AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 6-åringen er sosial og kontaktsøkende. Kan leke med alle i følge ped.lederen i barnehagen. Men jeg at hun kan oppfattes som litt intens og masete. Går f.eks bort og klemmer vennene sine hardt, holder dem fast og kysser de mens de åpenbart ikke liker det. Kan også finne på å dra i klærne eller håret deres for å få oppmerksomheten hun vil ha. Jeg snakker med henne om dette ofte. Snakker - ikke kjeder…Forklarer at ikke alle liker sånt og at det finnes andre måter å vise glede og kjærlighet ovenfor venner på. Spør om hun ville likt å bli behandlet sånn…Men det blir ikke bedre, når liksom ikke inn. Ser at vennene er lei og redd det vil gjøre at de trekker seg mer og mer unna… Er dette normalt for en litt umoden 6-åring? Hva kan jeg gjøre for å stoppe denne oppførselen? Anonymkode: 278f8...721
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Jeg tror vi er mange som bekymrer oss litt for skolestart etter førskole nå.. De virker så små. Fordi de er små! Mange modnes helt enormt det første året. Modningen kan være litt smertefull fordi barn sier i fra tydeligere og tydeligere om de ikke liker noe. Det er vondt å se på som forelder, men det må til... Anonymkode: 1dbdf...c0e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg tror vi er mange som bekymrer oss litt for skolestart etter førskole nå.. De virker så små. Fordi de er små! Mange modnes helt enormt det første året. Modningen kan være litt smertefull fordi barn sier i fra tydeligere og tydeligere om de ikke liker noe. Det er vondt å se på som forelder, men det må til... Anonymkode: 1dbdf...c0e Takk for innspill! De er små ja, jeg merker det..Jeg har også hørt andre si at de modnes mye i løpet av første året, så håper det skjer her også. Og at det ikke er for sent.. Min store bekymring er at hun kan få et stempel som den teite og barnslige, og at henger igjen opp igjennom skoletiden 😢 Tar gjerne i mot flere kommentarer på hvordan jeg kan hjelpe henne med dette. ts Anonymkode: 278f8...721
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 Min erfaring er også at de modnes enormt når de kommer på skolen, og at de der har flere større barn å se opp til, og forsøke å være som. Noe som gjør at de raskt endrer "barnslig adferd" også. Jeg tror at dette du ser at hun sliter med, er ting som vennene vil si tydelig ifra om selv, og som hun vil få all mulig beskjed om at er uønsket adferd, og vil slutte med. Så om du skal forberede til skole, så er det nok viktigere å forberede på de ytre forventningene som kommer. - Gå på do alene - Kle på seg (riktig) selv - Spise når det er spisepause (Mange glemmer seg bort og rekker ikke spise) - Sitte mye stille og fokusere - Vente på tur - Lekser - Det å ha som vane å gjøre oppgaver etter skoletid Det å være forberedt på disse tingene, gjør at de har mer overskudd til alt det andre skal lære på skolen. Anonymkode: 18563...120 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Tror nesten jeg ville kjørt på med noe klistremerker og belønning jeg, for å jobbe med den adferden der. Så heter belønningskjema: jeg øver på å være en god venn. Og så får hun klistremerke hver dag hun rett og slett er en god venn. Da kan dere ta en daglig prat "hva har du gjort i dag for å være en god venn"? og så høre videre om de tingene hun gjør. Og så er feks 5 klistremerkedager en liten belønning. Det blir jo litt ytre motivasjon, men kanskje det nå til når man inn kommer inn til den indre. Og uansett gir det mulighet for en god prat. Men viktig å legge belønningen innenfor det nivået at hun har sjans til å klare det. Anonymkode: 8fa58...acc 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Hun er fortsatt liten og grenser i samspill / kontakt med andre kan være vanskelig. Det du kan gjøre er i hovedsak fortelle og hjelpe henne med HVA hun skal gjøre. Å gjenta hva hun ikke skal gjøre har ofte liten eller ingen effekt. Dere må øve på å gjøre ting på nye måter. Det du bør finne litt mer ut av hva som er opphavet til denne adferden. HVA er det som gjør at det er vanskelig for henne i samspill og i kontakt med andre? Slik at du på en bedre måte kan hjelpe henne inn i nye strategier og mønstre. Anonymkode: 6b49d...abf 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 Enig i forslaget med belønning. Og så ville jeg ha vært mye tydeligere enn å bruke ord som at ikke alle liker det, osv. INGEN liker når andre drar i hår og klær og holder en fast. Anonymkode: bfa60...a65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå