Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt under 1,5x inntekt i lån. Hadde turt å ha mer, men er ikke så komfortabel med det. Men hadde alternativet vært å ikke kunne kjøpe bolig, så hadde vi absolutt tatt mer i lån. 
Betaler ca 20.000 i avdrag+12.000 i renter. 

Skulle én miste jobben, dø, eller hva som helst, så klarer den andre å beholde boligen også. Det føles godt. 

Anonymkode: 13eaf...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Har 4,3 i huslån, to barn, gammel bil, mye studielån, inntekt på 1,4 brutto til sammen. Det går fint, men spørs veldig på hvor mye vedlikehold som trengs på boligen. 

Anonymkode: a6f4d...b61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke ha mer enn fire ganger årsinntekten. 

Anonymkode: 019f5...580

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 25% av min utbetalte lønn går til lånet. Er alene.

1,7 i lån nå, har finansieringsbevis på at banken vil gi 2,7 i lån. 2,7 kan gå helt greit. 655 000 i året.

Anonymkode: 0014d...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samlet inntekt på 1,2, har to barn, bil uten lån og har boliglån på 2,8. Synes det er veldig passelig, vi har penger til overs både til sparing, oppussing og til å stort sett kunne gjøre det vi har lyst til

Anonymkode: 2c965...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 6750000 i årslønn og boliglån på 3,2 mill. Lever godt med det😊

Anonymkode: e9271...774

Med boliglån på under en halv årslønn er det ikke så rart.

Anonymkode: 3b971...fc6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca samme sum inn i mnd som dere, mellom 65-70k. Har enebolig og 3,5 mnok i lån. Billån på rundt 100k, og studielån på rundt 50k. 2 barn i tidlig tenår. Betaler 20 000 i lån og avdrag på bolig(30 år nedbetaling) Det går jo fint, og vi har en buffer på noen hundre tusen. Men jeg hadde ikke vært komfortabel med høyere lån, det er mye utgifter med enebolig fra 70 tallet… Og barn er dyrt. Skal betale ut billån denne sommeren, og det vil hjelpe. 

Anonymkode: 64e49...b36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor mye har dere i egenkapital da?

Vi har over 6 mill i lån, ikke å anbefale i disse tider. Det er med ca. 95.000 utbetalt per mnd. 

Anonymkode: d7a96...02d

Egenkapital ca 4,5 mill. Ønsker å kjøpe hus til 6,5 mill. Synes 2 mill i lån virker overkommelig. Men huset vil trolig gå for mye mer, en meglervenn mener at det er underpriset og at prisen er helt skivebom. Jeg er usikker på hvor langt oppover vi kan være med i budrunde. Ja, vi har en del egenkapital, men vi har beskjedne inntekter begge to uten noen mulighet for særlig stor lønnsvekst

Anonymkode: 5c4f7...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca 2,5 ganger inntekt i lån. Da lever vi ganske komfortabelt.

Anonymkode: 7633b...057

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er dette? I Oslo eller andre vekststeder hadde jeg lett makset det banken er villig til å gi. 

Anonymkode: 14654...58f

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Du må ikke ta opp et lån som er så stort som du antyder. Dvs ta opp så mye lån som din økonomi tåler idag. Har du ikke fulgt med på hva som har skjedd de siste to årene, samt i dag, hvor de spår at renten skal opp til 9%.

De som tok opp lån "så mye de turte" for noen år siden er de som nå sliter økonomisk.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Boliglån?

Jeg tar så mye som mulig i boliglån. Om jeg hadde fått lov hadde jeg tatt 900x årsinntekt i boliglån.

Boliglån er noe av det sikreste du kan investere i. Det er sikrere enn kontanter. Og det øker kollosalt i verdi for hver dag. Så hvorfor i alle dager skulle man ikke ha så mye man kan i boligån?

Ett tips til. Betal kun renter. Aldri betal ned på selve lånet. Det er helt unødvendig og veldig uøkonomisk å gjøre.

De eneste som presterer å tape på boligmarkedet i Norge er de med så lav iq at de er boarderline utviklingshemmet. Er du blant de, vil jeg råde deg til å få en verge. Ikke boliglån.

Anonymkode: 4217f...fd8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Boliglån?

Jeg tar så mye som mulig i boliglån. Om jeg hadde fått lov hadde jeg tatt 900x årsinntekt i boliglån.

Boliglån er noe av det sikreste du kan investere i. Det er sikrere enn kontanter. Og det øker kollosalt i verdi for hver dag. Så hvorfor i alle dager skulle man ikke ha så mye man kan i boligån?

Ett tips til. Betal kun renter. Aldri betal ned på selve lånet. Det er helt unødvendig og veldig uøkonomisk å gjøre.

De eneste som presterer å tape på boligmarkedet i Norge er de med så lav iq at de er boarderline utviklingshemmet. Er du blant de, vil jeg råde deg til å få en verge. Ikke boliglån.

Anonymkode: 4217f...fd8

Så om verdien på huset knapt stiger fordi man bor i distriktet så har man lav IQ?

Anonymkode: 8ab3a...19a

• Liker 4
Gjest Angry Man
Skrevet

Vi har 3x årsinntekten i totale lån. Vil gjerne ha så lite som mulig der. 😄 

AnonymBruker
Skrevet

8.8 mill i lån som betjenes av årslønn på ca 2.7 mill. Litt mye, men går.

Anonymkode: 6e3df...91b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2.5 ganger inntekt. Var under en halv utbetalt månedslønn da vi tok det opp. Nå er det nesten en hel månedslønn. 

Går likevel fint rundt. Men glad vi valgte å flytte litt ut av byen istedet for å kjøpe et dobbelt så dyrt hus i byen. 

(Ved evt salg hadde jo hus i byen lønnet seg, men vi kjøpte huset vi forhåpentligvis skal bo i resten av livet, og ikke for å tjene penger). 

Anonymkode: 76a05...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne med 3 tenåringsbarn. 55 000kr utbetalt pr mnd. 3.2 mill i lån. Det er trangt. Vi er heldige som bandt renta. Uten fastrente hadde vi selvfølgelig slitt mye mer enn det vi gjør i dag.  Jeg er såpass forsiktig at jeg ikke hadde tatt sjansen på noe særlig mer enn rundt 2x årsinntekten. Men det er mest for å vite at vi faktisk hadde klart å sitte med boligen.

Anonymkode: 5e74e...dab

AnonymBruker
Skrevet

1,3 inn. 1,9 igjen på boliglån. 

Har det romslig.

Anonymkode: 02231...fbf

Skrevet

Vi har boliglån under en en samlet årslønn

Jeg føler at 2 ganger inntekt er ok, men ikke så mye mer

AnonymBruker
Skrevet

Inntekt 2,3 mill og huslån på 3,5. 

Jeg som tjener mest, betaler 70 % av utgiftene på lånet. 

Anonymkode: faa93...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...