Gå til innhold

Sluttoppgjør regler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Vikariatet mitt har gått ut og da jeg lurer på om man kan få utbetalt feriepengene som er opptjent hittil i år også? 
vet at noen gjør det men er det noe man kan kreve?  (Jobbet som jordmor på sykehus) 

Anonymkode: 03add...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest takinova

Ja. Du kan kreve det(og noen arb.giver gjør det automatisk), men da må det betales skatt på feriepengene for inneværende år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, jeg vikariatet mitt gikk i utgangen av mai, fått lønnslipp for et par dager siden hvor det står kun feriepenger for i fjor, disse blir utbetalt neste uke. Så da er det innafor å kreve de feriepengene som er opptjent hittil i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg vikariatet mitt gikk i utgangen av mai, fått lønnslipp for et par dager siden hvor det står kun feriepenger for i fjor, disse blir utbetalt neste uke. Så da er det innafor å kreve de feriepengene som er opptjent hittil i år?

Ja det kan du, men da blir det trukket skatt av det som det nevnes over her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, lovverket er helt krystallklart på at alle opptjente feriepenger SKAL utbetales når arbeidsforholdet opphører. 

Anonymkode: b5f15...569

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Splittbinders skrev (Akkurat nå):

Ja det kan du, men da blir det trukket skatt av det som det nevnes over her. 

Man må betale skatt av feriepengene uansett når de utbetales. Forskjellen er bare om det skjer direkte eller indirekte, men skatt blir det uansett. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må betale skatt av feriepengene uansett når de utbetales. Forskjellen er bare om det skjer direkte eller indirekte, men skatt blir det uansett. 

Jada, det vet jeg - det har ingenting å si sånn i sum, men mange blir overrasket over at det trekkes skatt på akkurat denne utbetalingen. Når man er vant til at ordinære feriepenger utbetales uten direkte skattetrekk.

Feriepenger er ikke skattefrie, og lønn i desember har ikke halv skatt. Men alt dette er tatt med i beregningen på skattekortet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Splittbinders skrev (10 minutter siden):

Jada, det vet jeg - det har ingenting å si sånn i sum, men mange blir overrasket over at det trekkes skatt på akkurat denne utbetalingen. Når man er vant til at ordinære feriepenger utbetales uten direkte skattetrekk.

Feriepenger er ikke skattefrie, og lønn i desember har ikke halv skatt. Men alt dette er tatt med i beregningen på skattekortet. 

Du har helt rett i at mange ikke skjønner hvordan dette fungerer så derfor det er greit å presisere i slike tråder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk litt fremover på arbeidssituasjon din også fordi feriepenger opptjent i år er ment til å dekke neste års ferie.

Anonymkode: 24f14...a12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (1 time siden):

Ja. Du kan kreve det(og noen arb.giver gjør det automatisk), men da må det betales skatt på feriepengene for inneværende år. 

Nei, man kan ikke kreve. Det er et krav i ferieloven at feriepenger skal utbetales når arbeidsforholdet opphører. 

Feriepenger er aldri skattefrie uansett når de utbetales. 

Anonymkode: d80d0...235

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Anonymkode: d80d0...235

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, lovverket er helt krystallklart på at alle opptjente feriepenger SKAL utbetales når arbeidsforholdet opphører. 

Det er ikke fullt så svart-hvitt. Jeg gikk fra én statlig arbeidsgiver til en annen, og da ble feriepengene overført til ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: c9cab...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det ikke er vanlig praksis å utbetale sluttoppgjør ved endt arbeidsforhold når man jobber statlig kan man uansett kreve det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 6/7/2024 at 11:02 AM, AnonymBruker said:

Tenk litt fremover på arbeidssituasjon din også fordi feriepenger opptjent i år er ment til å dekke neste års ferie.

Anonymkode: 24f14...a12

Feriepenger er uansett en ordning gått ut på dato, det er vel sjelden folk bestiller ferien så sent som i juni. Og det er ikke alle som tar ferie i fellesferien. 

On 6/8/2024 at 11:48 AM, AnonymBruker said:

Dersom det ikke er vanlig praksis å utbetale sluttoppgjør ved endt arbeidsforhold når man jobber statlig kan man uansett kreve det? 

Ja.

Anonymkode: 39857...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tjente 360.000 i fjor

hittil i år jeg hatt en inntekt på 196.800 kr

Hvis man regner grovt på det tror dere jeg har fått feriepengene kun fra ifjor eller de hittil i år også? 
Feriepengene som kom var brutto 42.800 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

synes lønnslipp var veldig uoversiktelig.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...