Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To voksne me ca 65000 utbetalt pr mnd til sammen. To barn ingen bil. Hvor mye har dere med ca tilsvarende inntekt i huslån? Nå kommer jo strøm, forsikring og alt sånt i tillegg, så jeg lurer bare på selve huslånet. Hvor mye betaler dere i mndlige avdrag? Vi betaler 10.000 pr nå, men skal flytte og må nok betale mer. Er usikker på hvor langt vi kan strekke oss før det begynner å knipe. 

Anonymkode: 5c4f7...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Årslønn?

Anonymkode: 78b1f...ba4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

To voksne me ca 65000 utbetalt pr mnd til sammen. To barn ingen bil. Hvor mye har dere med ca tilsvarende inntekt i huslån? Nå kommer jo strøm, forsikring og alt sånt i tillegg, så jeg lurer bare på selve huslånet. Hvor mye betaler dere i mndlige avdrag? Vi betaler 10.000 pr nå, men skal flytte og må nok betale mer. Er usikker på hvor langt vi kan strekke oss før det begynner å knipe. 

Hadde fint klart 25 000 i mnd med rentene. Men nå kommer det jo helt an på hvilke andre utgifter man har, og hvordan livsstil man ønsker… 

Anonymkode: ff07b...fee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen annen gjeld?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen annen gjeld?

Nei. Har studielån begge to. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Har studielån begge to. 

Da heter det ja.

Ja. Har studielån begge to.

Anonymkode: 70c6e...81b

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har boliglån 3x årsinntekten vår. Har kun studielån utenom det (men trekkes jo 2000 i mnd bare i studielån). Jeg synes 3x inntekt er meeer enn nok. Det er så utrolig mange andre utgifter på boligen i tillegg som kommunale avgifter, strøm på gjerne mange tusen per mnd (enebolig) etc. 

Anonymkode: 5b655...639

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo ikke lett å svare på når man ikke vet hvilke andre utgifter dere har, lån osv. 

Det viktigste her er jo hva banken er villig til.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo ikke lett å svare på når man ikke vet hvilke andre utgifter dere har, lån osv. 

Det viktigste her er jo hva banken er villig til.

Eh, nei....

Vi lånte en del mindre enn hva banken tilbød. Da vi ikke ønsket å leve for å bo. Men  ha en del overs til å reise, spise godt, med mer. 

Anonymkode: 9f933...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har dere i egenkapital da?

Vi har over 6 mill i lån, ikke å anbefale i disse tider. Det er med ca. 95.000 utbetalt per mnd. 

Anonymkode: d7a96...02d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre skriver så kommer det jo an på hvilke andre utgifter dere har. Jeg lever ganske nøkternt og har høyt lån i forhold til inntekt. Men egen bolig er viktig for meg, så jeg er villig til å stramme inn på andre ting. 

Anonymkode: 9d7d0...508

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette finnes det ingen fasit på. 
Bankens tilbud/låneramme vil være en pekepinn, men hva en ønsker å prioritere er veldig ulikt.

Jeg ville f eks akseptert et noe høyere boliglån om jeg kjøpte et nytt rekkehus enn om jeg kjøpte en eldre enebolig. Vedlikehold av hus er kostbart, men du slipper billigere unna i en del år om du kjøper nytt/relativt nytt.

Ønsker dere å kjøpe en bil på sikt? Ønsker dere isåfall en relativt ny bil? Stor bil? Liten bil?

Har dere planer/ønsker om å spare til sekundærbolig (hytte)?

Ønsker dere å kunne prioritere reising og ferie innimellom, eller har dere mere nøkterne ferieturer?

Om dere ikke skal ha bil, barn, ferie og kjøper en nybygd bolig, så kan dere trolig kjøpe hus opp mot maksrammen banken setter. Vil dere ha noe mer økonomisk albuerom kan det være lurt å legge seg litt under.

Vi har noe mer utbetalt enn dere (total husholdningsinntekt (brutto) på ca 1,7-1,8 mill. I tillegg ca 100k netto i leieinntekter i året.

To barn i barneskolealder. Enebolig som nærmer seg 40 år.
Vi betaler like under 30k på huslånet i mnd og 6500,- på billånet og klarer oss greit.

Anonymkode: 6333e...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 6750000 i årslønn og boliglån på 3,2 mill. Lever godt med det😊

Anonymkode: e9271...774

• Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet

Slik jeg kjenner meg selv så ville jeg ikke hatt mer enn rundt 2 millioner i boliglån. Men det handler ikke om hva jeg ville turt, mer et jeg ikke har lyst på å ha et høyt lån.  Da sparer jeg heller litt lenger til EK.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barn, med 640.000 i lønn og har 2.200.000 i boliglån. Synes det er alt for mye. Men det er kanskje lettere å ha høyere lån når man er to? 

Anonymkode: 8ab3a...19a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Betaler dere 10.000/mnd på lån nå er lånet på ca 2mnok om dere kun betaler renter, og betydelig lavere enn det om dere også betaler avdrag. Enten har dere mye egenkapital eller bor et veldig billig sted! 

vi har dobbelt av inntekten deres, har 2,4 mnok i lån og 15 år igjen av løpetiden og det koster ca 20.000 i måneden. Jeg er ikke komfortabel med å ha bundet mer av inntekten vår enn det. Forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold (vi betaler 150.000 i år for vask av fasade, bytte deler av kledning og maling) Det er dyrt å ha tre tenåringer, og vi vil gjerne finne på ting som familie (ferie koster fort 100.000 kr for fem «voksne» med fly, hotell, mat og litt shopping). Bare internett og strømmetjenester kommer på ca 2.000/mnd (vi har alle varianter, da noen er sportsidiot, noen MÅ ha Disney, noen må ha Netflix…) dyrt, men tenåringer koster 

vi har verken billån, studielån (cashet ut da vi hadde høyere buffer enn lånesaldoen, så vi heller sparte summen vi betalte i avdrag for å bygge opp ny buffer) eller annen gjeld

Så jeg hadde ikke tatt mer enn 3 mnok i lån i deres situasjon tror jeg. Spørs jo hvor gamle barna deres er, om dere har sikre jobber, utsikter til arv i nær fremtid, og om dere kommer til å øke mye i lønn fremover. 

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er alene med barn, med 640.000 i lønn og har 2.200.000 i boliglån. Synes det er alt for mye. Men det er kanskje lettere å ha høyere lån når man er to? 

Man har jo som regel 2 inntekter når man er 2. 

AnonymBruker
Skrevet

Haha ja, jeg skjønner det, jeg tenkte mer på høyt lån beregnet ut ifra to inntekter. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt over 6 mill i lån. Ca 100.000kr utbetalt i måneden. To barn 50/50. 
Betaler 38.000kr i mnd på lånet.

Anonymkode: 8b627...77d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da ganger du lån og inntekt med to, er fremdeles relevant.

Anonymkode: 5ec83...8f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...