Gå til innhold

Vond lukt i klærne, ny vaskemaskin, pga leire i vannet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt ny vaskemaskin og opplevde dette også med den gamle vaskemaskinen. Det var ikke derfor jeg byttet den ut.

Det er leire i grunnen her og det ser jeg også tydelig i dusjen blant annet hvor feks en hvit vaskevott som henger der har blitt rød. Hendene lukter vondt etter håndvask (og ja jeg bruker så klart håndsåpe😅) og det gjør også nyvasket klær. 

Har noen gode råd til å bli kvitt dette?

Har hørt om litt eddik sammen med vaskesåpen, vil det hjelpe? Klærne tar ikke skade av det?

Er så kjedelig å gå rundt med nyvasket klær som lukter vondt og gammelt.

Anonymkode: dfad0...fac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har kalk i vannet, kjøp deg kalktabletter til maskina di, selges på elkjøp blant anna :)

Anonymkode: abdd1...bdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har kalk i vannet, kjøp deg kalktabletter til maskina di, selges på elkjøp blant anna :)

Er det kalken som gir vondt lukt? 

Ja da skal jeg prøve det, tusen takk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det kalken som gir vondt lukt? 

Ja da skal jeg prøve det, tusen takk. 

Ja, det er det helt sikkert. Jeg har bodd i land i europa som har mye kalk i vannet, og der må man tilsette kalktabletter til maskina, klærne lukta så surt og gammelt at det var flaut. Kjente det igjen på det du sa om at den svampen ble rød etter en stund, mye kalk i vannet ga sånne røde striper rundt på badet. 

Men drikker du det vannet og? Vi måtte koke alt drikkevann, og bruke sitronsyre til avkalke panner og kjeler med, men det var mye kalk der da. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det blir rødt så er det mye jern i vannet, blir det hvitt er det mye kalk.

Anonymkode: 4a827...415

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mye kalk gir røde striper på fuger, dusjkabinett osv også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, det er det helt sikkert. Jeg har bodd i land i europa som har mye kalk i vannet, og der må man tilsette kalktabletter til maskina, klærne lukta så surt og gammelt at det var flaut. Kjente det igjen på det du sa om at den svampen ble rød etter en stund, mye kalk i vannet ga sånne røde striper rundt på badet. 

Men drikker du det vannet og? Vi måtte koke alt drikkevann, og bruke sitronsyre til avkalke panner og kjeler med, men det var mye kalk der da. 

Ja det er drikkevannet vårt. Opplever ikke kalkutslag på armaturer eller annet, så derfor jeg trodde det var pga leire (eller jeg som nevner feil, for som en annen skrev over her, jern i vannet)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det var det jeg trodde for jeg opplever ikke kalkutslag på armaturer eller annet. Og jeg som skriver feil, ikke leire, men jern I vannet så klart.

AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg trodde for jeg opplever ikke kalkutslag på armaturer eller annet. Og jeg som skriver feil, ikke leire, men jern I vannet så klart.

Men blir du dårlig av å drikke det? De sier jo en må passe på hvis en feks hsr kobberør i huset

AnonymBruker
Skrevet

Få koblet til filter, så blir vannet bedre. Det er en enkel sak. Må bare bytte filter innimellom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men blir du dårlig av å drikke det? De sier jo en må passe på hvis en feks hsr kobberør i huset

Nei, tror ikke det ihvertfall. Jeg leier så jeg kjenner ikke til rørsystemet her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Få koblet til filter, så blir vannet bedre. Det er en enkel sak. Må bare bytte filter innimellom.

Jeg leier, men er dette noe jeg kan gjøre selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg leier, men er dette noe jeg kan gjøre selv?

Snakk med utleier om det, så fikser de det sikkert. Og få tatt vannprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...