AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 Vi er nyinnlyttede(1 mnd siden) i et nabolag med flere like eneboliger ved hverandre. Vi har ganske skjermede hager med hekk. Vi så frem til å ha litt hyggelig hageliv, og har ordnet trampoline (det har de fleste naboene våre og, det er mange naboer med barn), huske og litt hagemøbler. I tillegg har vi planta en del blomster. I løpet av tida vi har bodd her har vi opplevd å komme hjem til at fremmede barn hopper på trampolina vår to ganger, vi har gått ut til dem og spurt hvem de er, de har bare dratt da... Én gang gikk en tenåring gjennom hagen vår, jeg solte meg og skrek til, fordi noen plutselig sto midt i hagen uten å si noe. Spurte om han lurte på noe, men fikk ikke et ordentlig svar, bare mumling og så gikk han til neste hage. En katt er ofte innom hagen, har gjort fra seg, markért og stått utenfor for å bli sluppet inn (det lar vi den ikke gjøre, men til sommeren vil vi kanskje ønske å ha verandadøra åpen). I tillegg har vi opplevd at hagemøblene har smuler og ispinner på seg når vi kommer hjem. Aner ikke hva vi skal gjøre med det. Vi antar at barn i området har brukt hagen mens den sto forholdsvis tom, men det er ikke vi komfortable med. Vi vil heller ikke bli de nye upopulære naboene. Hvordan går man frem? Sier ifra, spør rundt eller bygge så høye og tette gjerder som man kan uten å søke tillatelse? Anonymkode: cea35...d2c 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Katter kan du ikke stoppe men det er ting man kan legge i blomsterbed osv som kan gjøre det mindre attraktivt å tisse/bæsje der, forsøke å google. Det andre er litt rart og ikke noe jeg tenker er normalt.. Kan det være at de som bodde der før også hadde trampoline som de hadde avtale at noen barn kunne låne? Anonymkode: 10752...f10 18 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Skrevet 6. juni 2024 Bygg gjerde. Trenger nok ikke være veldig høyt, men et stakittgjerde vil nok sannsynligvis gjøre at man ikke tar seg til rette. Det er veldig spesielt at noen bruker hagen deres når dere ikke er hjemme... Anonymkode: 4a884...3dd 37 1 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Katter kan du ikke stoppe men det er ting man kan legge i blomsterbed osv som kan gjøre det mindre attraktivt å tisse/bæsje der, forsøke å google. Det andre er litt rart og ikke noe jeg tenker er normalt.. Kan det være at de som bodde der før også hadde trampoline som de hadde avtale at noen barn kunne låne? Anonymkode: 10752...f10 Takk for tips! Det skal jeg gjøre. Vi har spekulert i at det ikke kan være de nærmeste naboene, fordi alle med barn har allerede egen trampoline, men de kan jo ha gått hit for å være i fred fra mindre søsken? Vi vet hvem selgerne er, så det skader ikke å spørre dem om dette. Anonymkode: cea35...d2c 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bygg gjerde. Trenger nok ikke være veldig høyt, men et stakittgjerde vil nok sannsynligvis gjøre at man ikke tar seg til rette. Det er veldig spesielt at noen bruker hagen deres når dere ikke er hjemme... Anonymkode: 4a884...3dd Ja, vi syns det er ubehagelig, men regner med det er litt større barn som vil være i fred/spise bolle, godteri og is uten at mindre søsken eller foreldrene ser dem. Huset sto tomt siden før påske, så de kan ha gjort dette ei stund, men vi har endret på så mye i hagen at de jo bør skjønne at det ikke er tomt hus nå. Vi har ingenting imot gjerde, hadde føltes trygt, men fremstår det avvisende? Anonymkode: cea35...d2c 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi syns det er ubehagelig, men regner med det er litt større barn som vil være i fred/spise bolle, godteri og is uten at mindre søsken eller foreldrene ser dem. Huset sto tomt siden før påske, så de kan ha gjort dette ei stund, men vi har endret på så mye i hagen at de jo bør skjønne at det ikke er tomt hus nå. Vi har ingenting imot gjerde, hadde føltes trygt, men fremstår det avvisende? Anonymkode: cea35...d2c Ja, for all del, du må jo ikke fremstå som om du har noen grenser! Det ville jo vært fryktelig. Anonymkode: 44e5f...131 29 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, for all del, du må jo ikke fremstå som om du har noen grenser! Det ville jo vært fryktelig. Anonymkode: 44e5f...131 Sant. Du får frem poenget ditt med å sette det på spissen. 😆 Vi kjenner ingen her, og ingen andre har satt opp gjerde. Anonymkode: cea35...d2c 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 Er det ikke sånn også at hvis noen barn skader seg på deres trampoline så kan dere bli stilt til ansvar på noe vis? Jeg er ikke helt sikker men virker da skummelt om det er sant. Men kanskje det ikke gjelder om det er privat trampoline.. For øvrig hadde jeg heller ikke likt det som foregår hos dere. Anonymkode: 175d0...8c1 7 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vi syns det er ubehagelig, men regner med det er litt større barn som vil være i fred/spise bolle, godteri og is uten at mindre søsken eller foreldrene ser dem. Huset sto tomt siden før påske, så de kan ha gjort dette ei stund, men vi har endret på så mye i hagen at de jo bør skjønne at det ikke er tomt hus nå. Vi har ingenting imot gjerde, hadde føltes trygt, men fremstår det avvisende? Anonymkode: cea35...d2c Hadde ikke bekymret meg for hva andre tenker om at dere setter opp planter, hekk, gjerde eller annet for å holde folk ute av egen hage så lenge det er innenfor lovverket. Spør folk så si at dere har flyttet for å få mer skjermet uteplass og at dere ikke ønsker å ha masse barn og folk i hagen som ikke er invitert. Vil dere be på besøk så kan dere jo det, men er frekt å gå inn i andres hage. Så like greit å sette opp noe, så de faktisk må ringe på om de vil inn på deres eiendom. Katten må du tåle, men ikke det andre 👍🏻 Anonymkode: 2bd16...2e6 11 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 Sett opp et fint gjerde som passer til huset. Høyt som mulig, spør du meg. Jeg ville ikke tillatt noe av det du nevner (unntatt katta, men tiltak kan utprøves), men det er klart at det er umulig å si ifra om du ikke ser vedkommende som låner hagen. Anonymkode: e3c99...4f5 9 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #11 Skrevet 6. juni 2024 De fleste har vel hekk og/eller gjerde rundt egen boligtomt? Hadde fått opp slike ting asap, det er dere som holdes ansvarlige dersom noen skader seg på deres trampoline... Samme med plaskebasseng på sommeren, hvis noen drukner i deres plaskebasseng så er dere ansvarlige selv om dere ikke er hjemme. Men ja, vi har bodd på boligfelt med mye barn før og jeg har også opplevd alt fra fremmede barn (og voksne!) i hagen, til å måtte jage vekk barn fra naboens hage mens de var bortreist. Vi har flyttet litt lenger unna "gryta" nå og det anbefales 😅 Ikke ringer det på døra hver halvtime lenger heller 😇 Anonymkode: f4427...221 3 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #12 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det ikke sånn også at hvis noen barn skader seg på deres trampoline så kan dere bli stilt til ansvar på noe vis? Jeg er ikke helt sikker men virker da skummelt om det er sant. Men kanskje det ikke gjelder om det er privat trampoline.. For øvrig hadde jeg heller ikke likt det som foregår hos dere. Anonymkode: 175d0...8c1 Da vi hadde trampoline låsste vi den med hengelås om natta og når vi var borte. Kodelås som barna visste, og som de ikke fikk gi til andre. Satte også opp en lapp på trampolina om at den ikke var tillatt brukt uten vår tillatelse, i tillegg til at jeg sendte melding til alle foreldre i nabolaget om at barna ikke får lov å hoppe på vår låste trampoline når vi er borte, og all hopping er på foreldres ansvar, og det skal jeg ha skriftlig samtykke til. Var ikke nevneverdig plaget. Ville satt opp gjerde og et nest-cam i vinduet for å se hvem som bruker hagen. Selvsagt ikke filme offentlig vei og sette opp en lapp med info om overvåkning. Man kan bli ansvarlig om andre unger skader seg, så derfor var jeg nasi. Heldigvis bor vi ikke tett på andre og gudsjelov er barna store. Kommer det barn inn i hagen vår vil jeg strax kontakte foresatte og gi beskjed om at vår hage er privat, og at barn ikke er ønsket å oppholde seg her som om det var en offentlig leke-arena… Anonymkode: 5f88a...c51 3 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #13 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det ikke sånn også at hvis noen barn skader seg på deres trampoline så kan dere bli stilt til ansvar på noe vis? Jeg er ikke helt sikker men virker da skummelt om det er sant. Men kanskje det ikke gjelder om det er privat trampoline.. For øvrig hadde jeg heller ikke likt det som foregår hos dere. Anonymkode: 175d0...8c1 Det vet jeg ikke, jeg håper virkelig ikke dette stemmer. Anonymkode: cea35...d2c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da vi hadde trampoline låsste vi den med hengelås om natta og når vi var borte. Kodelås som barna visste, og som de ikke fikk gi til andre. Satte også opp en lapp på trampolina om at den ikke var tillatt brukt uten vår tillatelse, i tillegg til at jeg sendte melding til alle foreldre i nabolaget om at barna ikke får lov å hoppe på vår låste trampoline når vi er borte, og all hopping er på foreldres ansvar, og det skal jeg ha skriftlig samtykke til. Var ikke nevneverdig plaget. Ville satt opp gjerde og et nest-cam i vinduet for å se hvem som bruker hagen. Selvsagt ikke filme offentlig vei og sette opp en lapp med info om overvåkning. Man kan bli ansvarlig om andre unger skader seg, så derfor var jeg nasi. Heldigvis bor vi ikke tett på andre og gudsjelov er barna store. Kommer det barn inn i hagen vår vil jeg strax kontakte foresatte og gi beskjed om at vår hage er privat, og at barn ikke er ønsket å oppholde seg her som om det var en offentlig leke-arena… Anonymkode: 5f88a...c51 Ok, du er min helt. Dette med hengelås kan vi jo fikse i ettermiddag, liksom! Hvorfor har jeg aldri hørt om dette før? Anonymkode: cea35...d2c 9 1 2
Supersmurf Skrevet 6. juni 2024 #15 Skrevet 6. juni 2024 Sett opp et kamera, så finner du ut hvem det er, og hvilke tidspunkt det er uvedkommende i hagen. Det der er jo ikke greit, selv om man bor tett. 6 6
Duff Skrevet 6. juni 2024 #16 Skrevet 6. juni 2024 Finnes det en fb side for området så legg inn beskjed der. 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #17 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi er nyinnlyttede(1 mnd siden) i et nabolag med flere like eneboliger ved hverandre. Vi har ganske skjermede hager med hekk. Vi så frem til å ha litt hyggelig hageliv, og har ordnet trampoline (det har de fleste naboene våre og, det er mange naboer med barn), huske og litt hagemøbler. I tillegg har vi planta en del blomster. I løpet av tida vi har bodd her har vi opplevd å komme hjem til at fremmede barn hopper på trampolina vår to ganger, vi har gått ut til dem og spurt hvem de er, de har bare dratt da... Én gang gikk en tenåring gjennom hagen vår, jeg solte meg og skrek til, fordi noen plutselig sto midt i hagen uten å si noe. Spurte om han lurte på noe, men fikk ikke et ordentlig svar, bare mumling og så gikk han til neste hage. En katt er ofte innom hagen, har gjort fra seg, markért og stått utenfor for å bli sluppet inn (det lar vi den ikke gjøre, men til sommeren vil vi kanskje ønske å ha verandadøra åpen). I tillegg har vi opplevd at hagemøblene har smuler og ispinner på seg når vi kommer hjem. Aner ikke hva vi skal gjøre med det. Vi antar at barn i området har brukt hagen mens den sto forholdsvis tom, men det er ikke vi komfortable med. Vi vil heller ikke bli de nye upopulære naboene. Hvordan går man frem? Sier ifra, spør rundt eller bygge så høye og tette gjerder som man kan uten å søke tillatelse? Anonymkode: cea35...d2c Naboen her går opp på balkongen vår og velter tujaene våre. Om vi setter oss på balkongen i sola, roper og gauler han og later som om han gråter høyt. Ut av vinduet. I andre ett. Ei nabokjerring stilte seg rett ved balkongrekkverket vårt og snakket med naboen i etasjen over og snakket så høyt at jeg spurte sambo: hva er det som SKJER?!? Og vi gikk til vinduet og så rett på kjerringa som sto 30 cm unna oss…. Vi fikk hele samtalen på en halvtime, rett inn i stua vår… Ellers går begge nevnte og glor rett inn i stua vår hver gang de går forbi. Ellers slår førstnevnte på veggene og vinduene våre og røsker tak i ytterdøra vår om nettene når han går forbi mens han er ute og langer. Skal vi bytte? Anonymkode: 9eadc...39c 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #18 Skrevet 6. juni 2024 Altså - jeg forventer at folk ikke tar seg til rette på min tomt. ok, om noen ringer på for p spørre om de kan låne trampolinen om mine barn ikke er der. Men å ta seg til rette i andres hager helt uten videre er ikke ok. Anonymkode: 8d9ee...756 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #19 Skrevet 6. juni 2024 Bruk vannpistol på katten, en sånn liten, gammeldags en, da. Jeg har katt, elsker katter, men dette skader dem ikke, bare skremmer. Anonymkode: 27afe...139 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #20 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Naboen her går opp på balkongen vår og velter tujaene våre. Om vi setter oss på balkongen i sola, roper og gauler han og later som om han gråter høyt. Ut av vinduet. I andre ett. Ei nabokjerring stilte seg rett ved balkongrekkverket vårt og snakket med naboen i etasjen over og snakket så høyt at jeg spurte sambo: hva er det som SKJER?!? Og vi gikk til vinduet og så rett på kjerringa som sto 30 cm unna oss…. Vi fikk hele samtalen på en halvtime, rett inn i stua vår… Ellers går begge nevnte og glor rett inn i stua vår hver gang de går forbi. Ellers slår førstnevnte på veggene og vinduene våre og røsker tak i ytterdøra vår om nettene når han går forbi mens han er ute og langer. Skal vi bytte? Anonymkode: 9eadc...39c Det høres skumlere ut å ha voksne naboer som ikke kan oppføre seg, ja. Håper du finner ut av det med dine naboer. Hadde utfordringer knyttet til dette da vi bodde i leilighet i Oslo, ikke gøy. Anonymkode: cea35...d2c 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå