AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 En av argumentene til samboer for å ikke ønske å bli med i samtale hos familievernkontoret er at han ikke ser hvordan han skulle fått tid til det. Han mener han ikke kan ta fri fra jobb for slike timer og etter jobb må vi jo passe barna på 3 og 5 år. Vi har ikke barnevakt til dem. Så hvordan løser barnefamilier dette med fvk i en travel hverdag? Leste et sted at man kan få fri med lønn til fvk. At fvk selv sier det går som ‘legetime’ og at man ikke trenger å informere jobben mer detaljert. Ser jo at dette kan være rimelig da fare for samlivsbrudd absolutt kan spille inn på helsa og forebygging av samlivsbrudd er sånn sett bra for helsa, men kanskje dette er mer synsing? Å be om permisjon med eller uten lønn for å gå i fvk kan være et alternativ, men verken jeg eller sa,boer har så lyst å brette ut om trøbbel i samlivet med sjefen. Kanskje derimot dette er eneste utvei? Hvordan har andre gjort det? Anonymkode: 850a3...4a6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Går det ikke an å si du skal til en psykolog? Anonymkode: b13c2...32b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går det ikke an å si du skal til en psykolog? Anonymkode: b13c2...32b Ja det blir l,kanskje som legetime? Eller gjør det det? Folk som går en gang i uke til psykolog/psykiater får fri med lønn til det? Anonymkode: 850a3...4a6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går det ikke an å si du skal til en psykolog? Anonymkode: b13c2...32b Tror forresten jeg da egentlig ville foretrukket å bare si legetime. For å slippe spekulering i min psykiske helse;) Rutinekontroller hos lege er mindre tabu. Anonymkode: 850a3...4a6 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det blir l,kanskje som legetime? Eller gjør det det? Folk som går en gang i uke til psykolog/psykiater får fri med lønn til det? Anonymkode: 850a3...4a6 Psykologtime er i alle fall mer riktig enn legetime, samtidig sier det ikke så mye om hva du oppsøker hjelp for. Ville bare hørt med arbeidsgiver om dette. Anonymkode: b13c2...32b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det blir l,kanskje som legetime? Eller gjør det det? Folk som går en gang i uke til psykolog/psykiater får fri med lønn til det? Anonymkode: 850a3...4a6 Hos oss tror jeg vi får 4 timer i årer til å gå til legen, uten å miste lønn. Anonymkode: 86a15...100
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror forresten jeg da egentlig ville foretrukket å bare si legetime. For å slippe spekulering i min psykiske helse;) Rutinekontroller hos lege er mindre tabu. Anonymkode: 850a3...4a6 Ja, det er det, men en gang i uken er jo ikke rutinekontroll, og dessuten er det jo løgn. Verre å bli tatt på FVK etter å ha sagt du skal til lege enn til psykolog, tenker jeg. Anonymkode: b13c2...32b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 Just now, AnonymBruker said: Hos oss tror jeg vi får 4 timer i årer til å gå til legen, uten å miste lønn. Anonymkode: 86a15...100 er det ikke lovpålagt at du kan få fri med lønn for å gå til lege? Uansett TS, kan han ikke bare si han har en legetime? høres litt ut som en unnskyldning for å ikke gå der. Anonymkode: 19b92...84e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): er det ikke lovpålagt at du kan få fri med lønn for å gå til lege? Uansett TS, kan han ikke bare si han har en legetime? høres litt ut som en unnskyldning for å ikke gå der. Anonymkode: 19b92...84e Det er ikke lovpålagt, det forutsetter at man har det i tariffavtale e.l. Det er mange som ikke har dette. Og det kan være vanskelig når man gjerne må gå til samtaler over tid å bruke den. Da bør man heller være ærlig med leder om hva man skal og høre hva man kan få til. FVK tilbyr noe timer på ettermiddag. Og å finne en ungdom som kan passe barna den korte stunden burde da være mulig? Veldig lurt for dere å finne noen som kan passe barna så dere får litt alenetid sammen ellers også, det er invistering i forholdet. Anonymkode: c020a...cc6 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 https://www.sitly.no/barnevakt https://www.dagmamma.no/ https://www.care.com/no-no/ + barnevakt Anonymkode: a273f...a18 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Familievernkontoret stenger stort sett kl.16:00. Da går de ansatte hjem fra jobb. Samme med kommunens tiltaksteam og andre offentlige som kan tilby familieterapi. Familieterapi er å anse som behandling og kan gi velferdspermisjon med lønn. Anonymkode: 5192e...e84
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Noen får fri med lønn for å gå til lege/tannlege etc. Men oss uten sånne ekstra-goder på jobb, må ta fri med lønn for å dra til legen. Også å ta barna til lege/tannlege med mindre det er spesialist, PPT, etc. Sier dere i fra tidlig på jobb, så går det som regel greit å få fri (uten lønn). Men på kort varsel kan det være vanskelig å få noen til å steppe inn. Anonymkode: 072b3...a86 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 Rettelse Noen får fri med lønn for å gå til lege/tannlege etc. Men oss uten sånne ekstra-goder på jobb, må ta fri UTEN lønn for å dra til legen. Også å ta barna til lege/tannlege med mindre det er spesialist, PPT, etc. Sier dere i fra tidlig på jobb, så går det som regel greit å få fri (uten lønn). Men på kort varsel kan det være vanskelig å få noen til å steppe inn. Anonymkode: 072b3...a86
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 Jobbe inn noen timer og ta avspasering. For vår del må vi til nabobyen, bare transport til og fra tar en time, så å få fri med lønn er ikke aktuelt. I hvert fall ikke mange ganger. Anonymkode: 49c41...d3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå