ingenting å si for verdien av boligen å henge ting på veggen. Så vidt jeg vet skal det fjernes igjen før bilder/visning og den biten. Det er snakk om et hus jeg eier med en annen, men jeg bir ikke der lenger. Den andre parten vil henge opp skap, noe jeg mener ødelegger rommet utseendetmessig og med hull i veggen..men jeg blir ikke hørt, så tenkte bare å høre hva andre sier Anonymkode: 20a07...7a4
Granskudd Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/salg-av-bolig/losore-og-tilbehor---hva-folger-med-boligen-ved-salg/#:~:text=Når en bolig selges%2C sier,gjenstander som fastmonterte elektriske apparater.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Du kan spesifisere i salgsannonsen at skapet et skrudd i veggen men ikke følger med ved salg. Det har vi gjort og det gikk helt fint. Garderobeskap på soverom skal stå uansett. Anonymkode: 73d6c...079 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så vidt jeg vet skal det fjernes igjen før bilder/visning og den biten. Det er snakk om et hus jeg eier med en annen, men jeg bir ikke der lenger. Den andre parten vil henge opp skap, noe jeg mener ødelegger rommet utseendetmessig og med hull i veggen..men jeg blir ikke hørt, så tenkte bare å høre hva andre sier Anonymkode: 20a07...7a4 Hvorfor sku opp skap som tas ned før bilder tas og før visning? Det gir ingen mening - bortsett fra om dere tenker at hull i veggen vil øke salgsverdien?? Anonymkode: 5db0a...83d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan det påvirke salgsverdien negativt å henge opp skap på ellers fine vegger? Ja. Virker forøvrig som de fleste i tråden ikke klarte å forstå hva du spurte om, men det er ikke din feil. Anonymkode: 31385...c98 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Selvfølgelig trekker hull i veggen ned. Det vil stå som merknad i tilstandsrapporten og bli påpekt at eiendommen trenger vedlikehold. Om dere ikke sparkler hullene og maler opp veggen selv før salg. Absolutt alt av småting som må utbedres vil trekke ned, og dess mer det er samlet sett dess vanskeligere kan et salg bli - litt avhengig av hvor i landet dere er. I Oslo bryr kanskje folk seg mindre, her i byen er markedet så tregt at småtteri er et problem. Skruehull er små - men det skal en forholdsvis stor jobb til for å fikse dem. Derfor trekker det fort ned mer enn man skulle tro. Anonymkode: 81d27...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvfølgelig trekker hull i veggen ned. Det vil stå som merknad i tilstandsrapporten og bli påpekt at eiendommen trenger vedlikehold. Om dere ikke sparkler hullene og maler opp veggen selv før salg. Absolutt alt av småting som må utbedres vil trekke ned, og dess mer det er samlet sett dess vanskeligere kan et salg bli - litt avhengig av hvor i landet dere er. I Oslo bryr kanskje folk seg mindre, her i byen er markedet så tregt at småtteri er et problem. Skruehull er små - men det skal en forholdsvis stor jobb til for å fikse dem. Derfor trekker det fort ned mer enn man skulle tro. Anonymkode: 81d27...eb6 Takk! Var dette jeg lurte på jeg er som sagt deleier på huset, som etter planene skal selges. Men den som bor igjen driver å skal henge opp noen skap, som jeg mener er unødvendig da vi MÅ selge huset fortest mulig og st det skader huset. Fikk beskjed om at jeg ikke har peiling og at det ikke har noe å si, men da står jeg på mitt😅 skapene skal ikke henges opp for noen av oss som eier huset en gang… Anonymkode: 20a07...7a4 2
Snublefot62 Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Var dette jeg lurte på jeg er som sagt deleier på huset, som etter planene skal selges. Men den som bor igjen driver å skal henge opp noen skap, som jeg mener er unødvendig da vi MÅ selge huset fortest mulig og st det skader huset. Fikk beskjed om at jeg ikke har peiling og at det ikke har noe å si, men da står jeg på mitt😅 skapene skal ikke henges opp for noen av oss som eier huset en gang… Anonymkode: 20a07...7a4 Rent prinsipielt mener jeg at det har liten betydning. Men dersom dere har en salgsprosess gående så er det jo vare bortkasta tid?
Duff Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Det kommer litt an på hvor mange skruer det er snakk om og hvor kraftige de er men når du vet det skal selges er det bortkastet å skru i veggen.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Jeg ser heller ikke poenget med å henge opp noe når huset allerede klargjøres for salg. Totalt unødvendig. Eier av skapene får ta de med til ny bolig istedenfor. Anonymkode: 01ac1...14f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå