Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har snakket litt om å dra på en helgetur (lør-søn) 3-4 timer kjøretur unna hjemmet og fødested før vi blir foreldre. Begynner å nærme seg termin og det går mange tanker gjennom hodet for hva som er greit og ikke nå i siste innspurt.

Når bør man holde seg i nærheten av hjemmet? Ville dere tenkt at det var greit å reise bort en natt i midten av uke 38 eller er det uforsvarlig? 

Er førstegangsfødende, så statistisk sett er sjansen stor for at det ikke skjer noe på turen, men man vet jo aldri. Er heller ingen risikosvangerskap og alt ser ut til å være normalt. Er for øvrig andre sykehus i nærheten av der vi ønsker å reise og vi kan ta med fødebag i tilfelle. 

Vet at mange har like lang og lenger reisevei til føden som når vi eventuelt drar på tur (og at vi er priveligerte som bor rett ved føden). Men vil som sagt ikke sette oss selv eller sykehusene i en presset eller vanskelig situasjon. 

Er det eventuelt noe jeg bør undersøke eller forberede dersom vi reiser? 

Hilsen en smule overtenkende førstegangsmamma :) 

Anonymkode: e57eb...b0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at jeg glemte halve overskriften.. «Hvor nærme termin er det greit å reise på helgetur?». 

AnonymBruker
Skrevet

2-3t fra nærmeste sykehus er ok for min del, men det kommer jo ann på hva du selv er komfortabel med. Helt individuelt hva som er best for dere. 

Anonymkode: 39df0...649

AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg holdt meg hjemme fra uke 37, men det er meg. Vannet mitt gikk da jeg var 37+0 med første, så det kan absolutt skje. Men noen timer unna er jo ikke krise. Det går jo som regel ikke så raskt første gangen, heller. 🙂 Om det ikke gjør deg stresset, så sier jeg go for it.

Anonymkode: a1806...d21

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte helt plutselig i uke 37 som førstegangs. Fødsel startet med at vannet gikk og riene slo til med en gang, sterke og hyppige rier. Er sjeleglad for at jeg slapp å sitte i bil med slike rier i 3-4 timer. 3-4 timer etter vannavgang hadde jeg 7cm åpning. 

Anonymkode: c9b8f...d17

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Får gå litt i tenkeboksen om jeg er komfortabel med det eller ikke. 

Skrevet

Tror ikke jeg hadde gjort det. Jeg fødte for første gang i desember, men var da 41+1 så det hadde jo gått fint men man vet aldri :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Min første kom 38+2

min andre kom 37+5

når vi skulle ha nr 3 sa jeg at jeg ikke skulle lenger enn 1 time unna fødestedet etter uke 34, siden mine to første fødseler var styrtfødseler. Det gjorde jeg nok lurt i, nr3 kom 35+2 også styrtfødsel.

Anonymkode: 2cea2...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist. Du skriver jo at det er andre sykehus i nærheten.

Anonymkode: 25092...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Min første kom 38+2, vannet gikk plutselig uten rier først, riene begynte minutter etter, og jeg hadde full åpning da jeg ble sjekket under 2 timer senere. Jeg var altså heldig og ble undersøkt tidlig, men det var bare flaks, de ville egentlig ikke undersøke meg så tidlig. Over telefon hadde jeg sikkert måtte avvente siden det sjeldent går fort, og det hadde ikke nødvendigvis gått bra siden fødselen deretter stoppet opp og det ble komplikasjoner.

Nå er det mest sannsynlig at du ikke føder så tidlig, men det er ikke uvanlig. Barn som kommer etter 37+0 regnes som født til termin, er jo en grunn til at man får de tre ukene permisjon før, da er det forventet at ungen kan komme når som helst. Og siden du ikke har født før vet du ingenting om hvor raskt det kan gå. Så jeg ville ikke reist lengre enn nødvendig unna fødested etter uke 37+0, og kanskje tidligere også. 

Det er ekstremt usannsynlig at noe går galt fordi man er litt lengre unna, men jeg ville ikke tatt sjansen likevel. Nå var jeg ikke i form til så veldig mye annet enn å ligge flatt de siste ukene (mye vonde kynnere), så hadde ikke vært så veldig mye poeng med helgetur for min del. Virker heller ikke så digg å skulle kjøre 3-4 timer dersom vannet går og/eller du har rier, nattbind holdt ikke spesielt lenge her...

Anonymkode: 475fc...b27

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på helgetur når jeg er i uke 39. Tar med oss fødebagene og bilstol i bilen tilfelle vi plutselig må til nærmeste sykehus

Anonymkode: 77d11...39b

AnonymBruker
Skrevet

Ene fødselen min startet med vannavgang 37+5 uten noen tegn overhode. Dro på sykehuset for en sjekk, og så hjem igjen noen timer og ventet på at riene skulle ta seg opp.

Allikevel, jeg hadde ikke vært bekymret for å reise bort 1 natt i uke 38 hvis alt var normalt/ingenting tegn/ok form. Som du skriver så er det noen sykehus nærmere, om du plutselig går i fødsel og det ikke går å kjøre 3 timer hjem. Men jeg hadde nok prøvd å framskynde turen hvis det var mulig. For hver uke dere får reist tidligere, er jo risikoen mindre😀

Anonymkode: 73acd...d89

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det til sykehus fra der dere ev. skal på tur?

Når fødte moren din ift termin?

Hvor lange menstruasjonssykluser har du?

Anonymkode: 91f78...59a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere synspunkter. Godt å høre at jeg ikke er på villspor av å veie for og i mot i denne situasjonen. Vi heller nok mest for å reise, og gjør det da i morgen så vi ikke går noe nærmere termin. Tar med oss både bilstol og fødebag i tilfelle, og er hjemme igjen på søndag. Krysser fingrene for at ingenting skjer på turen, ellers blir det litt av en historie å fortelle i ettertid hehe. 

Alternativt sykehus er ca 30-40 minutter unna der vi tenker oss å dra, så ganske i nærheten.
Ellers er jeg født en dag på overtid (barn nr. 2) med en ganske lang fødsel, og syklusene mine før graviditeten har vært veldig lange (35-40 dager). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...