Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begrepet tradwife brukes så forskjellig av alle at det har mistet sitt innhold. Folk kan leve som de vil, men for kvinner er det superviktig å ha sin egen økonomi å falle tilbake på hvis alt rakner. Det betyr at man må være i jobb, ha en yrkeskarriere og kunne ha sin egen inntekt.

Privat vil det være ulike roller. Jeg er i jobb, har en mellomlederstilling, tjener over middels og har oversikt over økonomien, men hjemme synes jeg det er naturlig og trygt med tradisjonelle kjønnsroller. Ikke bare når det gjelder oppgaver, men når det gjelder å være den "dominante". Jeg har ikke noe problem med at han tar ledelsen og bestemmer når vi må ha gjort noe. Jeg føler meg ikke underlegen, jeg synes bare det er godt å kunne overlate sånt til ham.

Anonymkode: 95085...c45

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at alle tar sine valg. For meg er det helt unaturlig å ikke skulle være en selvstendig kvinne. Jeg ble født i 1975, i en tid der kvinnekamp og frigjøringen var viktig, og den har både mamma og pappa videreført både til meg og broren min. Man skal være et selvstendig menneske, stå på egne ben, klare å forsørge seg selv, ha egen inntekt og viktigheten av å være noe mer enn "bare" mamma og pappa. Få seg en utdannelse, jobb, nettverk, bruke kunnskapen sin og utvikle seg. 

Hjemme trenger verken jeg eller mannen min at en av oss er leder. Vi er et partnerskap og bestemmer ting sammen. Vi har familieråd der ungene også får være med å bestemme. Vi er ikke en bedrift med en leder. Vi er sammen. Et kooperativ.

Mennesker tar sine valg. Men jeg tror at de som er såkalt "tradwife" har ingen anelse om hva det faktisk innebar å være en tradisjonell husmor, den gang husmødre var i sving og prisgitt sin ektemann. Og at mennesker velger å kalle seg en tradisjonell husmor er faktisk ganske latterlig. Hjemmeværende husmor, ja. Tradisjonell, neppe. 

Anonymkode: 8d524...fce

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier de ikke hjemmeværende????

Anonymkode: bfcf5...863

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det høres ikke like "kult" ut.

Får bare håpe de som satser på å bli hjemmeværende har en plan B dersom forholdet går i dass.

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begrepet tradwife brukes så forskjellig av alle at det har mistet sitt innhold. Folk kan leve som de vil, men for kvinner er det superviktig å ha sin egen økonomi å falle tilbake på hvis alt rakner. Det betyr at man må være i jobb, ha en yrkeskarriere og kunne ha sin egen inntekt.

Privat vil det være ulike roller. Jeg er i jobb, har en mellomlederstilling, tjener over middels og har oversikt over økonomien, men hjemme synes jeg det er naturlig og trygt med tradisjonelle kjønnsroller. Ikke bare når det gjelder oppgaver, men når det gjelder å være den "dominante". Jeg har ikke noe problem med at han tar ledelsen og bestemmer når vi må ha gjort noe. Jeg føler meg ikke underlegen, jeg synes bare det er godt å kunne overlate sånt til ham.

Herrejesus, jeg er glad du ikke er min «leder».

Anonymkode: e2520...b97

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt klart den dominante hjemme hos oss, og mi  nåværende mann sier han setter pris på dette fordi han trenger å "settes i gang'. Synes stort sett kvinner tar det ansvaret, å lede og bestemme.

Anonymkode: f1ff7...37e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herrejesus, jeg er glad du ikke er min «leder».

Hvordan vet du hun ikke er det? 

Anonymkode: 4de68...7dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri turt å la meg forsørge over tid. Risikere å leve på fattigdomsgrensa som pensjonist. Null pensjonspoeng. Ingen sjanse til å klare meg om mannen går. Årevis med hull i CV, være helt utdatert selv i en jobb jeg er utdannet til, hvis jeg blir alene og må jobbe. 

Anonymkode: 540ad...482

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan vet du hun ikke er det? 

Anonymkode: 4de68...7dd

Jeg er selv sjefen på min arbeidsplass, og ville aldri ha ansatt en person med TS’ holdninger i noen som helst stilling med ledelsesansvar. Jeg ville knapt hatt en slik person til å koke kaffe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse trad wives'ene i sosiale medier har en jobb; vise seg fram i media. Reelle husmødre med stor familie og alt ansvar for hus og hjem, har ikke tid til å ta bilder av seg selv mens de lager mat og skrubber golv. 

Anonymkode: 731b4...166

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husmor heter det på norsk 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Husmor heter det på norsk 

Eller influenser.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
imagineme skrev (1 time siden):

Det høres ikke like "kult" ut.

Får bare håpe de som satser på å bli hjemmeværende har en plan B dersom forholdet går i dass.

Nei er ikke de helt dumme og ikke skjønner noe da? 

Anonymkode: 71a9c...313

AnonymBruker
Skrevet
imagineme skrev (6 minutter siden):

Eller influenser.

Ja, for det er et veldig norsk ord...😂 

Anonymkode: 5e0d8...90c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for det er et veldig norsk ord...😂 

Anonymkode: 5e0d8...90c

Neida - men "påvirker" kan trolig leses som "påvirket" (noe som ikke sjeldent virker langt fra sannheten).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det ikke stemmer. I hvert fall ikke for TS, leser jeg.

TS - hva med seksuallivet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Driter i hva andre gjør, tok selv valget om å være hjemme med mine barn siste 20årene. En tid du aldri får tilbake! 

Slippe å begynne i bhg så små stakkars, lange dager og utslitte. Og nesten ikke se foreldrene sine!

Korte sfo og bhg dager. 

Gjøre ting sammen og alltid en hjemme om det skulle være noe (noe det ofte blir med flere barn, sykdom og annet).

En mann som jobber bortr, så var det beste valget for oss. Hva andre gjør får være opp til de. 

Vi har utbetalt hus og biler, og eier halve hver. 

Vi har begge gjort vår del!

Anonymkode: 5d998...68d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok ganske sub i sengen. Jeg liker sex stort sett, og jeg får orgasmer. Men jeg er nok litt kjedelig og passiv, så han må være den proaktive. Den som styrer. Heldigvis er ikke det noe problem. Han er klar på hva han vil så vi har ofte sex. Jeg har lært mye.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tradwife er vel et slags motstykke til alle forventningene til dagens kvinner om at alle skal være i full jobb, gjerne ha så kort permisjon som mulig og jobbe mest mulig. For mange kvinner går dette rett og slett imot instinkter og biologi. Der biologisk er en programmert til å ville være med baby/barna. 

Anonymkode: e09e7...7b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde aldri turt å la meg forsørge over tid. Risikere å leve på fattigdomsgrensa som pensjonist. Null pensjonspoeng. Ingen sjanse til å klare meg om mannen går. Årevis med hull i CV, være helt utdatert selv i en jobb jeg er utdannet til, hvis jeg blir alene og må jobbe. 

Anonymkode: 540ad...482

Hvorfor sier alle dette?? Det er direkte feil at man får null pensjonspoeng av å være hjemme med barn, frem til yngste barnet er 6 år får man faktisk pensjonspoeng tilsvarende en inntekt på 4,5 G (ca 558 000 kr året) 

Omsorgsopptjening sikrer at du får pensjonsopptjening som tilsvarer en årlig inntekt på minst 4,5 G (grunnbeløpet i folketrygden) per år den tiden du gjør omsorgsarbeidet. 4,5 G er per i dag 558 126kroner.

Du kan få omsorgsopptjening selv om du har annen inntekt, så lenge samlet inntekt er under 4,5 G. 

Den forelderen som mottar barnetrygden får automatisk pensjonsopptjening for omsorgsarbeidet. Dere kan velge å overføre opptjeningen til den andre forelderen.

https://www.nav.no/omsorgsopptjening-barn#slik

Greit å ha litt fakta på bordet når man skal slenge rundt seg og synse og mene så bastant kanskje?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...