Gå til innhold

Hva ville dere gjort først? Oppussing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker på sikt å pusse opp badet og kjøkkenet. I tillegg har jeg gamle tregulv som knirker mye, regner med at de må dra av alt og legge nytt for å bli kvitt knirkingen. Jeg har Ikke råd til å ta alt, må spare opp en stund. Så spørsmålet er i hvilken ende man skal begynne? Regner med å ha rundt 500 000kr spart opp innen neste sommer. Hva ville dere begynt med?

Anonymkode: 2be76...64b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt med det som plager meg mest. Har du et dårlig funksjonelt kjøkken og trives på kjøkkenet hadde jeg personlig begynt der, men det kommer selvsagt an på standarden på badet. 
Gulvet, om det ikke er noe mer galt med det enn knirking og du holder ut, så hadde jeg tatt det sist, særlig om det blir dyrt. 

Så kjøkken først her, og det er vel kjøkken og bad som betyr mest for verdien på huset også. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (13 minutter siden):

Jeg ville begynt med det som plager meg mest. Har du et dårlig funksjonelt kjøkken og trives på kjøkkenet hadde jeg personlig begynt der, men det kommer selvsagt an på standarden på badet. 
Gulvet, om det ikke er noe mer galt med det enn knirking og du holder ut, så hadde jeg tatt det sist, særlig om det blir dyrt. 

Så kjøkken først her, og det er vel kjøkken og bad som betyr mest for verdien på huset også. 

Det er kjøkkenet jeg er mest fristet til å begynne med, det kan brukes sånn det er i dag, men er litt upraktisk med lite benkeplass. Tilbringer mer tid på kjøkkenet enn badet, men samtidig er jeg litt uerfaren med oppussing, så tenkte det kunne være fint med noen innspill. 

AnonymBruker
Skrevet

Men samtidig er det kanskje best å bytte ut gulvet før jeg setter inn nytt kjøkken?

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt det i følgende rekkefølge:

Bad

Gulv

Kjøkken

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tatt det i følgende rekkefølge:

Bad

Gulv

Kjøkken

Jeg er kanskje mest bekymret for badet, ingen synlige problemer, men det er fra 2005, så tenker at det kanskje er på tide å oppgradere. Sånn sett kanskje lurt å begynne der. Er vel det som vil koste mest også. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde begynt med gulv, så kjøkken og så badet.

Anonymkode: 817cf...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Badet.

Så spart for å ta gulv og kjøkken i ett, da det henger sammen. 

Anonymkode: a816b...5d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Badet.

Så spart for å ta gulv og kjøkken i ett, da det henger sammen. 

Eller motsatt, selvfølgelig. Gulv er ikke så dyrt om man tar noen økonomiske valg på kjøkken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenkte du å gjennomføre dette? Leie inn noen eller har du noen som kan gjøre deler av jobben, feks kjøkken og gulv?

Hvordan tenkte du at du skulle leve normalt de dagene feks kjøkkenet tas? Har du mulighet for å demontere og montere noe selv? Skal du fjerne eller beholde overskap og bare endre på kjøkkenbenk og plassere skrogene annerledes for å få bedre benkeplass? Skal du bytte fronter? Hvis du kan bruke skrog og bare endre litt da kan det hende det blir en billigere løsning.

Er lettere å vurdere om du vet hva du vil endre. Badet skal vel totalrenoveres? Det vil koste endel. 

Anonymkode: 790c5...16d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan tenkte du å gjennomføre dette? Leie inn noen eller har du noen som kan gjøre deler av jobben, feks kjøkken og gulv?

Hvordan tenkte du at du skulle leve normalt de dagene feks kjøkkenet tas? Har du mulighet for å demontere og montere noe selv? Skal du fjerne eller beholde overskap og bare endre på kjøkkenbenk og plassere skrogene annerledes for å få bedre benkeplass? Skal du bytte fronter? Hvis du kan bruke skrog og bare endre litt da kan det hende det blir en billigere løsning.

Er lettere å vurdere om du vet hva du vil endre. Badet skal vel totalrenoveres? Det vil koste endel. 

Jeg har lite erfaring med oppussing, så må nok betale andre for mesteparten av jobben. Skjønner at jeg må rydde unna ting og evt bo et annet sted under oppussing. Har ikke råd til alt samtidig, så derfor jeg ba om innspill. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Skal ha nytt kjøkken, og nytt gulv i hele leiligheten. Men fikk tips om at kjøkkenet bør tas før gulvet fordi nye kjøkkenløsninger vil kreve at gulvet må legges annerledes. Spørs hva du tenker å gjøre med kjøkkenet, da. 

Anonymkode: 4f35c...3cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Skal ha nytt kjøkken, og nytt gulv i hele leiligheten. Men fikk tips om at kjøkkenet bør tas før gulvet fordi nye kjøkkenløsninger vil kreve at gulvet må legges annerledes. Spørs hva du tenker å gjøre med kjøkkenet, da. 

Anonymkode: 4f35c...3cd

Interessant. En ting er hva man helst vil ha gjort, men greit med andres erfaringer i forhold til praktiske ting. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har lite erfaring med oppussing, så må nok betale andre for mesteparten av jobben. Skjønner at jeg må rydde unna ting og evt bo et annet sted under oppussing. Har ikke råd til alt samtidig, så derfor jeg ba om innspill. 
ts

Men kan du spare utgifter ved å rive deler av kjøkken og gulv selv? Og la alt som krever elektriker og rørlegger stå?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er kanskje mest bekymret for badet, ingen synlige problemer, men det er fra 2005, så tenker at det kanskje er på tide å oppgradere. Sånn sett kanskje lurt å begynne der. Er vel det som vil koste mest også. 
ts

Vi har bad fra 98 og skal ikke ta det på noen år.

Men 500000 kan være litt lite for bad. Sjekk priser før du bestemmer deg

Anonymkode: 6e50a...ade

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt nytt gulv og kjøkken samtidig, og så badet om noen år

Anonymkode: c8514...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for badet. Straks ferdig nå. Det var tg2 og ganske gammelt og ukoselig. Men Vi valgte å bruke noen kroner på å modernisere kjøkkenet først, for å trives bedre der. Vi fjerna noen skap for bedre benkeplass, folierte benkeplaten og satt nye plater bak. Og ny vask. Så satser vi på at det holder 5 år til. Eller til vi får spart opp nok.

Anonymkode: 391f2...e54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har bad fra 98 og skal ikke ta det på noen år.

Men 500000 kan være litt lite for bad. Sjekk priser før du bestemmer deg

Anonymkode: 6e50a...ade

Koster det over 500 000kr for bad? Trodde det skulle være et relativt romslig budsjett, men der tok jeg visst feil. Må jo uansett gjøre litt research før jeg setter i gang.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis planløsningen på kjøkkenet er helt håpløst, ville jeg nok begynt der.

Hvis den ikke er helt borte i natta, kan en mulighet være å se på kjøkkenfornying. Jeg gjorde det på et lite kjøkken i en leilighet jeg hadde. Da bygde de på overskap til taket (jeg hater at støv samler seg oppå overskap) og satte inn nye fronter. I tillegg ble det fjernet noen overskap for å få plass til kjøleskap i full størrelse. Under ble alle skap byttet ut med skuffer, fordi jeg syns det var mer praktisk, og så ble alle fronter byttet der også. Det ble veldig fint, og mye rimeligere enn å ta hele kjøkkenet når alt av skap egentlig var solid og funka fint.

Hvis det ikke er fuktproblemer eller lignende på bad, så trenger ikke det at det er fra 2005 bety noe særlig. 

Hvis du dusjer rett på fliser eller belegg, kan du eventuelt vurdere å sette inn et dusjkabinett med gulv for å sikre deg mot større skader fram til du har spart opp til badet.

Anonymkode: c54b1...18a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man starter med det som plager en mest, men at man må veie litt opp hva slags liv man har. Er man hobby kokk og elsker matlaging så føles det vel mer verdt å ta kjøkkenet først. Dersom man elsker spa-opplevelser, men kun varmer seg fjordland så kan man unne seg å ta badet først.

Vi hadde både kjøkken og bad fra byggeår 95. Vi tok en «rask» løsning på badet da det kun var upraktisk badekar der så vi bytta det ut med et dusjkabinett. Da opplevdes badet funksjonelt nok ut til at vi renoverte kjøkkenet først og heller må spare en stund før vi kan ta badet. 

Anonymkode: 57798...9a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...