AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Ser veldig mange velger å gi barna sine søsken for at barnet ikke skal stå alene om ansvaret for gamle foreldre. Men hva legger dere i dette ansvaret? Det er jo ikke akkurat sånn at foreldrene flytter inn til barna når de blir gamle, ja man drar på besøk på eldrehjem, men det gjør en da uansett tom man har flere søsken som også gjør det, og ingen har mulighet til å dra hver dag uansett. Skjønner ikke hvorfor folk legger så mye i dette. Tenker dere på å rydde ut av boligen når forelderen faller fra? Det er fult mulig pleie inn folk som gjør det. Hva mener det med å ta dere av eldre foreldre? Anonymkode: 10775...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 Kan legge til at i dag for eldre både hjemmehjelp, sykepleier og praktisk bistand. Eller kommer dere selv til å dra til foreldrene hver dag etter jobb for å handle, lage middag og gi medisiner. For så å dra hjem til dere selv og gjøre det samme?? Anonymkode: 10775...7fd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Det er ofte slik at et eldre blir gradvis dårligere før de blir så dårlige at de ikke lenger bor hjemme. Dette kan ta mange år. I den perioden vil de gradvis trenge mer og mer hjelp hjemme med praktiske ting. Pynte til jul, ta ned pynten, ordne ting på internett som de ikke forstår pga alder/kognitiv forfall, kjøpe ny vaskemaskin når den gamle ryker, kjøpe ting de ønsker fordi de er for dårlige til å komme seg ut og ikke forstår det å handle på nettet osv osv osv. Dette er ting som hjemmehjelp ikke gjør. Anonymkode: aefa1...afd 35 10
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 Jeg er enebarn med en gjenlevende forelder som fortsatt klarer seg selv hjemme i egen bolig. Vår "avtale" er at jeg hjelper til så godt jeg kan med vasking, handling osv. så lenge vedkommende bor hjemme. Går på besøk annen hver dag (vi bor nære hverandre). Men, når dagen kommer og h*n ikke klarer å holde seg ren (les; dusje, tørke seg selv etter toalett), må andre involveres. Da er det nok på tide med en gamlehjemsplass. Det er h*n helt inneforstått med og enig i. Heldigvis for min del klarer fortsatt min forelder å holde seg ren, vaske klær og lage mat selv. 🤞🤞 Anonymkode: 63ff9...33b 6 2
Millinea Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Det kan være maaange år mellom hjemme og sykehjem. Og det kan også gå lang tid før hjemmesykepleien får komme til. Tenk på alt du gjør i det daglige og innimellom, det er det de trenger hjelp med mer og mer. Får de demens kan du få enda mer å "slite" med før hjelpen kommer inn. Paranoia, går seg bort, gir bort alle penger. Og du må skaffe de hjelp, og få de til å godta hjelpen. Kan bli mange legebesøk før legen ser at personen er syk osv. Det er mye å ha ansvar for. 13 1
Gjest takinova Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Det er nok dessverre ikke slik at samfunnet kommer inn og overtar i det øyeblikket de gamle trenger mer hjelp.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 Vet ikke hva folk legger i det for det er ganske mange som dropper foreldrene sine når de blir myndige og har den muligheten, noen med god grunn og noen uten grunn. Man kan og frasi seg alt ansvar og gi det til kommunen, da har ikke kommunen noe valg. Det har vi gjort med en forelder, blir man ikke tatt vare på som barn så kan man ikke forvente at noen gidder å løfte en finger for en når en blir gammel. Uansett, mine barn skal ikke gjøre noe for meg når jeg blir gammel, da skal de leve livet med sine barn og alt som følger med det. Klarer jeg meg ikke selv så blir det kort prosess. Jeg trenger ikke å sitte å vente til jeg blir 99 før jeg tar kvelden. Blir jeg så gammel at jeg ikke kan gå tur, handle, game eller fikse oppsettet på en vaskemaskin så er det meningsløst for meg. En annen ting er alt av ting, allerede nå lenge før jeg er i femtiårene så er jeg i gang med opprydding av ting og tang. For mine barn skal slippe å styre med alt når den tiden kommer. Anonymkode: 9f340...fdb 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 takinova skrev (1 minutt siden): Det er nok dessverre ikke slik at samfunnet kommer inn og overtar i det øyeblikket de gamle trenger mer hjelp. Dette. Har man fulgt litt med i nyhetsbildet eller har eldre i familien selv, så vet man det. Mange eldre trenger og har behov for mer hjelp enn de får av det offentlige. Anonymkode: e909f...1ed 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Jeg skal passe på mine foreldre like godt som de tok seg av meg da jeg vokste opp. Så for deres skyld, håper jeg de holder seg friske og oppegående til de dør. Anonymkode: 0152f...9d3 7 13 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Det er ikke sånn at alle får sykehjemsplass det øyeblikket helsa begynner å svikte. Og hjemmesykepleien kommer på bestemte tidspunkt, trenger du praktisk hjelp på andre tidspunkt må noen hjelpe til. I mitt tilfelle ble far dement og mor tok seg av han. Men for at mor skulle ha anledning til å dra på noe måtte noen andre komme og sitte hos han. Noen trenger også en del hjelp med byråkrati osv. For eksempel mht til de tjenestene du nevner, de kommer ikke av seg selv. De tekniske ferdighetene blir dårligere, kanskje var denne delen lettere før internett. Nå skal alt skje elektronisk. Men jeg er enig i at dette er et dårlig argument for å få flere barn. Det er ingen som helst automatikk i at dette deles på og at voksne barn samarbeider godt. I mange tilfeller blir det krangling om hvem som har ofret seg mest. Anonymkode: 27c25...0cc 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Millinea skrev (23 minutter siden): Det kan være maaange år mellom hjemme og sykehjem. Og det kan også gå lang tid før hjemmesykepleien får komme til. Tenk på alt du gjør i det daglige og innimellom, det er det de trenger hjelp med mer og mer. Får de demens kan du få enda mer å "slite" med før hjelpen kommer inn. Paranoia, går seg bort, gir bort alle penger. Og du må skaffe de hjelp, og få de til å godta hjelpen. Kan bli mange legebesøk før legen ser at personen er syk osv. Det er mye å ha ansvar for. takinova skrev (21 minutter siden): Det er nok dessverre ikke slik at samfunnet kommer inn og overtar i det øyeblikket de gamle trenger mer hjelp. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette. Har man fulgt litt med i nyhetsbildet eller har eldre i familien selv, så vet man det. Mange eldre trenger og har behov for mer hjelp enn de får av det offentlige. Anonymkode: e909f...1ed Men jeg har to veldig små barn hjemme og er allerede utslitt og sprengt på kapasitet, om min mor som er god tover 60 blir syk/gammel nå, så skjønner jeg ikke hva jeg får hjulpet til med? Anonymkode: 10775...7fd 2
Millinea Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg har to veldig små barn hjemme og er allerede utslitt og sprengt på kapasitet, om min mor som er god tover 60 blir syk/gammel nå, så skjønner jeg ikke hva jeg får hjulpet til med? Anonymkode: 10775...7fd Du må ikke hjelpe til, men da går det som det går. Kan gå bra, ka bli fortere syk, eller kan fortere få hjelp. Du kan ikke gjøre mer enn du kan, så velg evt det viktigste. Økonomien feks så de ikke blir husløse. Sjekk ut og snakk med de om fremtidsfullmakt, Og begynn praten nå mens de er friske om hva de ønsker i alderdommen, hva du kan hjelpe med, og hvilken hjelp som bør skaffes. Ikke vent til de blir syke eller for gamle, snakk sammen nå. 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men jeg har to veldig små barn hjemme og er allerede utslitt og sprengt på kapasitet, om min mor som er god tover 60 blir syk/gammel nå, så skjønner jeg ikke hva jeg får hjulpet til med? Anonymkode: 10775...7fd Du klarer ikke å se det enda. Men med livserfaring og større ro hjemme så vil kapasiteten og forståelsen øke. Anonymkode: 6c91e...a75 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ser veldig mange velger å gi barna sine søsken for at barnet ikke skal stå alene om ansvaret for gamle foreldre. Men hva legger dere i dette ansvaret? Det er jo ikke akkurat sånn at foreldrene flytter inn til barna når de blir gamle, ja man drar på besøk på eldrehjem, men det gjør en da uansett tom man har flere søsken som også gjør det, og ingen har mulighet til å dra hver dag uansett. Skjønner ikke hvorfor folk legger så mye i dette. Tenker dere på å rydde ut av boligen når forelderen faller fra? Det er fult mulig pleie inn folk som gjør det. Hva mener det med å ta dere av eldre foreldre? Anonymkode: 10775...7fd Det er ofte en del år mellom begynnende sviktende helse, og at de havner på Sykehjem. I den fasen må de ofte ha hjelp med det meste; personlig hygiene, rengjøring, installere komfyrvakt, ordne vekk høye lister, handling, administrere økonomien + at de ofte ikke kommer seg ut på egen hånd, og derfor også har behov for selskap. Det er i denne perioden/fasen at det er kjekt å være flere om omsorgsansvaret. En annen side av saken, en del av oss gjør det ikke kun for å hjelpe en av foreldrene, det er jo også kjekt for egen del å være der for sine nærmeste. Anonymkode: 05436...4f8 4 3
Belima Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 Jeg hjelper en dame uten annen familie enn en eldre bror et annet sted i landet enn der hun bor. Hun bor i en leilighet i et eldresenter, men det spiller ingen rolle om hun bor der eller i en annen leilighet i byen. Det er ikke en institusjon hvor en bare har et rom med bad, men en vanlig leilighet. Hun har økonomisk verge og det medisinske ordner hjemmesykepleien, vaskehjelp annenhver uke og resten ordner jeg. Hun spiser alle måltidene på senteret. Dette jeg skriver er ikke for å skryte av hva jeg gjør, men opplyse andre om hva som faller på pårørende: Innkjøp av klær, håndkler, sengetøy mm, alt til hjemmet som må byttes ut eller suppleres. Følge til alle slags timer, frisør, fotpleie, leger, tannlege og timer på sykehus. Det jeg gjør er akkurat det samme som mange pårørende gjør. Noen er mer mentalt friske enn andre og klarer mye av det jeg må gjøre selv. Min "venninne" klarer ikke noe av dette selv. I tillegg nå, er hun skadet og sitter midlertidig i rullestol. Til vanlig bruker hun rullator. Så det faller mye på pårørende når foreldre blir gamle og hjelpesløse. 2 9 1
Pudderrosa Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men jeg har to veldig små barn hjemme og er allerede utslitt og sprengt på kapasitet, om min mor som er god tover 60 blir syk/gammel nå, så skjønner jeg ikke hva jeg får hjulpet til med? Anonymkode: 10775...7fd Det er noe med verdighet til de du er glad i. Så du finner en måte... Man kan fint skifte bleie både på sine barn og sin mor om man må for at hun skal ha det ok. Da får ungene være med da, uavhengig av om de burde sovet eller ikke... 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #17 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men jeg har to veldig små barn hjemme og er allerede utslitt og sprengt på kapasitet, om min mor som er god tover 60 blir syk/gammel nå, så skjønner jeg ikke hva jeg får hjulpet til med? Anonymkode: 10775...7fd Nei, det er tungt. Har selv både ganske unge barn og gamle foreldre - man er ikke ferdig med småbarnstiden før man må stille opp for de gamle. Men sånn er livet. Anonymkode: 0bef3...4c4 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #18 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor folk legger så mye i dette. Tenker dere på å rydde ut av boligen når forelderen faller fra? Det er fult mulig pleie inn folk som gjør det. Hva mener det med å ta dere av eldre foreldre? Anonymkode: 10775...7fd Jeg skjønner ikke hvordan vilt fremmede mennesker skal kunne rydde i boligen etter mine foreldre. Alt skal jo ikke kastes? Derimot må det sorteres, noe skal beholdes og noe skal selges og gis bort. Det er selvsagt ikke noe problem å leie noen til å kjøre bort det som skal kastes, men det er jo det minst tidkrevende oppi det hele. Anonymkode: 991b9...ae0 2 2
Stor pike Skrevet 7. juni 2024 #19 Skrevet 7. juni 2024 Vi passer på mamma. Hun klarer seg i og for selv, men enkelte ting trenger hun hjelp med. Problemet med "spreke" foreldre er at de ikke alltid ser det selv at de trenger hjelp og gjerne blir sinte. Å antyde at de ikke alltid klarer alt selv er nedverdigende og fremkaller ikke alltid gode følelser. Og min mamma kjører fortsatt bil, noe jeg mener er hinsides. 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #20 Skrevet 7. juni 2024 Pudderrosa skrev (48 minutter siden): Det er noe med verdighet til de du er glad i. Så du finner en måte... Man kan fint skifte bleie både på sine barn og sin mor om man må for at hun skal ha det ok. Da får ungene være med da, uavhengig av om de burde sovet eller ikke... Hæææ? Men er du virkelig at jeg skal ofte middag og søvnen nattesøvnen til mine to barn på 1 og 2 år? Det må være tull. Jeg har ikke lappen og mine foreldre bor kanskje en time unna, skal jeg ta med meg to barn på slep etter jobb og barnehage på kollektiv transport for å "bytte bleie" på gamle foreldre??😳 Anonymkode: 10775...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå