Gå til innhold

Vi som trener de 5 store 🦵💪

Gjest Blåmonster

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmonster

Tråd for oss som trener de 5 store 

knebøy - benkpress- markløft - militærpress - Chinups 

oppdater loggen , hvor mye løftet du i dag ? ikke post støtte løft , eller oppdatering på hviledager.

Skriv på hver post hvor mye du veier, samt kjønn. Skriv også dag.

setts x reps , noen skriver andre veien så gjør likt så man vet.

Eksempel :

Torsdag 

Knebøy 3x5  130 kg 

benkpress 3x5 92,5 kg

markløft 1x5 150 kg

Mann 97 kg

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Torsdag: 

benkpress (med stopp): 3x4 45kg

knebøy: 3x4 67,5kg

chinups: 1 

(Aldri tatt militærpress, kanskje jeg burde starte med det)

kvinne 70kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knebøy 60kg: 5 sett x3reps 

Markløft 77,5kg  5sett x 3 reps

Pull ups 6 x 6 reps

Ikke militær-press, men Arnold press, sittende. 10kg per arm. 4x8 reps

Brystpress gjør jeg for tiden med manualer. 14kg, 4 sett x 6-8 reps avhengig av dagsform og eventuelle øvelser utført i forkant 

Kvinne, 48-49-isj kilo, 35år, for tiden litt undervektig og svekket 

Anonymkode: 78a23...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag:

Knebøy: (7-6-5)x85 kg 

Markløft: 5x90 kg, (4-4)x100 kg 

Brystpress med manualer (tør ikke benk uten spotter): (5-5-4)x20 kg per manual 

Militærpress: (8-8-7)x28.5 kg 

Chinups - null niks nada, aldri vært i nærheten 😂

Kvinne 83 kg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Knebøy 60kg: 5 sett x3reps 

Markløft 77,5kg  5sett x 3 reps

Pull ups 6 x 6 reps

Ikke militær-press, men Arnold press, sittende. 10kg per arm. 4x8 reps

Brystpress gjør jeg for tiden med manualer. 14kg, 4 sett x 6-8 reps avhengig av dagsform og eventuelle øvelser utført i forkant 

Kvinne, 48-49-isj kilo, 35år, for tiden litt undervektig og svekket 

Anonymkode: 78a23...46f

Bra du løfter litt 3-ere , kvinner bruker ikke like mange muskelfibre som menn, så dere kan trene tyngere og det oftere. Å kjøre 3-5 reps er lurt.  Så ut som en bra økt.

Anonymkode: c8caa...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knebøy: 65kg. 5 sett x5

Benkpress: 50 kg. 5 sett x 5

Militærpress: 32,5 kg. 5 sett x5

Chinups: 10 repx3. Evt pull-ups: 7 rep x 3

Kvinne 46 år, 52kg

Anonymkode: 0c114...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Knebøy: 65kg. 5 sett x5

Benkpress: 50 kg. 5 sett x 5

Militærpress: 32,5 kg. 5 sett x5

Chinups: 10 repx3. Evt pull-ups: 7 rep x 3

Kvinne 46 år, 52kg

Du er ganske sterk i press øvelsene med tanke på kroppsvekt/ kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener lite benk og mark, men sist økt var slik: 

Knebøy 5x5: 70kg
RDL: 3x10: 65 kg
Militærpress og pressøvelser har jeg ikke trent på lenge. Bør få det inn i planen igjen. Trener en del handstand-pushups, men der blir jo ROM begrenset i forhold til en press. 
Chins trener jeg aldri, men pull-ups trener jeg en del. Vanligvis mellom 5-8 reps, varierende antall sett. 

Kvinne i slutten av 30-årene, 55 kg. 

Anonymkode: da833...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (8 timer siden):

Du er ganske sterk i press øvelsene med tanke på kroppsvekt/ kjønn. 

Tja,takk,ikke tenkt over det 🙄 Begynte å trene styrke for 4 år siden og registrerer jo at jeg er blitt sterkere, men registrerer også at mange løfter mye mer😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Søndag  

knebøy 2x3    92,5 kg

benkpress 2x3   92,5 kg 

Chinups 1x5  ( 1 bein med strikk)

mann 106 kg

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle gjerne vært med her, men var i en bilulykke for en tid tilbake og skadet ryggen.

Markløft og knebøy er ute av bilde til skadetype og omfang er avklart. Forbud mot disse øvelsene til da.

Forbanna synd da mark og knebøy er mine absolutte favoritter.

Anonymkode: 1d1dc...c7d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 

Knebøy (7-7-5)x85

Markløft (5-5-4)x100

Militærpress (6-6-4)x30

Hangups/chinups med beina på benk - max er 12 reps. Grepet begrenser meg på de siste settene. Har ikke mål om å greie ekte hangups, tror jeg må ned i vekt først 😂

+diverse småøvelser, som sissy squat, ro i apparat, leg curl og noen mobilitetsøvelser. 

Kvinne 83 kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle gjerne vært med her, men var i en bilulykke for en tid tilbake og skadet ryggen.

Markløft og knebøy er ute av bilde til skadetype og omfang er avklart. Forbud mot disse øvelsene til da.

Forbanna synd da mark og knebøy er mine absolutte favoritter.

Mine favoritter også, men det er viktigere å ta hensyn til skader og smerter. Håper du finner noen alternativer du liker. Jeg liker step ups på kasse når ryggen krangler, er ryggen helt håpløs går jeg for beinpressmaskin. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
issoras skrev (13 minutter siden):

Mine favoritter også, men det er viktigere å ta hensyn til skader og smerter. Håper du finner noen alternativer du liker. Jeg liker step ups på kasse når ryggen krangler, er ryggen helt håpløs går jeg for beinpressmaskin. 

Kommer du dypt nok i beinpress når ryggen krangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer du dypt nok i beinpress når ryggen krangler?

Jeg gjør det ja. Det er ikke dybden som er problemet for meg når min rygg krangler, men kravet til kjerne/stabilitet. Brå bevegelser fungerer også dårlig for meg når ryggen krangler, i beinpress greier jeg å holde stabilt tempo mens i knebøy blir det et lite rykk på vei opp som kan gjøre veldig vondt når jeg plages. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
issoras skrev (1 time siden):

Jeg gjør det ja. Det er ikke dybden som er problemet for meg når min rygg krangler, men kravet til kjerne/stabilitet. Brå bevegelser fungerer også dårlig for meg når ryggen krangler, i beinpress greier jeg å holde stabilt tempo mens i knebøy blir det et lite rykk på vei opp som kan gjøre veldig vondt når jeg plages. 

Har du testet veldig lett knebøy typ 3x5 kun med stangen? Om det hadde gått så kunne du bare brukt Micro vekter, typ økning på 0,5 kg per økt.. selv å øke smått i knebøy vil være mye bedre en beinpress over tid. På Markløft kunne man heller teste veldig lett Rackpull .. sett om en av høydene er kurant for kroppen din, startet med stangen å økt 0,5 kg. Knebøy 3x5  man/fre , Rackpull 1x5 ons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Blåmonster said:

Har du testet veldig lett knebøy typ 3x5 kun med stangen? Om det hadde gått så kunne du bare brukt Micro vekter, typ økning på 0,5 kg per økt.. selv å øke smått i knebøy vil være mye bedre en beinpress over tid. På Markløft kunne man heller teste veldig lett Rackpull .. sett om en av høydene er kurant for kroppen din, startet med stangen å økt 0,5 kg. Knebøy 3x5  man/fre , Rackpull 1x5 ons

Jeg har ikke problemer med ryggen nå, så null stress akkurat nå. Men har ved to tilfeller hatt trøbbel (prolaps?) og da har jeg ikke sjans til å gjøre knebøybevegelsen. Beinpress har vært et helt ypperlig alternativ for å ikke tape muskelmasse. 

Obs, gjør den varianten der man skyver vektene skrått oppover mens man ligger med ryggen skrått nedover. Horisontal beinpress tåler jeg ikke når ryggen kødder. Fascinerende hvordan små detaljer betyr mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (21 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg har en ryggskade som utelukker knebøy. Sist jeg prøvde fikk jeg skiveutglidning under oppvarming, kun med stang. Etter det har jeg fått en større ryggskade etter en bilulykke. Hacksquat og frontbøy er også ute av bildet midlertidig.

Ikke noe jeg ønsker mer en å kunne gjenoppta knebøy. Jeg er nå i gang med diverse utfall (bulgarske split etc) uten antydning til smerter, så det er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, 51 år, 120+ kg.  

Er for tida ganske dårlig i skulderpress og pullups/chinups, har litt tvilsomme skuldre (diverse runder med senebetennelse osv.) og har tapt en del i skulderdominante øvelser, prøver forsiktig å trene disse opp igjen.

I dag (tirsdag):

Militærpress: 5x45 kg, 3x50 kg, 1x57.5 kg, 1x62.5 kg, 2x4x57.5 kg

pullups: 6 eller 7 enkeltvise 

Benk: 3x8x82.5 kg 

Stangroing: 3x8x110 kg

I den grad jeg kjører et "program" nu for tiden, så er det ekstremt løst basert på 5/3/1, med litt fleksibel organisering. Mer interessert i å oppnå et gitt antall teknisk gode reps på foreskrevet arbeidsvekt, enn i å makse ut AMRAP-sett. Autoregulerer støtteøvelser etter tid, energinivå og dagsform.  Har fire mindreårige barn og en kone som jobber turnus, så fleksibilitet er helt nødvendig.  Akkurat nå har jeg greit med tid, så det blir forsøksvis fire økter i uka, hvor hver økt har én øvelse for intensitet og én for volum. Eksempelvis var dette intensitetsøkt for militærpress og volumøkt for benk; neste økt blir intensitet markløft og volum knebøy, og så videre -- i praksis en overkropp/underkropp-splitt. 

I forrige uke dro jeg 3x200 kg i markløft, noe jeg er brukbart fornøyd med. Hadde ikke dratt såpass tungt for flere reps siden før 2020 en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Tirsdag 

benkpress 100 kg x 6 reps

trapbar markløft 120 kg + stangens vekt som er ukjent x 6 reps 

militærpress  planlagt 5x 62,5 kg Ble 3+2 reps  ( gjentar vekten neste økt)

mann 106 kg

trente med broren min så ble noe bygge øvelser , skal ikke nevnes her, vi følger  progresjonen i de 5 store, alternative varianter av løftene er velkommen bare bruk riktige begreper. 

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...