Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er så rådvill og stresset at jeg har vondt i hjertet. Mangler 40 poeng for p få en bachelor på uit (nettbasert) men har klart å stryke i et emne 3 ganger nå. Jeg vet at dette er min feil og er utrolig lei meg for at situasjonen ble slik. Har hatt det ganske stressende privat og på jobb med en uklar jobbsituasjon, noe som har trigger litt helseutfordringer som jeg sliter med. Har sendt en søknad om et 4. forsøk nå men er utrolig redd da jeg leser om folk som må søke seg inn på nytt på studie. Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg kommer inn på nytt. Flere av emnene har jeg innpasset fra andre studiesteder. Har noen erfaringer ift søknad om et 4. forsøk? står at man kan miste studieretten etter 3 forsøk, men er det slik at man evt kan ta emnet eksternt og søke om innpass uten å miste studieretten? Forsøkt å ringe studieveiledere men får ikke tak i noen.. håper noen kan komme med tips og erfaringer ift situasjonen min 

Anonymkode: cb82e...24c

AnonymBruker
Skrevet

3 forsøk er max du kan få. Hjelper ikke å søke om ett 4 forsøk.

Anonymkode: 14480...dab

Skrevet

Står i lovverket at man kan søke om et 4. forsøk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

3 forsøk er max du kan få. Hjelper ikke å søke om ett 4 forsøk.

Anonymkode: 14480...dab

Dette er helt feil. 

Anonymkode: 42125...86c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Anonym, er det din erfaring fra uit? 

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at noen har fått et 4. forsøk. 

Anonymkode: 1439c...765

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det kanskje er lettere å få nytt forsøk om du også har en legeerklæring som kan støtte det du forteller om de utfordringene du har hatt.

Håper det ordner seg for deg! ❤️

Anonymkode: f3ec2...8ab

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro det kanskje er lettere å få nytt forsøk om du også har en legeerklæring som kan støtte det du forteller om de utfordringene du har hatt.

Håper det ordner seg for deg! ❤️

Anonymkode: f3ec2...8ab

Tusen takk❤️ har sendt søknad men uten legeerklæring. Men det kan jeg nok få tak i 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved noen universiteter kan man søke om et fjerde eksamensforsøk, og som AB#7 skriver, så støtter det søknaden din om du kan legge ved legeerklæring. Ved det universitetet jeg jobber, stilles det som regel krav til ekstra faglig veiledning før studenten får ta eksamen for 4. gang, men dette kan variere, ettersom det er det enkelte universitets styre som fastsetter antall eksamensforsøk i eksamensforskriften.

Anonymkode: d79b1...ccc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et 4. forsøk. Fikk vite av universitetet at de innvilger søknaden så lenge den er begrunnet og faget er obligatorisk.

Jeg bestod på 4.forsøk og fullførte graden, men det var ikke lett å stå i. Ønsker deg masse lykke til 🫶

Anonymkode: 03580...4d5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette varierer fra universitet til universitet. Men jeg fikk innvilget et fjerde forsøk ved NTNU for noen år siden, vet også andre som har gjort det. Søknaden var begrunnet, og har inntrykk av at de som hovedregel innvilget slike søknader. Jeg bestod på gjerde forsøk og fullførte graden 😊

Anonymkode: 92c1c...aae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte bare en mail om at jeg hadde en vanskelig periode de årene og slet psykisk, men at ting var bedre nå. Håpet derfor på en fjerde sjanse.

Fikk det godkjent, trengte ikke utdype noe mer eller sende noe dokumentasjon.

Anonymkode: e3b72...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle opp til tredje forsøk på biokjemi-eksamen ved HiST, så var jeg livredd for å stryke, nettopp fordi det var "siste forsøk". 
Snakket med fagansvarlig som sa "jammen det er jeg som innvilger det fjerde forsøket, så det skal du ikke være redd for". 
Jeg hadde ingen helsemessig årsak, jeg bare klarte ikke forstå faget. 

Anonymkode: 74277...4fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror dette varierer fra universitet til universitet. Men jeg fikk innvilget et fjerde forsøk ved NTNU for noen år siden, vet også andre som har gjort det. Søknaden var begrunnet, og har inntrykk av at de som hovedregel innvilget slike søknader. Jeg bestod på gjerde forsøk og fullførte graden 😊

Anonymkode: 92c1c...aae

For å si det sånn: Universitetet har økonomiske årsaker til å si ja til slike søknader, så man vil ofte få dem gjennom. 

Anonymkode: 25f14...a70

AnonymBruker
Skrevet

Søknad om 5. forsøk er ikke uvanlig, har også sett 6. og 7. innvilget :)

Anonymkode: 800a3...0b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...