Gå til innhold

Psykisk helse, merkelig periode

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare beklage mine litt rotete forklaringer og tilleggsinfo som jeg sikkert burde hatt med i HI. 

Anonymkode: acf4f...44b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bli sånn av angsten min pga. fight modus. Kroppen bare bruser av energi, og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle angsten. Så kan jeg få slike dager hvor jeg har ekstremt mye energi. Og kan gjøre de de tinga feks. du gjør. Men psykologen min bryr seg heller ikke så mye av disse tegnene. 

Anonymkode: 87c16...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fare for mani eller lignende i alle fall, nå er jeg plutselig sykt nedstemt. Følte det bare skjedde med et knips, at nå sitter jeg her og griner av alt og ingenting og alt jeg vil er å sove, men når jeg sover så drømmer jeg, men jeg orker ikke våken tilstand heller. 

De to siste ukene har seriøst vært to av de beste ukene jeg har hatt på et par år, rent følelsesmessig! Det føltes litt rart og kanskje på en måte ikke helt meg (og jeg brukte litt for mye penger, men jeg bruker ikke så mye til vanlig så har en god del i buffer), men det var så fint. Jeg savner det, skulle ønske jeg visste hva som gjorde det, og hvorfor alt plutselig ble bekmørkt igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen fare for mani eller lignende i alle fall, nå er jeg plutselig sykt nedstemt. Følte det bare skjedde med et knips, at nå sitter jeg her og griner av alt og ingenting og alt jeg vil er å sove, men når jeg sover så drømmer jeg, men jeg orker ikke våken tilstand heller. 

De to siste ukene har seriøst vært to av de beste ukene jeg har hatt på et par år, rent følelsesmessig! Det føltes litt rart og kanskje på en måte ikke helt meg (og jeg brukte litt for mye penger, men jeg bruker ikke så mye til vanlig så har en god del i buffer), men det var så fint. Jeg savner det, skulle ønske jeg visste hva som gjorde det, og hvorfor alt plutselig ble bekmørkt igjen.

Virker som du har mye å snakke med behandleren din om ❤️ Jeg håper dere finner ut av det sammen, og at du kommer deg ovenpå igjen.

Anonymkode: f419b...1f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Virker som du har mye å snakke med behandleren din om ❤️ Jeg håper dere finner ut av det sammen, og at du kommer deg ovenpå igjen.

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ingenting nå, føler meg helt fortapt. Har ikke time hos psykologen før på fredag, vet ikke hva jeg skal gjøre frem til da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ingenting nå, føler meg helt fortapt. Har ikke time hos psykologen før på fredag, vet ikke hva jeg skal gjøre frem til da. 

Kan du ta frem igjen noe du har lært tidligere når du har vært lagt inn eller fått behandling? Har du venner eller familie du kan lufte ting med? Eventuelt kontakte fastlege (eller vikar da) på mandag. Legevakten hvis du føler at du ikke holder ut.

Anonymkode: 98822...ce1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ta frem igjen noe du har lært tidligere når du har vært lagt inn eller fått behandling? Har du venner eller familie du kan lufte ting med? Eventuelt kontakte fastlege (eller vikar da) på mandag. Legevakten hvis du føler at du ikke holder ut.

Anonymkode: 98822...ce1

Enten så er det bare jeg som er helt ubrukelig og ikke har fått med meg noe, men egentlig har jeg ikke lært så mye. Det jeg har lært er at jeg skal distrahere meg ved å gjøre ting jeg liker, men det er veldig vanskelig når depresjonen gjør at jeg ikke liker noen ting plutselig. Jeg prøver, men så etter en liten stund blir jeg igjen overveldet av tunghet og tristhet. 

Har ikke så mange venner eller familie jeg kan snakke med, har ei venninne jeg har snakket med litt om sånt, men vil jo ikke tynge henne for mye. Men ja, kanskje jeg bare skal ringe fastlegen på mandag og høre om de har hastetime (det er vel greit å spør om?), ev. prøve å få fremskyndet time med psykolog, men det lar seg nok neppe gjøre. 

Har lyst til å drikke meg full, men jeg vet at det er en sinnssykt dårlig ide, og at det bare gjør det verre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 16.38):

Da jeg nevnte det så sa han at han regnet med jeg ikke hadde brukt 100.000, og det har jeg jo ikke så.

Nei, egentlig ingen spesiell. Da vi gjennomgikk SCID-II kjente jeg meg igjen i ett eller to symptomer fra engstelig/unnvikende, emosjonelt ustabil, tvangspreget og schizoid, om jeg ikke husker feil. 

Sliter med nedstemthet, håpløshet, meningsløshet og manglende glede og interesse (vel, åpenbart ikke nå de siste ukene da), i tillegg til dårlige mestringsstrategier (selvskading og isolering), og vansker med nærhet til andre. Prøvde en MBT-gruppe, men det ble helt feil, for alt det var snakk om der var hvordan man reagerte ved konflikt med andre og hvordan man feiltolket samhandling med andre osv. Men jeg har som sagt ikke noe konflikter med andre og de emosjonelle problemene mine har liksom ikke noe med andre mennesker å gjøre sånn sett. 

Er så mye ræl og useriøsitet blant psykolog-standen, at å ukritisk tro de har svarene og vet hva de driver med, er nok ikke det lureste. 

Anonymkode: c84b6...f91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er så mye ræl og useriøsitet blant psykolog-standen, at å ukritisk tro de har svarene og vet hva de driver med, er nok ikke det lureste. 

Anonymkode: c84b6...f91

Det er vel mulig, men jeg har egentlig et godt inntrykk og god kjemi med han jeg går til. Har ikke akkurat så mange alternativ uansett da. 

AnonymBruker
Skrevet

Bipolare var det første jeg tenkte på også da jeg leste HI.

Anonymkode: bea08...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Er du diagnostisert / utredet? Hvis ikke bestill time hos fastlege og start der... høres kanskje ut som bipolar lidelse? Du er begynnende hypoman fase? 

Anonymkode: 4c707...7ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en kriseplan? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar type 2 og jeg kan kjenne meg godt igjen i beskrivelsene dine. Også det at du plutselig krasjer ned i nedstemthet. Det betyr likevel ikke at du har den diagnosen, det er også andre ting som kan gi slike symptomer.

Jeg gikk til en psykolog som forklarte alle utfordringene mine med personlighetsproblematikk, til tross for at jeg ikke kvalifiserte for en personlighetsforstyrrelse og symptomene mine gikk veldig i perioder.

Ikke forvent at psykologen skal se eller skjønne dette av seg selv. De er ikke eksperter på bipolar. Du burde be om en ordentlig utredning basert på de symptomene du beskriver her og historikken din. Om ikke psykologen vil henvise deg videre, snakk med fastlegen. Dette betyr på ingen måte at du nødvendigvis er bipolar, men det er verdt å undersøke nærmere. Har du ikke vært utredet for dette tidligere? 

Lamictal er førstevalg for bipolar type 2. Hvorfor sluttet du med den? Jeg kan legge til at jeg ble hypoman etter jeg sluttet på antidepressiva (SSRI), før jeg ble diagnostisert. Vet ikke om Lamictal kan gi lignende reaksjon.

Anonymkode: 6eec7...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du en kriseplan? 

Ja, eller delvis. Den inneholder bare relativt opplagte ting som at jeg skal prøve å se på serier eller lese bok eller gå en tur når jeg har det vanskelig. Og hvis det blir krise og jeg tenker på å ta livet mitt eller noe så skal jeg ringe legevakta. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har bipolar type 2 og jeg kan kjenne meg godt igjen i beskrivelsene dine. Også det at du plutselig krasjer ned i nedstemthet. Det betyr likevel ikke at du har den diagnosen, det er også andre ting som kan gi slike symptomer.

Jeg gikk til en psykolog som forklarte alle utfordringene mine med personlighetsproblematikk, til tross for at jeg ikke kvalifiserte for en personlighetsforstyrrelse og symptomene mine gikk veldig i perioder.

Ikke forvent at psykologen skal se eller skjønne dette av seg selv. De er ikke eksperter på bipolar. Du burde be om en ordentlig utredning basert på de symptomene du beskriver her og historikken din. Om ikke psykologen vil henvise deg videre, snakk med fastlegen. Dette betyr på ingen måte at du nødvendigvis er bipolar, men det er verdt å undersøke nærmere. Har du ikke vært utredet for dette tidligere? 

Lamictal er førstevalg for bipolar type 2. Hvorfor sluttet du med den? Jeg kan legge til at jeg ble hypoman etter jeg sluttet på antidepressiva (SSRI), før jeg ble diagnostisert. Vet ikke om Lamictal kan gi lignende reaksjon.

Anonymkode: 6eec7...70c

Har ikke vært utredet for det nei, eneste utredningene som er blitt gjort er vel depresjon og personlighetsforstyrrelse. 

Egentlig litt rar grunn, men jeg spurte legen da jeg var innlagt om det fantes et alternativ til Lamictal, da jeg syns den har en ekkel smak og brekker meg når jeg tar den. Da sa hun at det ikke finnes uten smak, men at jeg egentlig uansett bare kunne slutte å ta den fordi hun kunne ikke se at det var noen indikasjon for at jeg skulle ta den. Så da ble det bare til at jeg sluttet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, eller delvis. Den inneholder bare relativt opplagte ting som at jeg skal prøve å se på serier eller lese bok eller gå en tur når jeg har det vanskelig. Og hvis det blir krise og jeg tenker på å ta livet mitt eller noe så skal jeg ringe legevakta. 

Har ikke vært utredet for det nei, eneste utredningene som er blitt gjort er vel depresjon og personlighetsforstyrrelse. 

Egentlig litt rar grunn, men jeg spurte legen da jeg var innlagt om det fantes et alternativ til Lamictal, da jeg syns den har en ekkel smak og brekker meg når jeg tar den. Da sa hun at det ikke finnes uten smak, men at jeg egentlig uansett bare kunne slutte å ta den fordi hun kunne ikke se at det var noen indikasjon for at jeg skulle ta den. Så da ble det bare til at jeg sluttet. 

Jeg syns du skal ringe til DPS på mandag morgen, og si at du har hatt en veldig tøff helg og spørre om du enten kan få fremskyndet timen din, eller om psykologen kan ringe deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syns du skal ringe til DPS på mandag morgen, og si at du har hatt en veldig tøff helg og spørre om du enten kan få fremskyndet timen din, eller om psykologen kan ringe deg.

Takk, ja skal ringe DPS og ev. fastlegekontoret. Må vel være mulig å få snakket med en av de i alle fall håper jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg er psykologspesialist. Ut fra beskrivelsen høres det ut som begynnende manisk episode. Jeg vet selvsagt ikke alt i denne saken så dette er generelle råd: Du bør ringe legevakt og forklare hva som skjer og spørre hva du skal gjøre.  Si at du sluttet på lamitcal og så beskriv endringen. Eventuelt ring den posten der du har vært innlagt før, hvis det er noen der du har tillitt til som du kan prate med på telefonen om dette. Hvis du ikke kontakter noen nå bør du ringe fastlegen i morgen tidlig og be om en akutt vurdering av medisinene dine og psykisk helsetilstand- eventuelt psykologen din. Lege/psykiater vil trolig hjelpe deg å starte opp igjen på lamictal pluss hjelp med å få sove, og dersom det får utvikle seg for mye er innleggelse noe å vurdere. Problemet med mani er at man tar avgjørelser og gjør ting man angrer på etterpå- og at det ofte blir en depressiv episode etterpå. Jo kjappere man får hjelp medisinsk jo mindre konsekvenser får man.

Kjenner du energien og tankespinn øker og du ikke får sove i natt så ring legevakt er i allefall min anbefaling.

Lykke til! 

Anonymkode: 0aec6...d63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei 

Jeg er psykologspesialist. Ut fra beskrivelsen høres det ut som begynnende manisk episode. Jeg vet selvsagt ikke alt i denne saken så dette er generelle råd: Du bør ringe legevakt og forklare hva som skjer og spørre hva du skal gjøre.  Si at du sluttet på lamitcal og så beskriv endringen. Eventuelt ring den posten der du har vært innlagt før, hvis det er noen der du har tillitt til som du kan prate med på telefonen om dette. Hvis du ikke kontakter noen nå bør du ringe fastlegen i morgen tidlig og be om en akutt vurdering av medisinene dine og psykisk helsetilstand- eventuelt psykologen din. Lege/psykiater vil trolig hjelpe deg å starte opp igjen på lamictal pluss hjelp med å få sove, og dersom det får utvikle seg for mye er innleggelse noe å vurdere. Problemet med mani er at man tar avgjørelser og gjør ting man angrer på etterpå- og at det ofte blir en depressiv episode etterpå. Jo kjappere man får hjelp medisinsk jo mindre konsekvenser får man.

Kjenner du energien og tankespinn øker og du ikke får sove i natt så ring legevakt er i allefall min anbefaling.

Lykke til! 

Anonymkode: 0aec6...d63

Jeg er litt redd for at jeg kanskje overdriver og får det til å høres ut som en hypoman episode eller noe men så er det egentlig ikke i nærheten av det, men samtidig så tror jeg jo at jeg bare har beskrevet det så reelt som jeg kan. Det gjør meg litt redd for at psykologen bare kommer til å avfeie det hvis jeg prøver å ta det opp og det blir bare veldig flaut. 

Jeg føler meg så sykt håpløs eller patetisk eller noe sånt nå, jeg har brukt så mye penger på disse to ukene. Men jeg vet ikke om det objektivt er mye eller om det bare føles som om det er mye fordi jeg vanligvis ikke bruker særlig mye penger. Og jeg vet ikke om jeg bare har vært normalt glad og aktiv, selv om det er på en helt annen måte enn jeg vanligvis er. Men at det kanskje bare er så lenge siden sist jeg har vært glad og det gjør at det føltes helt fantastisk og ubeskrivelig deilig og behagelig og morsomt. Men så føles det jo likevel jævlig kjipt nå da, og jeg bare gråter og gråter og det er i alle fall ikke noe jeg overdriver eller dikter opp eller hva, for det er jo bare fakta. 

Takk for svar forresten, jeg tror egentlig ikke det er lov å signere som helsepersonell, men jeg setter pris på svaret. 

Jeg gruer meg fordi jeg i løpet av disse to ukene fant ut at jeg skulle avtale et møte med NAV for å diskutere veien videre (AAP) fordi jeg følte meg så utrolig iderik og motivert og frempå. Nå angrer jeg bare og gruer meg og jeg vet ikke hva jeg vil med det møtet engang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager all sytingen og skrivingen min her som om det var en dagbok, men jeg føler vel bare et utrolig stort behov for å dele med noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...