Gå til innhold

barnebidrag og felles økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_puncky_*
Skrevet

Samboeren min mener at barnebidrag for hans sønn er en fellesutgift som trekkes fra fellekontoen vår (som går til mat, felles regninger, bil ol..). Jeg er ikke helt enig at jeg skal være med å betale bidrag for hans sønn. Synspunkter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men her er det nok delte meninger.

Det jeg synes du skal spørre deg selv om før du trekker en endelig konklusjon, er hva du hadde ment hvis du hadde hatt et barn som bodde sammen med dere. Ville utgifter til det barnet vært felles utgift, eller din utgift alene?

Jeg har alltid ment (og praktisert) at utgifter til mitt særkullsbarn var mine utgifter alene, men det er mange som er uenige, og er du en av dem, synes jeg bare det er rimelig at også bidrag er felles utgift.

Skrevet
Jeg har alltid ment (og praktisert) at utgifter til mitt særkullsbarn var mine utgifter alene.

:Nikke:

Eneste grunnen til at det skulle være en fellesutgift var dersom dere hadde 100% felles økonomi.

Skrevet

Utgifter når han er der, som mat, kan jeg være med på at er en fellesutgift, men akkurat bidraget hadde nok jeg også være uenig i. At han har en fortid er ikke noe du har noe med og bør ikke "straffes" for det. Nå er ikke jeg så inne på bidragsregler, men var det ikke noe om at husstandens felles økonomi legges til grunn?

Skrevet
Samboeren min mener at barnebidrag for hans sønn er en fellesutgift som trekkes fra fellekontoen vår (som går til mat, felles regninger, bil ol..). Jeg er ikke helt enig at jeg skal være med å betale bidrag for hans sønn. Synspunkter??

Aldri verden. Kun ved besøk

Skrevet
Utgifter når han er der, som mat, kan jeg være med på at er en fellesutgift, men akkurat bidraget hadde nok jeg også være uenig i. At han har en fortid er ikke noe du har noe med og bør ikke "straffes" for det. Nå er ikke jeg så inne på bidragsregler, men var det ikke noe om at husstandens felles økonomi legges til grunn?

Det tas med i utregninga om BY deler husholdning med andre voksne med inntekt. Noe som gjør bidraget høyere.

Men det tas ikke med om BM deler bo med andre voksne med inntekt.

Skrevet
Utgifter når han er der, som mat, kan jeg være med på at er en fellesutgift, men akkurat bidraget hadde nok jeg også være uenig i.

Vi har ikke felles økonomi og har løst de daglige utgiftene ved å ha barn her, fast eller jevnlig på følgende måte:

Vi er enige om hvor mye vi skal betale til matbudsjettet. Der er det hensyntatt hvor ofte og hvor mye hver enkel spiser.

Andre uttgifter som økt vann- og kloakkavgift, samt telefon deles bare i to.

Vi gidder ikke å regne på kroner og ører.

Skrevet

Har dere felles økonomi, er jo dette også en regning. Vil du ikke være med å betale på den, vil jeg si at dere ikke har felles økonomi. Men heller felles der det passer deg, og delt der du ikke vil ha felles.

Min mann er med å betale på flybillettene til min sønn ( som koster ca 7500 i året), og det har han aldri motsatt seg. Han mener det er jo en del av våre utgifter. Og vi har felles økonomi ;)

Skrevet

Men har man da felles økonomi? Eller er den felles der det passer en selv, for så å være delt der det passer en selv igjen?

Trådstarter snakker jo om at de har felles økonomi, og har de virkelig det om hun ikke skal være med å dele på bidraget?

Skrevet
Nja, jeg vil ikke si det så kategorisk.

Det er jo mulig å ha felles økonomi, men la en post eller to være unntatt delingen. Vil ikke si at man dermed ikke har felles økonomi, hvis man ellers deler alt??

Spørsmålet er vel hvor mye penger trådstarter betaler i månede, kontra hvor mye baluba det blir hvis hun tar det opp.... slike ting er alltid ganske ømtålige. Dessuten har det litt å si for vurderingen hvem som tjener mest og hvordan økonomien generelt er.

Hos oss betaler han bidrag til sine andre barn direkte fra lønnskonto hver måned. Vi har faktisk aldri diskutert det, det bare var naturlig for ham å ta den utgiften selv. men jeg spanderer ofte og gjerne når de er på besøk :)

Om de begge har 12 000 utbetalt, og han har bidrag på ca 2500, er det da rettferdig at hun får 2500 å bruke på hva hun vil?

Jeg syns ikke det, men folk må da få gjøre som de vil. Men jeg kaller det ikke felles økonomi, for det er da bare felles når det passer den ene. Som i dette tilfelle, passer det trådstarter å ha alt annet felles, men ikke bidraget. Da bør jo også samboeren til trådstarter få ha noe for seg selv, ellers blir det jo utrolig skjeivt fordelt.

Å si at man skla ikke bli "straffet" fordi den andre har en fortid, er og blir for dumt. For en vet at den andre har barn, før en går inn i forholdet.

Skrevet
Det tas med i utregninga om BY deler husholdning med andre voksne med inntekt. Noe som gjør bidraget høyere.

Men det tas ikke med om BM deler bo med andre voksne med inntekt.

Det er feil. Hvis BY deler husholdning med andre voksne, øker det kun grensen for når h*n har bidragsevne. Den andre inntekten tas ikke med i selve fordelingen av underholdskostnaden mellom foreldrene.

BM derimot, regnes for å ha evne til å betale sin del uansett.

Gjest Helgemamma
Skrevet

Trådstarter sier ikke at de har felles økonomi, hun sier bare at de har en felles konto for felles utgifter. Det har jeg og min samboer også, men bidraget mitt betaler jeg fra min lønnskonto alene. Har aldri vurdert å betale det fra felleskontoen vår. Kjøper selvsagt ikke "separat" mat til barnet når det er her, de utgiftene går fra felles'en. Men klær og ting til barnet mitt betaler jeg av mine penger.

Vi har hver våre interesser som koster penger, han kjøper musikk og stereoutstyr, jeg kjøper ting til barnet mitt og datautstyr til meg selv...

Ang. bidraget jeg betaler, så har jeg bedre råd nå når jeg er samboer, og betaler med glede litt mere nå. I altfor mange år hadde jeg ikke råd til å gi barnet mitt alt jeg ønsket.

Samboere får bedre råd når man flytter sammen og nær sagt halverer boutgiftene. Da gjør det ingenting om bidraget øker litt, er nå min mening.

Skrevet

Samboere får bedre råd når man flytter sammen og nær sagt halverer boutgiftene. Da gjør det ingenting om bidraget øker litt, er nå min mening.

Skrevet

Da bør det ikke gjøre noe hvis bidraget ble redusert heller da, sett fra den andre siden.

Skrevet

Samboere får bedre råd når man flytter sammen og nær sagt halverer boutgiftene.

Det her blir for generelt. Det er da ingen ting som tilsier at boutgifter blir halvert. Kanskje for en men ikk alltid for begge.

Selv tjener jeg 1100 kr pr mnd ved å være samboer.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Trådstarter snakker jo om at de har felles økonomi, og har de virkelig det om hun ikke skal være med å dele på bidraget?

nei, hun skriver at de har en felleskonto, det er en helt annen ting.

her i huset setter vi inn en viss sum hver i mnd på en felleskonto, som går til felles regninger -som trådstarter-, mens resten av lønnen er våre egne penger.

jeg leser at de gjør på samme måte, og da synes ikke jeg at hun skal betale på hans bidrag.

Skrevet

Hos oss har vi felles økonomi så langt det lar seg gjøre. Har i grunnen aldri reagert på at bidraget til hans barn går fra vår regningskonto. Det gjør da også tilbakebetalingen av mitt vanvittige studielån.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville lagt et svare leven rundt dette jeg da... Er man ikke pappas samboer da? Makan til ditt/mitt/vårt

Skrevet

Mange meninger her ja :klø: :klø:

For å presisere : vi har IKKE 100 % felles økonomi, men trekker hver mnd en forhåndsbestemt sum til felleskonto for utgifter til mat, bensin, huslån o.l. Studielån, egen mobilbruk og andre personlige utgifter (til klær, frisør, sko) bruker vi resten av våre egne penger til. Når man deler på denne måten skjønner jeg ikke helt hvorfor barnebidrag er en felles utgift. Mor dekker alle utgifter med klær, barnehage osv, og mat og aktiviteter når han er hos oss blir selvsagt tatt fra felleskontoen. Er jeg veldig egoistisk som ikke syns barnebidrag er en fellesutgift når man ikke har fullstendig felles økonomi?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er rettferdig at den regningen skal trekkes fra deres felleskonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...