Gå til innhold

Gutten min sover så kort på formiddagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han står opp ved ca 0700 tiden, og jeg pleier å legge han 1100 tiden. Før sov han da minimum en time, og noen ganger opp til to, men nå sover han bare en halv time. Har prøvd å legge han ned igjen, og latt han skrike, men ingen ting hjelper. Har også prøvd å legge han senere så han er skikkelig trøtt, men til ingen nytte. Problemet er att han er ikke ferdig sovet. Han begynner å gjespe 10 min etter jeg har tatt han opp, og han er skikkelig sutrete. Hva skal jeg gjøre..Han er 9 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han våkne av andre ting enn at han er ferdig sovet - som at han er sulten, har våt bleie e.l.?

Han begynner også å bli så stor at han kanskje kjeder seg litt. Gjøre dere masse forskjellig som han kan bli sliten av og dermed sove mer?

Hilsen Lille meg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Prøv å la han sove ute så lenge det er under -10.

Eller så kan du prøve å legge han tidligere evt senere.

Skrevet

Han bør absolutt sove et par timer... Kanskje du stimulerer han for lite mellom sju og elleve, slik at han ikke er tilstrekkelig sliten?

Skrevet

For å si det sånn. I helgen bodde han hos svigerinnen min, som har en datter på 1,5 år, og en sønn på 4. Fra 0700 er det hos dem masse bråk, og action, men han sov ikke lenger der heller.

Skrevet

Der leker de, danser til musikk, etc...

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Han bør absolutt sove et par timer...

Dette varierer jo fra baby til baby, det er ingen ting som er fasit svar her.

Noen babier sover lite på dagen , andre sover masse.

Mini Alex på 10 mnd , sover fra 930 ca 11 og en lur igjn rundt kl 1400, men den siste luren kan vare alt fra 30 min til 1 1/2 time.

Skrevet
Der leker de, danser til musikk, etc...

Det kan ha virket mot sin hensikt da. At han har blitt overstimulert, og dermed ikke klarte å sove så lenge. Kanskje han var spent på hva som skjedde - og ikke hadde tid til å sove lenger.
Skrevet

men ,nå er han jo hjemme igjen, og her er det jo mindre action men sover ikke lengre av den grunn..

Skrevet
Han bør absolutt sove et par timer...

Dette varierer jo fra baby til baby, det er ingen ting som er fasit svar her.

Problemet er att han er ikke ferdig sovet. Han begynner å gjespe 10 min etter jeg har tatt han opp, og han er skikkelig sutrete. Hva skal jeg gjøre..Han er 9 måneder.

;)

Skrevet

Kanskje det bare er en fase??

Må jo le litt, for mens jeg har sittet her, har han sovet en time, og sover fortsatt!!!!!Første gang på over en uke. Får krysse fingrene for att han fortsetter med dette.

Skrevet

-jo mer du stresser rundt det, jo mindre sover gutten ;)

Skrevet

Sønnen min på snart 9 mnd var og sånn.Begynte å legge han i vogna på verandaen i 11 tiden.Da sover han 1,5-2 timer.Kanskje du kan prøve det og se om det hjelper

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)
Sønnen min på snart 9 mnd var og sånn.Begynte å legge han i vogna på verandaen i 11 tiden.Da sover han 1,5-2 timer.Kanskje du kan prøve det og se om det hjelper

Sover babisen din en gang til da? Når er det? Synes ettermiddagen er vanskelig så det ikke skal gå uttover natten

Endret av Gamle Alex
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Men hvis han ikke vil sove igjen Evenlia?

Her i huset er det også sånn, de fleste dager sover hun lenge , men noen ganger kun 30 min og er grinete , men jeg har ikke sjans til å få henne til å sove igjen og jeg stresser ikke.

Forestten en litt nedlatene kommentar som jeg synes blir brukt litt for mye til småbarns mødre - "ikke stress, du stresser for mye, hvis du stresser merker babyen det" jo mer noen sier det til meg m, jo mer stressa blir jeg :forvirret:

Skrevet

Norges søvnkonge, Åge Kaurin Johnsen, sier at oppskriften på å få barn til å sove er enkel.

Første bud:

Babyen bestemmer hvor lenge h*n skal være sovende.

Den voksne bestemmer hvor barnet skal befinne seg.

Altså:

Du kan ikke fysisk tvinge et barn til å sove.

Men det er opptil deg hvor barnet skal befinne seg hen.

bestem deg først for mål:

->Når på døgnet vil du at babyen skal sove?

->Hvor vil du at babyen skal sove?

->Hvor lenge vil du at babyen skal sove?

Når du har et svar på disse tre spørsmålene, kan du begynne å jobbe for å få det til.

Eksempel:

Mamma bestemmer seg for at lille Erik på åtte mnd trenger å få seg to sovestunder i løpet av dagen.

Siden Erik allerede er oppe klokken sju, fordi mamma skal få opp storesøster Eva, tar vi utgangspunkt i at dette er et tidspunkt som passer godt for familien til Erik at han våkner.

Mamma vil gjerne at Erik skal sove skikkelig første gangen.

Hun bestemmer seg for at Erik skal sove fra 11.00 - 13.00.

Halv elleve får Erik mat og stell. Klokken 11.00 presis blir Erik lagt, med de rutiner som mamma og Erik har rundt dette.

Klokken 13.00 tar mamma Erik opp igjen.

Her begynner den harde jobben. Hvis Erik ikke (noe han sannsynligvis ikke har) har sovet i to hele timer, fordi dette systemet er ganske nytt for han, blir det hektisk de neste timene. Det er mammas jobb å sørge for at Erik stimuleres til det fulle, uten at han blir overanstrengt.

Neste soverunde skal være fra klokken 15.00 - 16.00.

Halv tre får Erik mat og stell, akkurat slik som i forrige runde. Mamma legger Erik ned, med de rutiner de har for dette, og forlater igjen soverommet (eller hvor det nå er han sover) Klokken 16.00 tar hun Erik opp igjen uansett hvor mye eller lite han har sovet, og uansett om han fremdeles sover!

Og dette er altså cluet.

Har du bestemt at barnet skal sove mellom tre og fire, så får barnet lov til å sove mellom tre og fire. Du skal ikke la barnet sove til halv fem, bare fordi at han ikke sopv den første halve timen av sovetimen sin.

Dette er den absolutt beste måten å lære barn å sove på. Og det er den beste måten å lære barnet å sovne selv på. Ungen får trygge rammer, forutsigbare forhold, og han vet hele tiden hva som kommer etterpå.

Klart at det innebærer en del jobbing for mor. Fex innebærer det at man ikke kan farte rundt hele dagen, man må være hjemme til halv elleve og til halv to slik at man holder fast på rytmen til barnet. Er du ikke villig til å legge den innstatsen i det, kan du bare gi opp denne metoden, og heller streve med sovingen.

Men dette betaler seg.

Fjorten dager med nazi-klokke, og du har en sovende baby, som sover akkurat slik det passer deg.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Vel det er mer eller mindre sånn det fungere her , men så er det mange som sier at man " aldri skal vekke et søvende barn"

At du sier at dettte er DEN BESTE måte, kan nok diskuteres

Skrevet
Vel  det er mer eller mindre sånn det fungere her , men så er det mange som sier at man " aldri skal vekke et søvende barn"

At du sier at dettte er DEN BESTE måte, kan nok diskuteres

Jeg sier at dette er den beste løsningen i følge Norges søvnkonge ;)

Jeg har god erfaring med denne metoden selv, vi gikk i søvnterapi på Ullevål med prinsessen.

Det barnet Åge K Johnsen ikke får til å sove, finnes ikke ;)

Skrevet

Vi har akkurat samme problemet. Etter en halvtimes søvn våkner hun alltid og får ikke til å sove videre uansett hva jeg forsøker. Er hun våken, så er hun våken, samme hvor trøtt hun er. Men hun har vært slik lenge, så her er det ikke noen periode.

Det sies jo at barn sover i faser på 30 min. og at de da våkner lett før de ev. sover videre. Målet blir da å sørge for at de sover seg gjennom denne fasen, for da vil de igjen sove dypere og få lengre søvnperiode.

Så gjør hva du kan for å få ham til å sove videre ved det aller første tegnet til at han begynner og våkne, om det er smokk eller trilling i vogn eller hva det måtte være. Da er det godt mulig at du klarer å bryte vanen han har fått med å våkne helt opp.

Du har ikke forsøkt trilletur da? Eller biltur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...