Gå til innhold

Psykodynamisk terapi vs. eller kombinert med kognitiv terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til intens traume behandling for oppvekst traumer, psykodynamisk terapi. Jeg vet ikke om jeg helt forstår tilnærmingen enda, men tror det blir bra. Hun nevnte at psykodynamisk terapi er mer langvarig enn kognitiv terapi, vet ikke hvorfor.

Jeg sliter i nå tid også, fordi vi har dysfunksjon i familien nå også som trigger. Kollegaer trigger osv osv. Bør jeg få konkret kognitiv terapi for å få hjelp med HVA jeg gjør når disse tiggerne kommer?? 

Anonymkode: 073f4...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det bør du snakke med behandleren din om. Jeg trodde ikke kognitiv og psykodynamisk ble kombinert. 

Anonymkode: 500d7...244

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i psykodynamisk terapi (gikk i neste to år) og det hjalp meg absolutt nada i forhold til å takle utfordringer og triggere i hverdagen der og da. Å gå i dybden på hva jeg følte inni meg da jeg som 7-åring opplevde å ikke bli sett av læreren min da fargestiften min knakk i formingstimen, hjalp ingen verdens ting når jeg sto i en akutt familiekrise.

Har også gått i kognitiv terapi, og det opplevde jeg som effektivt og motiverende.

Anonymkode: dfdf5...3ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går til intens traume behandling for oppvekst traumer, psykodynamisk terapi. Jeg vet ikke om jeg helt forstår tilnærmingen enda, men tror det blir bra. Hun nevnte at psykodynamisk terapi er mer langvarig enn kognitiv terapi, vet ikke hvorfor.

Jeg sliter i nå tid også, fordi vi har dysfunksjon i familien nå også som trigger. Kollegaer trigger osv osv. Bør jeg få konkret kognitiv terapi for å få hjelp med HVA jeg gjør når disse tiggerne kommer?? 

Hva er intens traumebehandling?

Anonymkode: 9d4eb...1d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått i psykodynamisk terapi (gikk i neste to år) og det hjalp meg absolutt nada i forhold til å takle utfordringer og triggere i hverdagen der og da. Å gå i dybden på hva jeg følte inni meg da jeg som 7-åring opplevde å ikke bli sett av læreren min da fargestiften min knakk i formingstimen, hjalp ingen verdens ting når jeg sto i en akutt familiekrise.

Har også gått i kognitiv terapi, og det opplevde jeg som effektivt og motiverende.

Anonymkode: dfdf5...3ac

Jeg tenkte og lenge som deg, men etter å ha gått 4 år ser jeg hvordan det hjelper meg til å takle ting på andre måter. Jeg forstår meg selv, mine reaksjoner og situasjoner på andre måter. Jeg trengte mye tid for å få bedring. Da jeg var midt i det forstod jeg ingenting av hva psykiateren gjorde. Nå forstår jeg det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det bør du snakke med behandleren din om. Jeg trodde ikke kognitiv og psykodynamisk ble kombinert. 

Det blir absolutt kombinert.

Anonymkode: 5d315...4cc

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

På hvilken måte? Hva heter terapiformen?

Anonymkode: 9d4eb...1d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok. Det har ikke vært min erfaring, men godt mulig flere gjør det.

Skrevet (endret)

Jeg går også i traumebehandling etter vold og omsorgssvikt i barndom. 
Tenker du kan spørre henne om råd når slike situasjoner dukker opp i familien, det gjorde hvertfall jeg. For livet skjer… Og mange av opplevelsene kan ha skjedd i familien og gamle reaksjonsmønster blir trigget..

Min behandler forklarte meg at det spesielle med traumer er at det trigges og påvirker hverdagen her og nå. Minnene/følelsene lever ikke i fortiden der de egentlig hører hjemme. Det er derfor veldig forstyrrende for hverdagslivet, inntil de er integrert og plassert i historien. 

Vet ikke hvilken form som er mest effektiv. Men traumebehandling trenger god relasjon med terapeut, lære å tåle vonde følelser, roe ned kroppen fra kronisk alarmberedskap og eksponering for traumeminner.

Det er tøft å gå i slik behandling. Du er modig🙏🙏

Endret av SF81
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar.

Hva er egentlig psykodynamisk terapi sammenlignet med kognitiv?

Til deg over, tror ikke det finnes et navn på noen kombinasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til psykodynamisk terapi lenge, og det var stod sett kognivitv terapi som hjalp meg men det er stort sett kognitiv terapi hun brukte på meg på lenge, uten at det hjaip meg Hvorfor skal vi bruke terapi lenge når kognitiv terapi er så mye bedre? Har brukt psykdynomaisk terapi  så lenge uten at det hjalp de brukte de første timene så lenge, snakke om barndom, og så begynte den kognitivi terapie . Til stor hjelp. De er nåh hjelpen som er viktig, ikke barndommen. 

Anonymkode: 2bcff...c08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg gikk til psykodynamisk terapi lenge, og det var stod sett kognivitv terapi som hjalp meg men det er stort sett kognitiv terapi hun brukte på meg på lenge, uten at det hjaip meg Hvorfor skal vi bruke terapi lenge når kognitiv terapi er så mye bedre? Har brukt psykdynomaisk terapi  så lenge uten at det hjalp de brukte de første timene så lenge, snakke om barndom, og så begynte den kognitivi terapie . Til stor hjelp. De er nåh hjelpen som er viktig, ikke barndommen. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt henger jo sammen??

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere med erfaring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bør jeg få konkret kognitiv terapi for å få hjelp med HVA jeg gjør når disse tiggerne kommer?? 

Mener du av samme terapeut? I så fall ja, det kan du jo spørre om. Hvis du mener ulike terapeuter så er det veldig få som er villig til å «dele» på pasienten. Jeg har prøvd, men ikke funnet noen. 

Anonymkode: 0dc71...498

AnonymBruker
Skrevet

Mener du av samme terapeut? I så fall ja, det kan du jo spørre om. Hvis du mener ulike terapeuter så er det veldig få som er villig til å «dele» på pasienten. Jeg har prøvd, men ikke funnet noen. 

Jaja mente samme terapeut. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er forskjellen?!!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er forskjellen?!!!

Det er to ulike terapiretninger. 

Psykodynamisk terapi

Kognitiv terapi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...