Upsi Skrevet 6. juni 2024 #1 Skrevet 6. juni 2024 (endret) Hvilke karakterer EKSAKT søker man med på høyskolen? sånn ser min videregående ut, helse og oppvekst vg1, helsefagarbeider vg2 og påbygg vg3. Lurer på om noen har tatt akkurat samme vei som meg, og om dere kan gi meg eksakt dem karakterene du søker med, så kun dem man trenger ril høyskole om dere skjønner! fordi vet at gym foreksempel så er det karakteren man får vg3 som teller på kortet. takk for svar på forhånd. Gjerne send hvordan deres vitnemål så ut om det er den man søker med:) Endret 6. juni 2024 av Upsi
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Alle fag teller på snittet. Det stemmer ikke at det bare er vg3-karakterene på studiespes som teller med. Anonymkode: 088d1...178
Upsi Skrevet 6. juni 2024 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle fag teller på snittet. Det stemmer ikke at det bare er vg3-karakterene på studiespes som teller med. Anonymkode: 088d1...178 Mente bare 1 karakter ifra vg3, altså kroppsøving. Skjønner at andre fag ifra vg1 og 2 selvfølgelig telles, men jeg mener hvem av dem og hvilket år.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 Avsluttende fag telles, + alle eksamener alle år. Jeg har gått løpet som deg, men siden de endrer så mye hele tiden er det vanskelig å svare på om fagsammensetningen er lik nå. Snakk med rådgiveren din. Anonymkode: 4d9eb...eae
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Hvilket år er du i nå? Du må vel vite hvilke fag du har fått eller får standpunktkarakter i og ikke? Anonymkode: 6ef61...610
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Upsi skrev (2 minutter siden): Mente bare 1 karakter ifra vg3, altså kroppsøving. Skjønner at andre fag ifra vg1 og 2 selvfølgelig telles, men jeg mener hvem av dem og hvilket år. Beklager, tenkte du mente gym som i gymnaset. Min feil 😅 Fag som er avsluttende på vg3 som norsk og kroppsøving har kun tellende karakter fra vg3, om jeg ikke husker helt feil. Ellers er jeg usikker, kan tenke meg at f. eks. naturfag fra yrkesfag og naturfag fra påbygg vil ha to tellende karakterer, siden ene er naturfag for yrkesfag og andre er naturfag for studieforberedende? Anonymkode: 088d1...178
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Avsluttende fag telles, + alle eksamener alle år. Jeg har gått løpet som deg, men siden de endrer så mye hele tiden er det vanskelig å svare på om fagsammensetningen er lik nå. Snakk med rådgiveren din. Anonymkode: 4d9eb...eae Det er ikke nødvendigvis sånn at alle eksamener tas med. Jeg gikk yrkesfag to år, for så å gå påbygg tredje året. På andre året yrkesfag hadde jeg eksamen i norsk muntlig. Den kom ikke med på vitnemålet. Anonymkode: bda30...c97 2
Upsi Skrevet 6. juni 2024 Forfatter #8 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Beklager, tenkte du mente gym som i gymnaset. Min feil 😅 Fag som er avsluttende på vg3 som norsk og kroppsøving har kun tellende karakter fra vg3, om jeg ikke husker helt feil. Ellers er jeg usikker, kan tenke meg at f. eks. naturfag fra yrkesfag og naturfag fra påbygg vil ha to tellende karakterer, siden ene er naturfag for yrkesfag og andre er naturfag for studieforberedende? Anonymkode: 088d1...178 Null stress☺️ Ja, er sånn jeg tenker også. Må prøve få time med rådgiver, ville bare se om andre hadde noe svar:)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 Det kommer an på hvor du er i løypa. Jeg tok helse- og sosialfag i vg1, helsefagarbeider vg2 og påbygg vg3. Jeg har søkt bachelor til høsten, og søker med 23/5-regelen. Hvis man er over 23 år, og kan dokumentere 5 års praksis (både utdanning og arbeidsliv teller) så kan man søke kun med fellesfagene: Matte Historie Naturfag Norsk Samfunn Engelsk Man kan søke med 23/5-regelen selv om man allerede har studiekompetanse. Og fint er det, for det hadde vært umulig for meg å ta opp fagene fra yrkesfag (og det hadde vært så bortkasta tid!). Så jeg har tatt opp matte, historie, naturfag og samfunn for å forbedre snittet mitt. Er du under 23 år og/eller ikke har nok praksis, så søker du med alle karakterene. De vil alltid poengberegne deg etter det som gir best uttelling, som for meg er 23/5-regelen. Anonymkode: 40167...c31 1
Upsi Skrevet 6. juni 2024 Forfatter #10 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer an på hvor du er i løypa. Jeg tok helse- og sosialfag i vg1, helsefagarbeider vg2 og påbygg vg3. Jeg har søkt bachelor til høsten, og søker med 23/5-regelen. Hvis man er over 23 år, og kan dokumentere 5 års praksis (både utdanning og arbeidsliv teller) så kan man søke kun med fellesfagene: Matte Historie Naturfag Norsk Samfunn Engelsk Man kan søke med 23/5-regelen selv om man allerede har studiekompetanse. Og fint er det, for det hadde vært umulig for meg å ta opp fagene fra yrkesfag (og det hadde vært så bortkasta tid!). Så jeg har tatt opp matte, historie, naturfag og samfunn for å forbedre snittet mitt. Er du under 23 år og/eller ikke har nok praksis, så søker du med alle karakterene. De vil alltid poengberegne deg etter det som gir best uttelling, som for meg er 23/5-regelen. Anonymkode: 40167...c31 Tusen tusen takk for dette svaret!🫂🤍 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå