Gå til innhold

Tror dere det er liv laga for Oda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har de gitt gründer og CEO fyken, og ansatt en ny. På tirsdag gikk de ut med at de sier opp 150 stykker i Group Services.

Tror dere at de med dette klarer å snu om og få grønne tall, eller kan det være starten på slutten?

Anonymkode: 1f9ea...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blåser jeg egentlig litt i, får ikke Oda her uansett. 

Anonymkode: 231a2...309

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge informasjon på nett, har de gått med betydelige underskudd hver eneste år siden de startet opp i 2013. Tydeligvis noen investorer bak dem som har trua på konseptet og spytter inn penger, ellers ville de vel vært konk for lenge siden.

Ut i fra regnskapene å dømme, er ikke dette liv laga, men så lenge de har investorer som spytter inn penger, kan de jo få det til å gå rundt i mange år til.

Anonymkode: c8653...d3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene bryter sammen, er nok snart kroken på døra.

Anonymkode: 9873b...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au da, håper ikke de går konk eller opphører. Jeg bruker dem hele tiden, stadig vekk. Det er veldig behagelig å få varene levert gratis på døren, når man ikke har bil og skal storhandle en gang i uka.

Håper det ordner seg for dem. Kanskje nå når det sitter en ny i sjefsstolen?

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tappert forsøk, men det enkleste er ofte det beste og det har Reitan familien skjønt.....

Anonymkode: 2d06d...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, går de ikke i pluss? Hvor er det de taper penger, eller hva er det de taper på? Hadde vært interessant å vite. Syns jeg ser de over hele Oslo hele tida. 

Anonymkode: 056de...af8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at de i løpet av alle disse årene ikke har somlet seg til å etablere dette tilbudet i Norges nest største by.

Når man bor sentralt uten bil, men likevel et par kilometers gange i oppoverbakke fra nærmeste dagligvarebutikk, hadde det vært fint om Meny fikk litt konkurranse på levering.

Anonymkode: d3653...de4

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er merkelig at de i løpet av alle disse årene ikke har somlet seg til å etablere dette tilbudet i Norges nest største by.

Når man bor sentralt uten bil, men likevel et par kilometers gange i oppoverbakke fra nærmeste dagligvarebutikk, hadde det vært fint om Meny fikk litt konkurranse på levering.

Anonymkode: d3653...de4

Samme oppfatning her, og blant venner, og i nabolaget. 

Her kunne de sikkert kjørt med 10-50 meter mellom hvert hus, hver dag. 

I stedet for velger de å levere til langt ute på landet, så lenge det er østlandet 

Anonymkode: 402b3...fb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jøss, går de ikke i pluss? Hvor er det de taper penger, eller hva er det de taper på? Hadde vært interessant å vite. Syns jeg ser de over hele Oslo hele tida. 

Anonymkode: 056de...af8

Man ser Plantasjen overalt også, men de går dundrende minus hvert år. 

Anonymkode: d95fa...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo håpløse. Bestilte derfra 3 ganger, var feil hver gang. Siste gangen fikk vi ikke melk. Da jeg ringte kundeservice og sa at dette er et relativt viktig produkt for de fleste og håpløst å ikke få fikk jeg til svar at de hadde valgt å ikke sende melk til oss da de hadde for lite.

Da måtte jeg i butikken likevel. 

100% ubrukelig.

Anonymkode: e9d5b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 20.21):

Synes det er merkelig at de i løpet av alle disse årene ikke har somlet seg til å etablere dette tilbudet i Norges nest største by.

 

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 20.32):

I stedet for velger de å levere til langt ute på landet, så lenge det er østlandet 


Da må de etablere nytt lagerhus og det koster enormt mye. Så det lureste de kan gjøre er å holde seg på Østlandet. 

Anonymkode: 15616...698

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 


Da må de etablere nytt lagerhus og det koster enormt mye. Så det lureste de kan gjøre er å holde seg på Østlandet. 

Anonymkode: 15616...698

Likevel prioriterte de å etablere seg i Finland, der det allerede finnes andre slike leverandører fra før, men måtte kaste inn håndkleet etter ett år. Merkelig prioritering å etablere seg i et allerede trangt marked i utlandet fremfor å utvide innen landegrensene først.

Anonymkode: d3653...de4

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/6/2024 at 8:20 PM, AnonymBruker said:

Jøss, går de ikke i pluss? Hvor er det de taper penger, eller hva er det de taper på? Hadde vært interessant å vite. Syns jeg ser de over hele Oslo hele tida. 

Anonymkode: 056de...af8

De går i minus.  Forretningsideen til Oda er at om man får solgt nok volum så får man ned kostnadene slik at man vil gå med overskudd. Problemene der er jo at det fører til at man må tape mye penger før man går med overskudd, i tillegg til at det ikke er garantert at man noensinne vil gå med overskudd. Det har gått 10 år hittil og Oda har enda ikke klart å gå med overskudd. De måtte også gi opp utenlandssatsingen sin. 

Nå prioriterer de hardt å prøve å gå med overskudd, men det er jo ikke bare noe man kan bestemme seg for .Øker man prisene, reduserer vareutvalget, reduserer servicen så får man jo også færre kunder. Samtidig som Oda trenger å selge høyt volum for å kunne tjene penger. Så det er ikke sikkert det er mulig for dem å gå med overskudd og det er også hva mange har trodd svært lenge.

Og skulle de ende med å tjene penger så kommer det jo til å komme flere konkurrenter og det er ikke lett å konkurrerer mot Rema, Norgesgruppen og Coop. 

Anonymkode: 3926f...d88

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest liker å plukke varer selv i butikk. Derfor vil aldri Oda bli lønnsomt. Kun noen få er villig til å betale for at andre plukker maten for de.

Også er det fryktelig irriterende å få en dårlig grønnsak eller at en vare er utsolgt.

Anonymkode: d014e...19f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk flest liker å plukke varer selv i butikk. Derfor vil aldri Oda bli lønnsomt. Kun noen få er villig til å betale for at andre plukker maten for de.

Også er det fryktelig irriterende å få en dårlig grønnsak eller at en vare er utsolgt.

Anonymkode: d014e...19f

De har massevis av kunder. Kunder som av ulike grunner gjerne velger å sette bort den kjedelige dagligvarehandelen til noen andre, og få det ferdig levert i kasser på dørstokken. Jeg, blant annet. Jeg har av helsegrunner benyttet meg ofte av Oda i fem-seks år nå, og særlig ofte det siste året. Det ville virkelig vært en nedtur for meg om Oda forsvant. Det ville det virkelig. Vi har jo Meny som leverer hjem, men de er så mye dyrere at det ville jeg nok ikke hatt råd til så ofte som jeg benytter Oda.

Jeg vet at mange andre også bruker Oda så ofte de kan, bl.a. på grunn av tidsklemma.

PS! Jeg har aldri fått en dårlig grønnsak levert av Oda. Jeg prøver å huske om varer har vært utsolgt, men det kan ikke ha skjedd mer enn et par ganger på disse årene. Og da har jeg fått epost på forhånd, der de beklager at de ikke har varen, og at de krediterer kortet mitt med det beløpet.

Den eneste gangen jeg ble litt misfornøyd med en vare Oda plukket ut for meg, var da jeg hadde bestilt et stort stykke høyrygg-kjøtt. Det sto i nettbutikken at det skulle være CA 1,5 kg. Noe som jeg ville ha, så bestilte det. Det stykket jeg mottok, var imidlertid på 1,2 kg, og egentlig for lite for meg. Men det lot seg bruke, selv om jeg ble littegranne misfornøyd.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk flest liker å plukke varer selv i butikk. Derfor vil aldri Oda bli lønnsomt. Kun noen få er villig til å betale for at andre plukker maten for de.

Også er det fryktelig irriterende å få en dårlig grønnsak eller at en vare er utsolgt.

Anonymkode: d014e...19f

Kvaliteten og holdbarheten fra Oda og Meny er mye bedre enn den man får i butikk. 

De plukker rett fra sentrallager, så maten har lengre holdbarhet og er friskere. I stedet for å først bli kjørt til butikk, ligge på kjølelager der, før det blir lagt ut i butikk og kan være der i mange dager. 

Skjer det en sjelden gang en feil så tikker pengene rett tilbake i det man klager. Sett mot å dra tilbake til butikk. Ikke at jeg kan det når avokadoen er dårlig likevel, for kvitteringer tar jeg ikke vare på. 

Utsolgt opplever jeg veldig sjelden. Jeg har "nei" for erstatningsvarer. Og man ser jo morgenen før levering hva som ikke kan leveres, og kan da finne på alternativer, eller kort stoppe innom butikk på vei hjem fra jobb. 

Anonymkode: 402b3...fb6

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 21.00):

De er jo håpløse. Bestilte derfra 3 ganger, var feil hver gang. Siste gangen fikk vi ikke melk. Da jeg ringte kundeservice og sa at dette er et relativt viktig produkt for de fleste og håpløst å ikke få fikk jeg til svar at de hadde valgt å ikke sende melk til oss da de hadde for lite.

Da måtte jeg i butikken likevel. 

100% ubrukelig.

Anonymkode: e9d5b...e75

Jeg har handlet fra de siden de startet, og minst 2 ganger i måneden. Det er vel to ganger på de årene, at det er en vare jeg ikke har fått. Så jeg er veldig fornøyd med de. Så jeg håper de fortsetter.

Anonymkode: 6d729...002

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million said:

De har massevis av kunder. Kunder som av ulike grunner gjerne velger å sette bort den kjedelige dagligvarehandelen til noen andre, og få det ferdig levert i kasser på dørstokken. Jeg, blant annet. Jeg har av helsegrunner benyttet meg ofte av Oda i fem-seks år nå, og særlig ofte det siste året. Det ville virkelig vært en nedtur for meg om Oda forsvant. Det ville det virkelig. Vi har jo Meny som leverer hjem, men de er så mye dyrere at det ville jeg nok ikke hatt råd til så ofte som jeg benytter Oda.

Jeg vet at mange andre også bruker Oda så ofte de kan, bl.a. på grunn av tidsklemma.

 

Ikke meg du siterer. Tviler ikke på at det er en del som ønsker å få maten hjemkjørt. Spørsmålet er jo om de er villige til å betale for hjemkjøringen eller om de kun er villig til å få mat hjemkjøring når den selges med tap.  Du sier jo selv at Meny er for dyrt for deg så det er ikke sikkert du er villig til å benytte Oda når de må begynne å ta høye nok priser for å tjene penger. 

På en måte har du jo vært heldig som har fått subsidiert hjemkjøring i mange år. Så skjønner jo at det er dumt for deg når det til slutt enten ender med at prisene går opp eller at Oda legger ned. 

Anonymkode: 3926f...d88

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤞 For at de fortsetter å drive. Kun gode erfaringer. Blitt varslet de få gangene det har oppstått endringer. Har noe ikke vært som forventet, har jeg fått pengene tilbake, uten spørsmål. 

Sist de ble litt forsinket, fikk jeg gratis levering neste handel. 

Den konkrete forskjellen jeg opplever her på bygda, kontra byen, er at her får de ikke levere alkohol på døra. Dèt kan jeg dog bære over med :knegg:

Blir nok snart tilgjengelig, men uansett håper jeg Oda blir å fortsette 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...