AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Jeg har i hele år jobbet fullt som lærer, er gravid og blir nå sykemeldt frem til jeg skal i permisjon i midten av juli. Jeg blir trukket i lønn for ferie dagene mellom skoleslutt og permisjonstart. Jeg har ikke opptjent feriepenger fra i fjor så blir noen uker uten inntekt. Spørsmålet mitt er om jeg må bli trukket for ferie når jeg er sykemeldt og har krav på sykepenger? Jeg har et vikariat som går ut i permisjonen så det er ikke aktuelt å ta disse ubetalte feriedagene en annen gang Anonymkode: 40975...3ea
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Når du er syk skal du ha sykepenger, og ikke bli trukket for ferie. Anonymkode: 0497b...c94
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når du er syk skal du ha sykepenger, og ikke bli trukket for ferie. Anonymkode: 0497b...c94 Takk for svar! Sykemelding sendes til arbeidsgiver, må jeg søke om å ikke bli trukket for ferie? Anonymkode: 40975...3ea
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Bare kryss nei når su får spm om du har ferie. Du har jo ikke ferie . Du er sykemeldt Anonymkode: 89f44...3c5
Gjest Smeltemann Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Du sparer ferien når du er sykemeldt. Fin ordning for å skaffe seg lang ferie.
Tjukkis Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Det er egne regler ang feriepenger og lærere sitt første arbeidsår. snakk med arbeidsgiver 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 Jeg blir trukket for ferie, men får tatt ferien senere (uten å da selvsagt bli trukket på nytt). Som lærer er det andre regler enn for oss andre, så du må se på det. Min mann fikk vanlig lønn i sommerferien første året han var lærer, fordi det er egne regler. Anonymkode: bcdf1...88a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 Snakk med fagforening først, så arbeidsgiver. Men er du syk i ferien, skal du som hovedregel få ferien igjen. Så er jo dette et spesielt tilfelle mtp at du er lærer og i et vikariat, derfor ville jeg forhørt meg med fagforening først. https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/oslo/nyheter/felles/sykdom-i-ferien/#:~:text=Arbeidstaker som har vært helt,etter at arbeidet er gjenopptatt.” Anonymkode: 64b3f...d1e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 Tjukkis skrev (22 minutter siden): Det er egne regler ang feriepenger og lærere sitt første arbeidsår. snakk med arbeidsgiver Ja men disse reglene gjelder kun om man har jobbet et helt skoleår, jeg startet i januar… Anonymkode: 40975...3ea
Caissa Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har i hele år jobbet fullt som lærer, er gravid og blir nå sykemeldt frem til jeg skal i permisjon i midten av juli. Jeg blir trukket i lønn for ferie dagene mellom skoleslutt og permisjonstart. Jeg har ikke opptjent feriepenger fra i fjor så blir noen uker uten inntekt. Spørsmålet mitt er om jeg må bli trukket for ferie når jeg er sykemeldt og har krav på sykepenger? Jeg har et vikariat som går ut i permisjonen så det er ikke aktuelt å ta disse ubetalte feriedagene en annen gang Anonymkode: 40975...3ea Hei Kan du være omfattet av dette?: "Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år." https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/ferie/ Alle lærere blir i juni trukket i feriepengene tilsvarende lønn for så mange dager som de skal ha ferie. Dette fordi de får vanlig lønn mens de avvikler ferien (blant annet får de en vanlig lønnsslipp i juli, mens de har ferie). Pengene holdes altså tilbake, og utbetales delvis i juni og resten i juli (ved normal ferie 5 uker). Hvis man blir sykmeldt før ferien må man søke om at ikke avviklet ferie grunnet sykdom skal erstattes senere. I praksis betyr det oftest at man avvikler ferien etter at man er tilbake i jobb. (Dette avtales gjerne med rektor, slik at det tilpasses skolens behov. Man kan også dele opp ferien.) Dersom man slutter i stillingen så utbetales feriepengene for den ikke avviklede ferien. Det er kanskje dette som er aktuelt for deg? Du skal ha sykepenger for den tiden du er sykmeldt. Det betyr at du får lønn fram til permisjonen starter. (Og ferien/feriepengene til gode.)
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Du må be om å få ferien utsatt senest siste arbeidsdag før ferien starter. Har du ikke gjort det, regnes ferien som benyttet. Dette er ferielovens bestemmelser. Anonymkode: 7ca8b...ecb
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Vi blir fortsatt trukket ferie og får ferieukene til gode. Vi får dem ikke utbetalt. MEN: Dersom feriepengegrunnlaget er mindre enn lønn skal man kunne velge å heller få utbetalt lønn istedenfor feriepenger. Det må meldes inn til lønn- og personal i god tid før utbetaling Anonymkode: 62a4d...b87
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Caissa skrev (10 timer siden): Hei Kan du være omfattet av dette?: "Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år." https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/ferie/ Alle lærere blir i juni trukket i feriepengene tilsvarende lønn for så mange dager som de skal ha ferie. Dette fordi de får vanlig lønn mens de avvikler ferien (blant annet får de en vanlig lønnsslipp i juli, mens de har ferie). Pengene holdes altså tilbake, og utbetales delvis i juni og resten i juli (ved normal ferie 5 uker). Hvis man blir sykmeldt før ferien må man søke om at ikke avviklet ferie grunnet sykdom skal erstattes senere. I praksis betyr det oftest at man avvikler ferien etter at man er tilbake i jobb. (Dette avtales gjerne med rektor, slik at det tilpasses skolens behov. Man kan også dele opp ferien.) Dersom man slutter i stillingen så utbetales feriepengene for den ikke avviklede ferien. Det er kanskje dette som er aktuelt for deg? Du skal ha sykepenger for den tiden du er sykmeldt. Det betyr at du får lønn fram til permisjonen starter. (Og ferien/feriepengene til gode.) Gjelder ikke meg siden jeg ikke har jobbet et skoleår, men siden januar. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi blir fortsatt trukket ferie og får ferieukene til gode. Vi får dem ikke utbetalt. MEN: Dersom feriepengegrunnlaget er mindre enn lønn skal man kunne velge å heller få utbetalt lønn istedenfor feriepenger. Det må meldes inn til lønn- og personal i god tid før utbetaling Anonymkode: 62a4d...b87 Igjen, gjelder ikke meg… ts Anonymkode: 40975...3ea
newman01 Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Gjelder ikke meg siden jeg ikke har jobbet et skoleår, men siden januar. Igjen, gjelder ikke meg… ts Anonymkode: 40975...3ea Er du sikker på det? Du er i første arbeidsår, du er ansatt for lenger varighet enn ett år, og du har ikke sagt opp. Det finnes flere måter å lese en setning på, men for meg virker det uvesentlig at du startet i januar. "Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år" Får jeg feriepenger første arbeidsår som lærer? Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år. Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok: Særskilte regler for undervisningspersonale «Særskilte regler for undervisningspersonale er fastsatt i HTA kap. 1 § 7 punkt 7.3. Undervisningspersonale i første yrkesår utbetales full lønn i juni måned dersom opptjente feriepenger vil gi en lavere utbetaling. Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år. Bestemmelsen gjelder også ved tilsetting etter opplæringslova § 14-5. Undervisningspersonale som gjeninntrer i skoleverket hos samme arbeidsgiver etter studiepermisjon, får imidlertid først utbetalt full lønn første sommeren etter gjeninntreden dersom opptjente feriepenger gir en lavere utbetaling.»
Caissa Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 2 hours ago, newman01 said: Er du sikker på det? Du er i første arbeidsår, du er ansatt for lenger varighet enn ett år, og du har ikke sagt opp. Det finnes flere måter å lese en setning på, men for meg virker det uvesentlig at du startet i januar. "Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år" Får jeg feriepenger første arbeidsår som lærer? Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år. Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok: Særskilte regler for undervisningspersonale «Særskilte regler for undervisningspersonale er fastsatt i HTA kap. 1 § 7 punkt 7.3. Undervisningspersonale i første yrkesår utbetales full lønn i juni måned dersom opptjente feriepenger vil gi en lavere utbetaling. Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år. Bestemmelsen gjelder også ved tilsetting etter opplæringslova § 14-5. Undervisningspersonale som gjeninntrer i skoleverket hos samme arbeidsgiver etter studiepermisjon, får imidlertid først utbetalt full lønn første sommeren etter gjeninntreden dersom opptjente feriepenger gir en lavere utbetaling.» Jeg tenkte også på det samme, altså at mye kan virke uklart i den bestemmelsen og at det derfor kan tolkes forskjellig. Det står jo for eksempel ikke at du må ha vært ansatt fra høsten av. (Det er noe vi gjerne legger inn som en forutsetning selv, ut ifra vår forståelse, men det er jo ikke sikkert at det er slik.) Så jeg ville absolutt ha undersøkt om det kan gjelde deg også, dersom du er nyutdannet! Og ikke ta et nei for et nei, iallfall ikke i første omgang. Det er mange "synsere" er ute.
Caissa Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 Her er et eksempel på at man ikke alltid skal godta det første svaret man får ("fra de som burde visst bedre"): Jeg har vært sykmeldt i ferien, helt eller delvis, de siste årene. Heldigvis var jeg klar over at man må søke om utsatt ferie grunnet sykdom i slike tilfeller, så hadde alt "på stell". Og ingen problemer i sikte. Trodde jeg... Da jeg spurte kommunen hvor mye feriepenger jeg hadde til gode, så fikk jeg følgende svar fra øverste leder i lønnsavdelingen: "Hei, 30 dager (6 uker). Det er ikke søkt om overføring fra tidligere år." Mange ville kanskje godtatt dette. Men da jeg skrev tilbake at det VAR søkt om overføring tidligere, så fikk jeg dette svaret (nå fra en underordnet): "Hei 😊 Du har 15 dager ferie fra 2022 og 30 dager fra 2023." (I tillegg har jeg feriepenger som ble opparbeidet i 2023. Så det blir over 158.000 kr brutto neste uke, etter mine beregninger. (Utbetales fordi jeg har sagt opp stillingen.))
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #17 Skrevet 8. juni 2024 newman01 skrev (På 7.6.2024 den 8.46): Er du sikker på det? Du er i første arbeidsår, du er ansatt for lenger varighet enn ett år, og du har ikke sagt opp. Det finnes flere måter å lese en setning på, men for meg virker det uvesentlig at du startet i januar. "Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år" Får jeg feriepenger første arbeidsår som lærer? Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år. Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok: Særskilte regler for undervisningspersonale «Særskilte regler for undervisningspersonale er fastsatt i HTA kap. 1 § 7 punkt 7.3. Undervisningspersonale i første yrkesår utbetales full lønn i juni måned dersom opptjente feriepenger vil gi en lavere utbetaling. Med første yrkesår menes førstegangstiltredelse i skoleverket etter fullført lærerutdanning. Forutsetningen er imidlertid at vedkommende er ansatt for minst ett år. Bestemmelsen gjelder også ved tilsetting etter opplæringslova § 14-5. Undervisningspersonale som gjeninntrer i skoleverket hos samme arbeidsgiver etter studiepermisjon, får imidlertid først utbetalt full lønn første sommeren etter gjeninntreden dersom opptjente feriepenger gir en lavere utbetaling.» Jeg er ikke ansatt for ett helt år, vikariatet er fra januar til 31.07 ts Anonymkode: 40975...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå