Gå til innhold

Er det innenfor å si klart fra til alle, selv om man risikere å bli helt isolert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort, jeg har alltid vært en mobbeoffer. Er uheldig med utseendet (ansikt), og har blitt mye mobbet grunnet det og ekstrem fattigdom i oppveksten. Det førte til at jeg ble frosset ut av alle vennegjenger, hadde lite sosial kontakt og lærte meg veldig få av sosiale koder i barndommen. I tillegg opplevde jeg misbruk hjemme (ikke seksuelt, men fysisk og psykisk), og grov mobbing på skolen. Etter at jeg ble voksen, fortsatte mobbingen fra enkelte. Mange unngikk meg som om jeg var pesten, menn latterliggjorde meg grunnet utseende, og de to samboerne jeg hadde, utnyttet meg. Det ble noen fine, snille barn ut av disse to forholdene, så det er jo veldig positivt. 

Jeg er skoleflink, og får alltid toppkarakterer på skriftlige eksamener. Men med en gang jeg kom opp til muntlig, ble karakteren mye dårligere. Ikke fordi jeg ikke visste faget, men fordi jeg rett og slett har en fremtoning og et utseende som folk synes lite appellerende. Det samme gjaldt arbeidsforhold - ofte innkalt til intervju, men ofte ditchet rett etterpå, uten forklaring. For eksempel, kunne det være innkalt tre kvalifiserte folk til intervju, der jeg hadde de høyeste formelle kvalifikasjonene, så ble bare de to andre innstilt som nummer én og to, mens jeg var utelatt fra listen. Folk rundt meg har alltid brukt meg som vektstang og support i konflikter, kjøring av barna sine, fiksing av problemer osv. Når jeg så fyller rundt år, trenger hjelp med noe prekært osv, så er det ingen som ser at jeg eksisterer.

Jeg skriver ikke dette for å si at alle er slemme, å klage min nød eller sanke sympatistemmer. Det jeg lurer på, er hvorvidt det er innenfor å begynne å si klart i fra til folk som prøver å utnytte meg, at jeg ikke gidder det? Jeg har gjort det for første gang i går. Reaksjonen ble veldig negativ, og personen slettet meg fra Facebook. Dette er en person som jeg må forholde meg til flere ganger i uka i forbindelse med barnas idrett, men jeg fikk rett og slett nok. Så konsekvensen av å ikke la seg selv bli utnyttet, er utestenging. Jeg har allerede ingen venner, svært liten omgangskrets der folk tar kontakt med meg etter "restprinsippet", altså når de har absolutt ingen andre å henge med. Jeg er derfor redd for å bli fullstendig isolert hvis jeg står opp for meg selv. Samtidig er jeg sliten av å bli brukt hele tiden.

Hva synes dere jeg bør gjøre her?

Anonymkode: 6166d...fef

• Liker 2
  • Hjerte 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at din mangel på utvikling og forståelse av sosiale koder/sosiale antenner er det som gjør det vanskelig for deg som voksen, ikke utseende ditt. Jeg jobber i høyere utdanning og er sensor, det er aldri utseende eller fremtoningen til studenten som avgjør karakteren, men hvordan de gjør det faglig. Men hvis du blir veldig engstelig og ikke klarer å ordlegge deg e.l. så vil jo det påvirke hvor mye du får frem. Det samme er jo gjerne greien på intervju, som i større grad også er en test av evnen til å bonde med folk og vise at man er en som fungerer sosialt. Hvis du ikke klarer å respondere på de små hintene som droppes av de som intervjuer så blir det selvfølgelig vanskeligere, og også hvis du ikke kan "standardoppførsel" i en slik sosial situasjon og dermed havner utenfor. Vil tro det er det det handler om, ikke hvordan du ser ut. 

Du skal selvfølgelig ikke la deg selv bli brukt som dørmatte, men det kan jo være den manglende sosiale forståelsen både gjør at du gir beskjed på en dum måte, men også hindrer deg i å skape nettverk. De fleste vil f.eks ikke si rett ut "du utnytter meg og misbruker meg og jeg vil ikke mer", de vil heller si "nå har jeg kjørt Mats og Jacob på kamp de siste fire helgene, så da er det gjerne din tur å være sjåfør?" Og så må jeg bare si, fordi det ofte er oppe på KG, mange klager over å ikke bli invitert på ting, men tar du selv initiativ til å være sosial?

Anonymkode: e08e2...245

• Liker 36
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det er aldri utseende eller fremtoningen til studenten som avgjør karakteren, men hvordan de gjør det faglig. Men hvis du blir veldig engstelig og ikke klarer å ordlegge deg e.l. så vil jo det påvirke hvor mye du får frem. Det samme er jo gjerne greien på intervju, som i større grad også er en test av evnen til å bonde med folk og vise at man er en som fungerer sosialt. Hvis du ikke klarer å respondere på de små hintene som droppes av de som intervjuer så blir det selvfølgelig vanskeligere, og også hvis du ikke kan "standardoppførsel" i en slik sosial situasjon og dermed havner utenfor. Vil tro det er det det handler om, ikke hvordan du ser ut. 

Du skal selvfølgelig ikke la deg selv bli brukt som dørmatte, men det kan jo være den manglende sosiale forståelsen både gjør at du gir beskjed på en dum måte, men også hindrer deg i å skape nettverk.

Veldig enig i dette.

Det er nok din (dårlige) fungering som gjør at du kommer til kort - ikke ditt utseende

Anonymkode: 9ba01...992

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å høre. 

Men ja du må stå opp for deg selv og ikke la deg utnytte. 

Men hva sa du til denne personen som slettet deg? 

Anonymkode: a0ce8...2e7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har der likt. Ikke pga utseende. Men blir vedig utnyttet, men ingen som stiller opp andre veien. 

Når jeg ble syk og måtte flytte,  var det ikke måte på til hjelp jeg skulle få. Det vil jeg si ble minimalt. Så da bestemte jeg meg for å begynne å si nei. 

Jeg ble da ekskludert av hele gjengen. Det var litt tøft et års tid. Men på lang sikt, var det på ingen måte noe tap. 

Men jeg kunne ikke være alene her i verden, så jeg begynte å engasjere meg i felles aktiviteter, med mål om å kke tilby mer hjelp enn de andre gjorde. Da ble jeg kjent med nye folk som ikke var basert på hjelp jeg hadde å by på. 

Har blitt ditcha igjen og forsøkt presset ut. Bla pga en ny begynte. Hvor jeg hadde vært kjæresten til mamnen hennes når jeg var 15år. I en mnd. Hun laget en agenda mot meg og ble skviset ut. Men jeg har ikke sluttet. For jeg elsker det jeg holder på med. 

Så jeg er heldig for jeg trives godt i eget selskap.  Og jeg lar ikke andre bestemme hvilke aktiviteter jeg skal være med på eller ei. Så det medførte at denne dame slutta selv, når jeg ikke gjorde det. 

Men j3g har slutta å være personlig med folk.  Jeg kan max si noe som er skjedd . Men veldig personlige spm svarer jeg enten overflatisk på eller ingenting.  Snur heller spm til dem. 

Anonymkode: 4feb4...937

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at din mangel på utvikling og forståelse av sosiale koder/sosiale antenner er det som gjør det vanskelig for deg som voksen, ikke utseende ditt. Jeg jobber i høyere utdanning og er sensor, det er aldri utseende eller fremtoningen til studenten som avgjør karakteren, men hvordan de gjør det faglig. Men hvis du blir veldig engstelig og ikke klarer å ordlegge deg e.l. så vil jo det påvirke hvor mye du får frem. Det samme er jo gjerne greien på intervju, som i større grad også er en test av evnen til å bonde med folk og vise at man er en som fungerer sosialt. Hvis du ikke klarer å respondere på de små hintene som droppes av de som intervjuer så blir det selvfølgelig vanskeligere, og også hvis du ikke kan "standardoppførsel" i en slik sosial situasjon og dermed havner utenfor. Vil tro det er det det handler om, ikke hvordan du ser ut. 

Du skal selvfølgelig ikke la deg selv bli brukt som dørmatte, men det kan jo være den manglende sosiale forståelsen både gjør at du gir beskjed på en dum måte, men også hindrer deg i å skape nettverk. De fleste vil f.eks ikke si rett ut "du utnytter meg og misbruker meg og jeg vil ikke mer", de vil heller si "nå har jeg kjørt Mats og Jacob på kamp de siste fire helgene, så da er det gjerne din tur å være sjåfør?" Og så må jeg bare si, fordi det ofte er oppe på KG, mange klager over å ikke bli invitert på ting, men tar du selv initiativ til å være sosial?

Anonymkode: e08e2...245

Jeg har aldri vært nervøs på eksamen eller intervju, og jo, jeg får frem alt det faglige. Men jeg har fått utallige kommentarer fra alle mulige folk gjennom livet på at jeg er stygg, ser "rar" ut og oppfører meg "rart". Så jeg tror nok det er begge deler. Jeg har en god jobb og en god sjef nå. Etter at hun sa klart fra til mine kollegaer om at de måtte oppføre seg ordentlig mot meg, og ikke være drittsekker, så er også arbeidsmiljøet på jobben veldig bra. 

Jeg snakker for øvrig ikke så mye om å kjøre andres unger og sånt, det er bare koselig. Men at de forventer at jeg skal hjelpe dem med en kompleks problemstilling innenfor mitt fagfelt, eller ta en side i en konflikt. Jeg vil helst ikke blande meg inn i andres konflikter. 

Jeg tar for øvrig initiativ til å være sosial hele tiden, men i 99 prosent av tilfeller så vil ikke andre være med. Etter at jeg inviterte til 30-årslag og ble sittende alene med mat og kake hele kvelden, fordi ingen dukket opp, har jeg sluttet å feire bursdagen min. Jeg synes det er helt greit å ikke bli invitert eller få besøk, man kan ikke tvinge seg å være noens venn. Men da må disse menneskene la meg være helt i fred, og ikke "ta meg frem" når de har bruk for meg til noe.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig enig i dette.

Det er nok din (dårlige) fungering som gjør at du kommer til kort - ikke ditt utseende

Så rart at jeg sitter i flere styrer og utvalg, har jobbet meg opp til en lederstilling og har skrevet mange faglige artikler som har mottatt applaus. Sikkert fordi jeg "ikke fungerer". Mye fordommer, altså? Les gjerne statistikk. Stygge mennesker blir veldig ofte behandlet dårligere enn pene. 

https://theconversation.com/pretty-privilege-attractive-people-considered-more-trustworthy-research-confirms-226778

https://www.arbeidsnytt.no/utseende/pene-folk-far-lettere-jobb/101306

https://cvapp.no/blog/undersokelse-far-pene-folk-lettere-jobb

https://www.nettavisen.no/marco-elsafadi-pene-mennesker-far-lettere-jobb-og-har-en-del-andre-goder-i-samfunnet/s/12-95-3423142300

https://www.nrk.no/trondelag/pene-kvinnelige-studenter-fikk-darligere-karakterer-under-pandemien-_-dataskjermen-far-skylda-1.16174137

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Ope0ob/kvinnelige-spillfigurer-faar-mer-hjelp-om-de-er-pene

Har det noen gang falt deg inn hvorfor rekrutterere nå plutselig ønsker et bilde av arbeidssøkeren? Det var ikke vanlig da jeg søkte min første jobb i 2001. Det er nesten unntak et krav nå. Hvilken betydning har en arbeidssøkers utseende hvis vedkommende skal jobbe på lager, som advokat, lege eller dyrlege? Jeg forstår at det er viktig for modeller, skuespillere, i kundemottak og så videre. Men i resten av yrkene?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så trist å høre. 

Men ja du må stå opp for deg selv og ikke la deg utnytte. 

Men hva sa du til denne personen som slettet deg? 

Anonymkode: a0ce8...2e7

Jeg sa bare at jeg dessverre ikke ønsket å bli blandet i konflikten mellom henne og en annen, fordi jeg verken ønsket eller hadde nok informasjon til å ta parti. Jeg er jo veldig aktiv i klubben ellers, jobber mye dugnad, er assistenttrener og så videre. Men personlige konflikter ønsker jeg ikke å være en del av, når disse konfliktene ikke gjelder meg.

TS

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt innafor å si fra når du blir utnyttet. Men det kommer også litt an på hvordan du gjør det. Det er mulig å sette grenser for seg selv uten å være frekk eller ufin. Det at du skriver at du ikke helt forstår sosiale koder og at du ble blokkert på Facebook, kan være en indikator på at du sa fra på en måte som kanskje var litt i overkant.

Anonymkode: 1930b...826

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt innafor å si fra når du blir utnyttet. Men det kommer også litt an på hvordan du gjør det. Det er mulig å sette grenser for seg selv uten å være frekk eller ufin. Det at du skriver at du ikke helt forstår sosiale koder og at du ble blokkert på Facebook, kan være en indikator på at du sa fra på en måte som kanskje var litt i overkant.

Det kan hende. Men når ingen forteller meg hva som er "innenfor" og hva som er feil ved min oppførsel, så blir det jo ikke bedre. Jeg kan ikke forbedre meg når jeg ikke vet hva jeg gjør feil. Jeg har til og med spurt flere om hva ved min oppførsel de reagerte på, hva de mente jeg kunne bli bedre på, og samtlige unngikk å svare. Så da er man tilbake til square one.

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ok, jeg kjøper at du er så stygg/rar at folk reagerer, men det hender jo at man møter noen som ser ful ut uten at man behandler dem som dritt? 

Kan det være en kombinasjon av at du har en merkelig væremåte i tillegg? Man blir snål av å bli mobbet, det vet jeg alt om. Jeg måtte jobbe MYE med personligheten min i ettertid. Det har heldigvis hjulpet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Går du til psykolog?

Anonymkode: a30a1...633

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Akkurat.

Mitt inntrykk her ts er at ser veldig mye innover men ikke så mye at du klarer å selv se deg selv i møte med andre mennesker. 

Anonymkode: acaa6...212

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan hende. Men når ingen forteller meg hva som er "innenfor" og hva som er feil ved min oppførsel, så blir det jo ikke bedre. Jeg kan ikke forbedre meg når jeg ikke vet hva jeg gjør feil. Jeg har til og med spurt flere om hva ved min oppførsel de reagerte på, hva de mente jeg kunne bli bedre på, og samtlige unngikk å svare. Så da er man tilbake til square one.

TS

Du har jo fått noen tilbakemeldinger her i tråden og da går du rett i skyttergraven. Om andre også opplever det så er det ikke så rart at folk ikke gidder å gi deg tilbakemeldinger. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat.

Mitt inntrykk her ts er at ser veldig mye innover men ikke så mye at du klarer å selv se deg selv i møte med andre mennesker. 

Det er ikke mulig å se seg selv i møte med andre mennesker. Det sier seg jo selv. Man er avhengig av tilbakemeldinger. Når disse tilbakemeldingene ikke kommer, selv om man etterlyser dem, så er det ikke mulig å vurdere hva konkret som er feil.

TS

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo fått noen tilbakemeldinger her i tråden og da går du rett i skyttergraven. Om andre også opplever det så er det ikke så rart at folk ikke gidder å gi deg tilbakemeldinger. 

Jeg mener konkrete tilbakemeldinger på konkrete episoder. Når folk sier at jeg ikke fungerer og så videre, er det ikke rart jeg reagerer. Selv om jeg ikke har venner og ikke er godt likt, så fungerer jeg godt både som forelder, frivillig, arbeidstaker og kone. Det jeg mangler, er konkrete tilbakemeldinger på konkrete episoder fra folk som har vært med i disse episodene. Mennesker på nett som ikke har sett meg og ikke har vært til stede i disse episodene, vet jo ikke hva som skjedde.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går du til psykolog?

Jeg gikk til psykolog før. Men jeg har verken depresjon, psykisk sykdom eller lignende som gjør at jeg har behov for å gå til psykolog nå. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mulig å se seg selv i møte med andre mennesker. Det sier seg jo selv. Man er avhengig av tilbakemeldinger. Når disse tilbakemeldingene ikke kommer, selv om man etterlyser dem, så er det ikke mulig å vurdere hva konkret som er feil.

TS

Er du på spekteret?

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så rart at jeg sitter i flere styrer og utvalg, har jobbet meg opp til en lederstilling og har skrevet mange faglige artikler som har mottatt applaus. Sikkert fordi jeg "ikke fungerer". Mye fordommer, altså? Les gjerne statistikk. Stygge mennesker blir veldig ofte behandlet dårligere enn pene. 

https://theconversation.com/pretty-privilege-attractive-people-considered-more-trustworthy-research-confirms-226778

https://www.arbeidsnytt.no/utseende/pene-folk-far-lettere-jobb/101306

https://cvapp.no/blog/undersokelse-far-pene-folk-lettere-jobb

https://www.nettavisen.no/marco-elsafadi-pene-mennesker-far-lettere-jobb-og-har-en-del-andre-goder-i-samfunnet/s/12-95-3423142300

https://www.nrk.no/trondelag/pene-kvinnelige-studenter-fikk-darligere-karakterer-under-pandemien-_-dataskjermen-far-skylda-1.16174137

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Ope0ob/kvinnelige-spillfigurer-faar-mer-hjelp-om-de-er-pene

Har det noen gang falt deg inn hvorfor rekrutterere nå plutselig ønsker et bilde av arbeidssøkeren? Det var ikke vanlig da jeg søkte min første jobb i 2001. Det er nesten unntak et krav nå. Hvilken betydning har en arbeidssøkers utseende hvis vedkommende skal jobbe på lager, som advokat, lege eller dyrlege? Jeg forstår at det er viktig for modeller, skuespillere, i kundemottak og så videre. Men i resten av yrkene?

Det var vanlig med bilde da jeg søkte jobber i -99, men ok…

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS

Det er jo ingen som orker å måtte «oppdra» venner/bekjente som ikke selv skjønner hvordan man skal oppføre seg. Da er det enklere å bare trekke seg unna.

Anonymkode: 50130...f3a

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk til psykolog før. Men jeg har verken depresjon, psykisk sykdom eller lignende som gjør at jeg har behov for å gå til psykolog nå. 

TS

Du hadde nok hatt godt av å gå til en psykolog.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...