Gå til innhold

Gjeldsproblemer og råd fra gjeldsrådgiver om å bare betale mindre til kreditorene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk råd fra gjeldsrådgiver om å gjøre dette inntil vi kommer fram til en løsning så jeg sitter igjen med nok til livsopphold, husleie og strøm. Men er redd for å få lønnstrekk og større konsekvenser. Jeg leier leilighet og eier ikke bil og sånn. Hva kan skje. Glemte jo å spørre om det nå. Er jo nervøs, men siden hun råder meg til å gjøre det sånn så bør jeg vel gjøre det? 

Anonymkode: c3693...643

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det sånn?

Gjest Bromance
Skrevet

Hva mener du med betale mindre til kreditorene? Som i å betale minimumsbeløpet på fakturaene? Eller mindre enn dette, evt ingenting?

Du forteller ikke så mye her. Men klarer du å ihvertfall betale minimumsbeløpene så ender du ikke opp med tvangstrekk / namsmann.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er snakk om mindre enn minimumsbeløp kan de begjære trekk i lønn. 

Men når det skjer viser du bare til at de ikke kan trekke annet enn det du betaler,  fordi du må ha nok til livsopphold.  Da kan de ikke trekke lønn.

Anonymkode: 0bc03...3d4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du eier ingenting. Dermed er vel lønnstrekk det verste som kan skje. Ikke tar de bilen eller huset. Skjønner gjeldsrådgivers råd - det er viktigere med tak over hodet og strøm enn å betale kreditorene dine. Har du ikke nok til lønnstrekk får de heller ikke trukket. Forhåpentligvis finner du og rådgiver en løsning som kreditorene kan gå med på innen den tid. Lykke til!

Anonymkode: 7409b...d16

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med betale mindre til kreditorene? Som i å betale minimumsbeløpet på fakturaene? Eller mindre enn dette, evt ingenting?

Du forteller ikke så mye her. Men klarer du å ihvertfall betale minimumsbeløpene så ender du ikke opp med tvangstrekk / namsmann.

Halvparten av det jeg betaler i dag. Halvparten av minstebeløp. Hun rådet meg til det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det er snakk om mindre enn minimumsbeløp kan de begjære trekk i lønn. 

Men når det skjer viser du bare til at de ikke kan trekke annet enn det du betaler,  fordi du må ha nok til livsopphold.  Da kan de ikke trekke lønn.

Anonymkode: 0bc03...3d4

Er mindre en minimumsbeløp. Men hun rådet meg til det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du eier ingenting. Dermed er vel lønnstrekk det verste som kan skje. Ikke tar de bilen eller huset. Skjønner gjeldsrådgivers råd - det er viktigere med tak over hodet og strøm enn å betale kreditorene dine. Har du ikke nok til lønnstrekk får de heller ikke trukket. Forhåpentligvis finner du og rådgiver en løsning som kreditorene kan gå med på innen den tid. Lykke til!

Anonymkode: 7409b...d16

Men kan de ta ting som kjøleskap og fryseskap, radio,tv og mobilen min osv?...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kan de ta ting som kjøleskap og fryseskap, radio,tv og mobilen min osv?...

Absolutt ikke.  

Har hun rådet deg til å betale mindre pga at du ikke har nok til husleie og livsopphold (10412kr) igjen hvis du betaler fullt avdrag? 

Hvis det er sånn så kommer det kravet gå til inkasso og lønnstrekk etterhvert uansett.  

Når det skjer skal du sitte igjen med penger nok til husleie,  er den unormalt høy kan de be deg om å flytte( svært uvanlig).  Du skal også ha til livsopphold det er for enslig p.d.d 10412kr per måned. 

Anonymkode: b9bb9...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Absolutt ikke.  

Har hun rådet deg til å betale mindre pga at du ikke har nok til husleie og livsopphold (10412kr) igjen hvis du betaler fullt avdrag? 

Hvis det er sånn så kommer det kravet gå til inkasso og lønnstrekk etterhvert uansett.  

Når det skjer skal du sitte igjen med penger nok til husleie,  er den unormalt høy kan de be deg om å flytte( svært uvanlig).  Du skal også ha til livsopphold det er for enslig p.d.d 10412kr per måned. 

Så bra.

Ja hun rådet meg til det. Det stemmer. Jeg har flere kreditorer. Da kan ingen av dem trekke mer en at jeg har til livsopphold og husleie og sånt? Betaler 7800 i husleie. Bare redd det blir en ordentlig kamp med Kreditorene. De syns nok det er viktigere at de får pengene sine en at jeg har til livsopphold.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra.

Ja hun rådet meg til det. Det stemmer. Jeg har flere kreditorer. Da kan ingen av dem trekke mer en at jeg har til livsopphold og husleie og sånt? Betaler 7800 i husleie. Bare redd det blir en ordentlig kamp med Kreditorene. De syns nok det er viktigere at de får pengene sine en at jeg har til livsopphold.

Jeg tviler også på at det er billigere husleie noen andre steder, så å be meg flytte har nok ikke noe for seg. Er jo stort sett mye dyrere husleie overalt når man leier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra.

Ja, det gjør de selvfølgelig.  Nå er ikke jeg gjeldsrådgiver men har stått i samme situasjon selv. Hvis gjelden din er eldre enn 3 år, helst 5 år og du har høyere gjeld enn du klarer å betale så hadde jeg latt være å betale noe som helst til noen av kreditorene. 

Send de mail, spør hva det laveste månedsbeløpet de kan tilby er, uansett hva de svarer  så svarer  du dem at det er for høyt pga flere kreditorer. 

La alt gå til lønnstrekk hos namsmann da får du nok penger til husleie og livsopphold.  7800kr får du innvilget til husleie det er såpass lavt. Å leve kun på livsopphold er ganske hardt i starten men du blir fort vant og fremfor alt å det absolutt viktigste!  Du slipper alle telefoner/mail/ brev fra de forskjellige kreditorene å bare det er en utrulig lettelse. 

Pass bare nøye på å fylle ut papirer fra namsmann,  legge ved leiekontrakten etc så at det ikke nedlegges for høyt trekk. 

Etter noen måneder med lønnstrekk søker du gjeldsordning. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det gjør de selvfølgelig.  Nå er ikke jeg gjeldsrådgiver men har stått i samme situasjon selv. Hvis gjelden din er eldre enn 3 år, helst 5 år og du har høyere gjeld enn du klarer å betale så hadde jeg latt være å betale noe som helst til noen av kreditorene. 

Send de mail, spør hva det laveste månedsbeløpet de kan tilby er, uansett hva de svarer  så svarer  du dem at det er for høyt pga flere kreditorer. 

La alt gå til lønnstrekk hos namsmann da får du nok penger til husleie og livsopphold.  7800kr får du innvilget til husleie det er såpass lavt. Å leve kun på livsopphold er ganske hardt i starten men du blir fort vant og fremfor alt å det absolutt viktigste!  Du slipper alle telefoner/mail/ brev fra de forskjellige kreditorene å bare det er en utrulig lettelse. 

Pass bare nøye på å fylle ut papirer fra namsmann,  legge ved leiekontrakten etc så at det ikke nedlegges for høyt trekk. 

Etter noen måneder med lønnstrekk søker du gjeldsordning. 

Den er ikke så gammel. Så vet ikke om jeg får gjeldsordning. Jeg har en del, ca 500000  og er redd jeg må ha gjeld hele livet hvis jeg ikke får gjeldsordning. Hadde jo tenkt å spare når jeg ble gjeldfri. Men hvis jeg ikke får gjeldsordning og har trekk i mange år eller hele livet så kan jeg vel ikke legge av noe av livsoppholdet for da tar de vel det og? Vet det er min egen skyld. Men jeg vil ordne opp og jeg vil aldri stifte noe ny gjeld. Jeg har vært dum.

AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke så gammel. Så vet ikke om jeg får gjeldsordning. Jeg har en del, ca 500000  og er redd jeg må ha gjeld hele livet hvis jeg ikke får gjeldsordning. Hadde jo tenkt å spare når jeg ble gjeldfri. Men hvis jeg ikke får gjeldsordning og har trekk i mange år eller hele livet så kan jeg vel ikke legge av noe av livsoppholdet for da tar de vel det og? Vet det er min egen skyld. Men jeg vil ordne opp og jeg vil aldri stifte noe ny gjeld. Jeg har vært dum.

Hva slags årslønn har du? Er du i varig ustand til å nedbetale gjeld? 

Renter seg ganske mye og fort på gjeld til 500tusen så får du ikke innvilget iår så søker du igjen neste år.  Du får ikke spart noe på å ha alle de kreditorene og forskjellige trekken heller så det absolutt beste er først lønnstrekk for fred å ro og sen gjeldsordning. 

Livsoppholdet gjør du akkurat hva du vil med å det anbefales å spare mest mulig selvfølgelig siden det er alt du har i minimum 5 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags årslønn har du? Er du i varig ustand til å nedbetale gjeld? 

Renter seg ganske mye og fort på gjeld til 500tusen så får du ikke innvilget iår så søker du igjen neste år.  Du får ikke spart noe på å ha alle de kreditorene og forskjellige trekken heller så det absolutt beste er først lønnstrekk for fred å ro og sen gjeldsordning. 

Livsoppholdet gjør du akkurat hva du vil med å det anbefales å spare mest mulig selvfølgelig siden det er alt du har i minimum 5 år.

Uføretrygd. Skjønner. 

Ok. Så de kan ikke ta det man sparer av livsoppholdet hverken med lønnstrekk eller gjeldsordning? Hva om det tar en stund før man bruker av det man har spart. Veldig usikker bare. Men alltid greit å legge av litt .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg snudde livet mitt for noen år siden. Da hadde jeg 550.000 i gjeld.  Nå er jeg nede i 400.000. Jeg har ikke hatt gjeldsordning,  jeg ordner opp selv. Regner med å være gjeldsfri om 8 år, og har også et beløp jeg setter bort i fond hver måned. Så det er mulig å snu trenden 😘 (har ikke hatt noen rådgivere o.l).

Anonymkode: b781b...916

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygd. Skjønner. 

Ok. Så de kan ikke ta det man sparer av livsoppholdet hverken med lønnstrekk eller gjeldsordning? Hva om det tar en stund før man bruker av det man har spart. Veldig usikker bare. Men alltid greit å legge av litt .

Nei, livsoppholdet er ditt uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snudde livet mitt for noen år siden. Da hadde jeg 550.000 i gjeld.  Nå er jeg nede i 400.000. Jeg har ikke hatt gjeldsordning,  jeg ordner opp selv. Regner med å være gjeldsfri om 8 år, og har også et beløp jeg setter bort i fond hver måned. Så det er mulig å snu trenden 😘 (har ikke hatt noen rådgivere o.l).

Det er vanskelig når man har uføretrygd. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig når man har uføretrygd. 

Ja, fullt klar overdet,  ettersom jeg har også uføretrygd...

• Liker 1
Skrevet

Du skal sitte igjen med satsen for livsopphold + utgifter til bolig (husleie). Alt over dette kan de ta utlegg i.

De kan ta utlegg i eiendeler det er pant i, eller har større verdi. Men det vil normalt sett gjelde bil, båt, campingvogn og lignende. Ikke kjøleskap, TV etc.

Dersom du er varig ute av stand til å betale gjelden, og den ikke er for ny eller visse typer gjeld (skadeerstattning og lignende) så vil du kunne kvalifisere til tvungen eller frivillig gjeldsordning. I praksis betyr dette at uansett hvor lenge du betaler på gjelden så blir du ikke ferdig med den, da kan du søke om gjeldsordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...