AnonymBruker Skrevet 7. juni #21 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis en voksen mann trenger en LISTE for å forstå at han må rydde opp i rotet sitt og holde hjemmet sitt rent er han fortapt. Herregud. Synes jeg ser ansiktet til mannen min hvis jeg hadde foreslått at han skulle fylle ut en liste over husarbeid som om han var 10 år gammel! Anonymkode: d9664...d7b Vil bare si at for en del folk hadde dette vært til stor hjelp. Folk som er slitne og har for mye å tenke på, er syke eller har andre utfordringer. Eller bare aldri har fått til dette med å holde seg ajour på husarbeid. Kanskje har man vokst opp i et kaoshjem med dårlige rutiner for renhold og orden. Ja, det er jo en ekstra bør å legge på den andre, at vedkommende må planlegge oppgaver som om hen er en prosjektleder. Hilsen ei som lett blir overveldet og som kanskje hadde fått gjort mer dersom hun fikk hjelp til å prioritere oppgaver (Snakker ikke om å ta oppvasken og tørke av benken altså, det kan man godt se selv at må gjøres). Anonymkode: 687e9...c44 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #22 Del Skrevet 7. juni Peters skrev (3 timer siden): Antagelig har han vært bortskjemt hele sitt liv, helt fra sin mor dullet med han.Men det betyr ikke at du plutselig kan være slem mot ham uten å forklare hvorfor. Når du går fra han blir han stående igjen som et spørsmålstegn og føle bitterhet som kan gå ut over felles barn. Prat med han! , forklar hva som er i ferd med å hende og hvorfor. Er hun slem for å ikke rydde opp rotet til mannen? Da har mannen vært slem ganske lenge da, for han rydder ikke opp etter henne heller? Jeg er helt enig i at det er fint å si "jeg kommer ikke til å rydde opp etter deg fremover", men hun er absolutt ikke slem mot ham. Anonymkode: fa655...73a 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #23 Del Skrevet 7. juni Sett dere ned i fredstid og bli enig om ca arbeidsfordeling. Ikke anta at den andre gjør det og det. Han tror gjerne at du klarer mer enn du kan med sykdommen din? Her må du forklare hvordan sykdommen påvirker din hverdag, og hva du må gjøre for å holde deg friskest mulig. Da er gjerne søvn, hvile og mosjon og frisk luft en del av dine "arbeidsoppgaver"? Når dere har kommet til en enighet, så vet dere begge hva dere har å forholde dere til, og hvorfor. Og at pga sykdommen, så må du gjerne gjøre mindre enkelte dager. Anonymkode: 489b0...6fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #24 Del Skrevet 7. juni Hvordan er sexlivet deres, ts? Anonymkode: f99a2...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 7. juni #25 Del Skrevet 7. juni Peters skrev (5 timer siden): Antagelig har han vært bortskjemt hele sitt liv, helt fra sin mor dullet med han.Men det betyr ikke at du plutselig kan være slem mot ham uten å forklare hvorfor. Når du går fra han blir han stående igjen som et spørsmålstegn og føle bitterhet som kan gå ut over felles barn. Prat med han! , forklar hva som er i ferd med å hende og hvorfor. Hvis du må spørre din voksne partner om de kan rydde opp etter seg eller bidra i hjemmet, så er det ikke liv laga. Helt sykt at enkelte kvinner godtar slik oppførsel. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 7. juni #26 Del Skrevet 7. juni At folk sitter å sier at voksne folk skal skrive lister over hva som må gjøres i husholdningen er jo helt sinnsykt evneveikt. Er faktisk sjokkert 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #27 Del Skrevet 7. juni Dojakitty skrev (8 minutter siden): At folk sitter å sier at voksne folk skal skrive lister over hva som må gjøres i husholdningen er jo helt sinnsykt evneveikt. Er faktisk sjokkert Tja, er jo det man gjør sammen på jobb. Sitter ord på hva ca som bør gjøres, og fordeler ansvaret for det. Anonymkode: 1b654...d60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 7. juni #28 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja, er jo det man gjør sammen på jobb. Sitter ord på hva ca som bør gjøres, og fordeler ansvaret for det. Anonymkode: 1b654...d60 Så du mener jobb er det samme som hjemme? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #29 Del Skrevet 7. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Tja, er jo det man gjør sammen på jobb. Sitter ord på hva ca som bør gjøres, og fordeler ansvaret for det. Anonymkode: 1b654...d60 Jeg har jobbet flere steder. Det eneste stedet vi hadde liste over å tømme oppvaskmaskinen var et sted med en ubrukelig mann som ikke forstod at dette er en fellesoppgave. I min nåværende jobb så gjør folk dette uten lister. Fordi det er voksne oppegående folk Anonymkode: 31028...829 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #30 Del Skrevet 9. juni Dojakitty skrev (På 7.6.2024 den 16.47): Så du mener jobb er det samme som hjemme? Jeg mener kraven til kommunikasjonen øker på hjemmebanen, snarere enn forsvinner. Anonymkode: 1b654...d60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #31 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 17.51): Jeg har jobbet flere steder. Det eneste stedet vi hadde liste over å tømme oppvaskmaskinen var et sted med en ubrukelig mann som ikke forstod at dette er en fellesoppgave. I min nåværende jobb så gjør folk dette uten lister. Fordi det er voksne oppegående folk Anonymkode: 31028...829 Man har lister over det som ikke faller seg naturlig, eller det folk ikke så lett husker at er avtalt. Hva dette er, kommer an på både jobben og personlighetene til de som er der. Det letteste er at en fordeler hvem som fast gjør hva av oppvaskmaskin og andre oppgaver som skal løses av felleskapet, men om dette ikke er hensiktsmessig, gjerne fordele inn i uker ol, eller logg hva en gjør i samboerapp og tilsvarende. Eller betal eksterne for å gjøre oppgavene en ikke vil/har tid til. Anonymkode: 1b654...d60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #32 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 9.01): Vi skal ha omsorgen for barna 50/50 og jeg er sikker på at det kommer som lyn fra klar himmel når jeg sier vi skal skilles. Fra hans side vel og merke. For en tufs! Anonymkode: 1f4d7...b7f Altså har du ikke vært direkte på hva konsekvensene av hans tiltaksløshet er? Jeg hadde vært dønn tydelig. Vi falt inn i et mønster der jeg gjorde mesteparten, mest fordi jeg likte det og hadde tid. Og han rotet ekstremt. Til jeg så hvor feil det var. Da hadde vi en god prat om rettferdighet og respekt. At når han gikk forbi en ren oppvaskmaskin så betydde det at han mente det var min jobb, han så selv at det ikke var greit. Derfra skjedde det en gradvis endring, og nå er det helt likt her hjemme. Anonymkode: 4988d...28b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #33 Del Skrevet 9. juni Dojakitty skrev (På 7.6.2024 den 16.32): At folk sitter å sier at voksne folk skal skrive lister over hva som må gjøres i husholdningen er jo helt sinnsykt evneveikt. Er faktisk sjokkert Hva er feil med lister? Jeg liker de også for egen del. Her skriver vi begge egne lister over hva som skal gjøres i løpet av uka. For eksempel er det min oppgave å vaske klær, da noterer jeg i min ukeoversikt at jeg skal gjøre det onsdag og søndag. Han skal vaske badene før helgen, da noterer han i sin kalender at han tar det onsdag pga jobbreise torsdag. Hver søndag går vi gjennom uka sammen. Vi avtaler at jeg ukeshandler, vi avtaler hvilke dager vi rekker middag, vi ser det blir fint vær og avtaler å ta et tak i hagen. Og skriver det ned i en ukesplan. Men selvfølgelig, trenger kaffemaskinen en rens setter den som ser det på den, tilsvarende ryder den første som ser at oppvaksmaskinen er ferdig ut. Noen "annenhver gang" liste hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 4988d...28b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #34 Del Skrevet 9. juni Peters skrev (På 7.6.2024 den 9.15): Antagelig har han vært bortskjemt hele sitt liv, helt fra sin mor dullet med han.Men det betyr ikke at du plutselig kan være slem mot ham uten å forklare hvorfor. Når du går fra han blir han stående igjen som et spørsmålstegn og føle bitterhet som kan gå ut over felles barn. Prat med han! , forklar hva som er i ferd med å hende og hvorfor. Så det forventes at kvinner må oppdra sine menn, på lik linje som man oppdrar små barn? Hvor mye sexlyst tror du dette genererer? Anonymkode: 721d3...b6d 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #35 Del Skrevet 9. juni Hvis han virkelig tror han bor på hotell så blir han vel ikke overrasket om du ber han gjøre opp for oppholdet. Det er normalt at gjester som bor lenge på et sted gjør opp regningen med jevne mellomrom. Et 2-3 stjernes hotell koster rundt 3.000 kroner natta. Altså 90.000 i måneden. Ikke bruk Vipps, gebyrene for større summer er horrible. Bruk heller vanlig bankoverføring. Anonymkode: d0b50...ebc 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #36 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 14.14): Hvordan er sexlivet deres, ts? Anonymkode: f99a2...030 Det lurer jeg også på, akkurat hvor kåt og lysten er man på en tafatt, egoistisk og respektløs mannebaby på 35? Anonymkode: 721d3...b6d 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #37 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Man har lister over det som ikke faller seg naturlig, eller det folk ikke så lett husker at er avtalt. Hva dette er, kommer an på både jobben og personlighetene til de som er der. Det letteste er at en fordeler hvem som fast gjør hva av oppvaskmaskin og andre oppgaver som skal løses av felleskapet, men om dette ikke er hensiktsmessig, gjerne fordele inn i uker ol, eller logg hva en gjør i samboerapp og tilsvarende. Eller betal eksterne for å gjøre oppgavene en ikke vil/har tid til. Anonymkode: 1b654...d60 Det skal da virkelig ikke være nødvendig å ha 'rydde etter middag', 'legge sine egne sure sokker i skittentøyet' eller 'rydde bort verktøy man har brukt' på en liste! Anonymkode: 2b936...32b 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 9. juni #38 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 9.30): Min mann bor også på hotell. Men jeg har gjort det slik siden han jobber mye mere enn meg. Han ofrer mye for at jeg skal kunne jobbe lite. Så da kan jeg ikke være så streng med hva han gjør hjemme. Han kan ikke ta alt mens jeg skal daffe hjemme. Så når jeg velger å jobbe mindre så må jeg ta mere hjemme. Men han hjelper meg bestandig når jeg spør om hjelp. Og har jeg hatt en lang arbeidsdag så spør han heller om vi skal spise ute enn å forvente at jeg skal lage mat også. Anonymkode: de646...0ac Hva gjør du om han en dag kommer hjem og vil skilles? Han har en betalt jobb og du er prisgitt han. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #39 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 9.30): Min mann bor også på hotell. Men jeg har gjort det slik siden han jobber mye mere enn meg. Han ofrer mye for at jeg skal kunne jobbe lite. Så da kan jeg ikke være så streng med hva han gjør hjemme. Han kan ikke ta alt mens jeg skal daffe hjemme. Så når jeg velger å jobbe mindre så må jeg ta mere hjemme. Men han hjelper meg bestandig når jeg spør om hjelp. Og har jeg hatt en lang arbeidsdag så spør han heller om vi skal spise ute enn å forvente at jeg skal lage mat også. Anonymkode: de646...0ac Da regner jeg med at han sparer pensjon til deg slik at du klarer deg uten å bli minstepensjonist, og at alle penger han og du tjener deles 50/50, likeså med oppspart formue og huset dere bor i? Den dagen dere går fra hverandre er deg risikosport om du knapt har arbeidserfaring. Skjønner ikke at noen tør å bli såpass avhengig av andre! Og nei, begge kan jo ikke drive er sinnsykt karrierejag når man får barn, men fulltidsarbeid og en interessant jobb er viktig også for deg, TS. Anonymkode: 4ac8c...b18 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #40 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da regner jeg med at han sparer pensjon til deg slik at du klarer deg uten å bli minstepensjonist, og at alle penger han og du tjener deles 50/50, likeså med oppspart formue og huset dere bor i? Den dagen dere går fra hverandre er deg risikosport om du knapt har arbeidserfaring. Skjønner ikke at noen tør å bli såpass avhengig av andre! Og nei, begge kan jo ikke drive er sinnsykt karrierejag når man får barn, men fulltidsarbeid og en interessant jobb er viktig også for deg, TS. Anonymkode: 4ac8c...b18 Jeg får 100% lønn. Jeg har spart mye penger. Jeg får en veldig god pensjon. Har skapt mye verdiger også. Så pensjonen gruer jeg meg ikke til. Har vært smart med pengene begge to. Jeg har utbetalt 50 000 i mnd og har full pensjonsparing. Jobber kanskje en til to fager i uken gjennomsnittlig. Så her går det helt fint. Anonymkode: de646...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå