Gå til innhold

Bekymret for tenåringsdatters (manglende) spisemønster, trening, kropp og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mamma til en tenåringsdatter. Hun har alltid vært ved god helse, normal i kroppen, hatt en normalt matinntak og spisemønster (dvs. spist frokost, lunsj, middag og noen ganger kveldsmat, snop i helgene, vokst opp med "alt med måte"-metoden og ikke noe uvanlig) og vært i aktivitet (spiller fotball og håndball).

For ca.6 måneder siden begynte det i det små. Jeg så det nok ikke da, men når jeg går tilbake i tid så var det nok da det begynte. Hun skippet lunsj på skolen. Og så har det utviklet seg sakte, men sikkert. Hun spiser ikke frokost, spiser litt etter skolen (smoothie, en mellombar, et eple eller noe annet enkelt). Hun vil ofte ikke ha middag, hun trener mer og mer, og er veldig opptatt av å telle kalorier. Hun veier seg alt for ofte (på ett tidspunkt tok jeg ut batteriene på badevekta og sa at den var ødelagt. da ble det bare verre...).

Hun lyver om at hun har kjøpt seg mat på butikken. Jeg kan se på kontoen hennes at det stemmer ikke. Hun har ikke kontanter på seg og bruker bare kort. Hun har heller ikke Vippset noen, som i tilbakebetaling for utlegg. Hun lyver også om at hun har spist hjemme før jeg kommer hjem fra jobb. Når jeg "tar" henne i å lyve unnskylder hun seg med at det må ha vært en annen dag og at hun husker feil, eller så blir hun sint. Jeg skjønner at det er skamfullt å bli tatt i løgn og jeg er redd at skammen vil gjøre at hun i enda større grad vil unngå å snakke med meg om dette. 

Av personlighet er hun svært ærgjærrig, pliktoppfyllende, sta / standhaftig, oppnår de mål hun har satt seg og gjennomfører. Det er i utgangspunktet gode kvaliteter, men nå skaper de også noen bekymringer hos meg. Nettopp fordi hun sjelden er til å rokke når hun først har bestemt seg for et mål. Det var fint da hun gikk inn for å bli bedre i matematikk. Nå kjenner jeg at det ikke er like fint.... 

Jeg har tatt opp med henne dette med mat, vekt og hva en kropp i vekst trenger for å kunne utvikle seg, ha god helse og lære. Det kan godt være at jeg er svært klønete i måten jeg tar det opp på, for hun reagerer med sinne. Jeg oppmuntrer til måltider sammen, jeg kommenterer aldri på maten eller det vi / jeg spiser når vi sitter sammen og har lite fokus på mat. Jeg lager sunne alternativer, slik at hun kanskje spiser noe, men jeg oppnår lite og ingenting.

Jeg snakker ikke nedsettede om andres kropper, vekt eller utseende. Jeg er normalvektig selv og har et sunt forhold til mat, snop, kosemat osv. Jeg er en helt ordinær mamma, på godt og vondt.

Nå er jeg litt rådvill. Jeg veksler mellom å tenke at dette er en fase og at jeg overdriver, samtidig som jeg er livredd for å ignorere faresignaler og å ikke ta dette alvorlig. Hvordan skal jeg gripe dette an? Hvordan få til en samtale om dette med henne, uten at hun føler jeg angriper, er kjip eller lite forståelsesfull? Jeg har lite lyst til å presse henne til lege uten at vi har snakket sammen først. Skal jeg hjelpe henne, om hun har et problem, må vi spille på samme lag og hun må fortsatt ha tillitt til meg. 

Utover det med mat, vekt, spising osv. så har vi et godt forhold. Vi snakker sammen, har mye gøy sammen, liker å være sammen og vi har respekt for hverandre. Vi krangler sammen, er uenige og alt som hører med i en mor-datter-forhold. 

Har du erfaring? Kanskje du selv har strevd med noe av det samme og kjenner deg igjen? Hva er ditt råd? Eller om du har / har hatt et barn/ungdom som har strevd? Har du noen tips? 

(det er sikkert mye jeg har utelatt, som du kanskje tenker kan være relevant. spør gjerne, så skal jeg svare / oppklare så godt jeg kan)

Takk!

Anonymkode: b3318...3bd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med helsesøster på skolen hennes?

Anonymkode: 0523d...8c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakke med helsesøster på skolen hennes?

Anonymkode: 0523d...8c1

De har dessverre ikke helsesykepleier på skolen. Kanskje det kommer en til høsten og det hadde vært fint. Da kunne hun kanskje fått et tilbud der?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker hun sosiale medier i stor grad? Det er ganske lett å komme ut for pro-ana-innhold på tiktok, Instagram og de der.

Anonymkode: f73e7...cc4

• Nyttig 2
Skrevet

Faresignalene? For meg virker det innlysende at hun har en spiseforstyrrelse. Kanskje ROS vet hva du skal gjøre 

https://nettros.no/

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker hun sosiale medier i stor grad? Det er ganske lett å komme ut for pro-ana-innhold på tiktok, Instagram og de der.

Ja, hun er på TikTok og Snap. Instagram og Facebook har hun ikke. Det er visstnok bare for oss gamlinger ;)

Forsøker å involvere meg i hva hun ser på TikTok og noen ganger viser hun meg, men det er mye jeg ikke vet. Det vet jeg. Jeg vet bare ikke hva jeg ikke vet..... 

AnonymBruker
Skrevet
Supermennesket skrev (Akkurat nå):

Faresignalene? For meg virker det innlysende at hun har en spiseforstyrrelse. Kanskje ROS vet hva du skal gjøre 

https://nettros.no/

Takk for klar tale! Jeg trenger det for dette er vanskelig. Det burde kanskje ikke være så vanskelig? Jeg må kanskje bare våge å se det åpenbare og handle deretter.

Har åpnet linken din. Tusen takk ❤️

Skrevet

Jeg er enig med en kommentar over her! Ved å kontakte ROS. De kan mye om dette, og kan gi deg de riktige rådene ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen. 

Anonymkode: 65212...b59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter og det å kontakte ROS. Der vil du få gode råd og støtte. 

Fastleger flest har hverken tid til oppfølging eller kunnskap nok om spiseforstyrrelser til å være særlig til hjelp desverre.

Anonymkode: ebdf8...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Helt enig med kommentarene rett over her. Kontakt fastlege eller ROS.

Skjønner veldig godt at dette er vondt og vanskelig, og at en blir i tvil om hvordan en skal håndtere dette. Ikke vær redd for at du overdriver- bedre å være «på», enn at dette går for langt. 

Lykke til😊

Anonymkode: 21682...900

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og leser på ROS. Skal ta kontakt med dem. Jeg begynner der.

Tusen takk ❤️

TS

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

En ting til. Jeg har ikke spiseforstyrrelse, men har ocd. Det kan være likehetstrekk mellom symptomer og tenkemåte her.

Da jeg ikke fikk vaske meg så mye som jeg ville (redd for bakterier) da jeg var ungdom og bodde hjemme, reagerte jeg og med sinne. Tror dessverre det er ett tegn på frykt for å bli stoppet, i tanker og utførelse av ritualer og mat. 

Anonymkode: 21682...900

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må taes tak i asap. 
Anorexia er en lunefull og stygg sykdom som sniker seg på og plutselig snur opp ned på hele familien. Godt at du er på vakt og følger med!

Min tenåringsdatter er nettopp erklært frisk fra Anorexia… Vi gikk til fastlegen når vi så at her var noe riv ruskende galt. Hun var da på høyeste grad av undervekt og fikk time på BUP uken etter…

Anonymkode: 86286...9c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, hun er på TikTok og Snap. Instagram og Facebook har hun ikke. Det er visstnok bare for oss gamlinger ;)

Forsøker å involvere meg i hva hun ser på TikTok og noen ganger viser hun meg, men det er mye jeg ikke vet. Det vet jeg. Jeg vet bare ikke hva jeg ikke vet..... 

Uff. Litt sent nå men det er ganske sannsynlig at hun blir negativt påvirket av innholdet der. Det er utrolig hvor mye skadelig dritt algoritmene pusher på en. Kanskje vanskelig å begrense bruken uten at hun blir rasende og føler seg kontrollert?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må taes tak i asap. 
Anorexia er en lunefull og stygg sykdom som sniker seg på og plutselig snur opp ned på hele familien. Godt at du er på vakt og følger med!

Min tenåringsdatter er nettopp erklært frisk fra Anorexia… Vi gikk til fastlegen når vi så at her var noe riv ruskende galt. Hun var da på høyeste grad av undervekt og fikk time på BUP uken etter…

Fikk du henne med til fastlegen og gikk det greit å snakke om det, på en ok og ærlig måte, med legen?

AnonymBruker
Skrevet

Ja det gikk fint å få henne med når vi forklarte at dette er veldig alvorlig og hun kunne i verste fall dø. 
Hun var bare 12 år på det tidspunktet…

Har heldigvis en veldig oppegående fastlege som reagerte kjapt og så alvoret. 

Håper dere får hjelp før det går for langt! Det er en tøff kamp å kjempe om det er spiseforstyrrelse hun har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uff. Litt sent nå men det er ganske sannsynlig at hun blir negativt påvirket av innholdet der. Det er utrolig hvor mye skadelig dritt algoritmene pusher på en. Kanskje vanskelig å begrense bruken uten at hun blir rasende og føler seg kontrollert?

Godt mulig. Tror mer hun påvirkes mer av det virkelige liv. Hun har kommet med utsagn om at de andre jentene i klassen har tynnere lår, at venninnene ser bedre ut i bikini osv. Men at hun også er påkoblet dette på TikTok er ikke umulig og med algoritmene skal det bare 1 video til og så er man der.... 

AnonymBruker
Skrevet

Så leit å høre ymta, håper du får hjelp til å hjelpe henne. Du overdriver IKKE. Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var 13, stort sett ortoreksi med kortere perioder av bulimi og anoreksi, så kjenner meg igjen fra andre siden. Jeg sliter fortsatt litt med kropp og mat, så jeg kan ikke si noe om hva som fungerer, men dere må få hjelp så tidlig som mulig.

Anonymkode: d53c5...4cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig trist å høre ts.. Håper dere får hjelp, slik at både du og datteren din får det bedre. Sender deg en stor klem❤️

Anonymkode: 96252...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...