Irak Skrevet 6. juni 2024 #1 Del Skrevet 6. juni 2024 Hva er hovedgrunnen til at dere gifter dere, og ikke feks er samboere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Del Skrevet 6. juni 2024 Juridiske rettigheter. Ha forsørgeransvar for hverandre. Ønsket om å være "offisielle". I tillegg hadde vi vært sammen lenge, og ønsket å feire at vi har valgt hverandre sammen med våre aller nærmeste. Anonymkode: 6765a...fb7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. juni 2024 #3 Del Skrevet 6. juni 2024 Vi elsker hverandre, det er den viktigste grunnen. En annen viktig grunn er det juridiske. Han har et barn med spesielle behov og tunge diagnoser, et barn jeg elsker som mitt eget. Og jeg opplever å stille sterkere i møte med ulike instanser når vi blir gift, samtidig som det gir min samboer en trygghet hvis det skulle skje noe. Vi har allerede testamente m.m, men det er noe ned hvor juridisk sterkt man står. I tillegg ønsker vi å være en enhet, med samme etternavn. Det er stort å hete det samme som min kommende ektemann og min stesønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Del Skrevet 6. juni 2024 Det var uaktuelt for meg å tilbringe livet med noen uten at vi var formelt gift. Anonymkode: 583be...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Del Skrevet 6. juni 2024 SPOCA skrev (4 minutter siden): Vi elsker hverandre, det er den viktigste grunnen. En annen viktig grunn er det juridiske. Han har et barn med spesielle behov og tunge diagnoser, et barn jeg elsker som mitt eget. Og jeg opplever å stille sterkere i møte med ulike instanser når vi blir gift, samtidig som det gir min samboer en trygghet hvis det skulle skje noe. Vi har allerede testamente m.m, men det er noe ned hvor juridisk sterkt man står. I tillegg ønsker vi å være en enhet, med samme etternavn. Det er stort å hete det samme som min kommende ektemann og min stesønn. Du har jo ikke mere rettigheter i forhold til stesønnen din selv om dere er gift. Navn kan man jo endre uten å være gift. Eller man kan la være å endre navn selv om man er gift. De to tingene har ingen sammenheng. Anonymkode: b3aa4...20c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. juni 2024 #6 Del Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har jo ikke mere rettigheter i forhold til stesønnen din selv om dere er gift. Navn kan man jo endre uten å være gift. Eller man kan la være å endre navn selv om man er gift. De to tingene har ingen sammenheng. Anonymkode: b3aa4...20c Juridisk nei, men i praksis har jeg det. F.eks møter jeg mer respekt i møte med ulike instanser når man er ektefelle sammenlignet med å være samboer. Det er bare slik det er. Jeg er ganske involvert, og det er krevende hvis man ikke blir hørt. Far har opplevd å bli mye overkjørt, men med min hjelp har han endelig f.eks fått informasjon han har krav på. Å presentere seg som forlovede gir mye større tyngde enn kjæreste eller samboer. Og generelt blir kvinner møtt med større respekt i møte med ulike instanser involverende barn, og det gagner min kommende mann å kunne presentere seg som kone. Og du må gjerne mene det, men for meg er det er det uaktuelt å bytte navn uten å være gift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Del Skrevet 6. juni 2024 SPOCA skrev (12 minutter siden): Og du må gjerne mene det, men for meg er det er det uaktuelt å bytte navn uten å være gift. Det er ikke en mening, det er fakta. Greit nok at det er uaktuelt for deg, men det er altså fullt lovlig og mulig 😊 Anonymkode: 1187d...e13 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Del Skrevet 6. juni 2024 Irak skrev (2 timer siden): Hva er hovedgrunnen til at dere gifter dere, og ikke feks er samboere? Vi hadde vært sammen lenge, og ønsket å ta et steg videre og knytte oss sterkere til hverandre for fremtiden. Og i tillegg gjøre det «synlig» for andre. Syns også det gir en slags trygghet å gifte seg dersom man får barn. Ble skilsmisse på oss ikke mange år senere da, så ekteskapsløftene viste seg å være null verdt 😕 Anonymkode: 1187d...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. juni 2024 #9 Del Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke en mening, det er fakta. Greit nok at det er uaktuelt for deg, men det er altså fullt lovlig og mulig 😊 Anonymkode: 1187d...e13 Jeg har ikke nektet for at det er mulig, så jeg skjønner ikke hvorfor du kverulere med meg. Spørsmålet til ts er hvorfor vi gifter oss og ikke bare er samboere, og svarer derfor utfra hvorfor jeg/vi gjør det slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #10 Del Skrevet 6. juni 2024 Fordi det juridiske. Anonymkode: 5d0ff...c1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #11 Del Skrevet 20. juni 2024 Samboerskap har lite av det jeg ønsker meg. Jeg ønsker å ha alt det juridiske på plass. Det at man er villige til å gifte seg reduserer også risikoen for brudd, statistisk sett. Anonymkode: e3051...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #12 Del Skrevet 21. juni 2024 Vi giftet oss fordi det var praktisk og ga klare juridiske regler/rettigheter/plikter. Vi nøyde oss med vielse på rådhuset og god lunsj med forlovere og deres partnere. Anonymkode: 34d04...516 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #13 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 17.07): Det er ikke en mening, det er fakta. Greit nok at det er uaktuelt for deg, men det er altså fullt lovlig og mulig 😊 Anonymkode: 1187d...e13 Du skjønner vel det at personen du svarer snakker på egne vegne og svarer på trådens tema med sin erfaring og sine grunner? Jeg fatter ikke slike som deg som må inn å krangle om semantikk når det er helt naturlig å anta at folk svarer for srg, ikke for hele jævla verden. Anonymkode: 3bb44...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #14 Del Skrevet 21. juni 2024 Den største grunnen er juridiske rettigheter om en av oss skule dø. På samboer kontrakt kan alltid noen i familie klage på men giftemål er sikkert. Ikke noe fancy, signere papirene på rådhuset med foreldre tilstede og spise middag sammen. Det er en koslig følse og kunne refere seg selv om gift. Anonymkode: 378a2...8a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #15 Del Skrevet 21. juni 2024 Å være hverandres nærmeste familie juridisk, og i enhver sammenheng på papiret og praktisk. Vi valgte livet sammen, da ville det føltes merkelig om mine foreldre rent juridisk fortsatt var mine nærmeste. Praktisk kan man jo sikre seg med dokumenter, være pinlig nøyaktig på hvem som betaler hva, og alt det der. Men for oss var det mye mer styr en det ekteskap kan by på av rettigheter. Og først og fremst medisinske rettigheter, at vi her skal kunne ta valg på vegne av den andre, for det er det ingen annen avtale som regulerer. Anonymkode: 124b1...466 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #16 Del Skrevet 21. juni 2024 Det jurisdiske, pluss at vi føler oss mer som en familie enn å "bare" være samboere. Er også for å feire kjærligheten mellom oss og at vi velger hverandre Anonymkode: abca1...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #17 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samboerskap har lite av det jeg ønsker meg. Jeg ønsker å ha alt det juridiske på plass. Det at man er villige til å gifte seg reduserer også risikoen for brudd, statistisk sett. Anonymkode: e3051...1f4 Det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Det er mange svær unge som er samboere og som har en partner de har valgt før de var ferdig utviklet og klare på sine mål i livet. Anonymkode: 20c55...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #18 Del Skrevet 21. juni 2024 Av kjærlighet såklart. Anonymkode: 5777a...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 21. juni 2024 #19 Del Skrevet 21. juni 2024 Den åpenbare grunnen er av kjærlighet, men en annen svært tungtveiende faktor for vår del er det juridiske om noe skulle skje med en av oss. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #20 Del Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 16.39): Du har jo ikke mere rettigheter i forhold til stesønnen din selv om dere er gift. Navn kan man jo endre uten å være gift. Eller man kan la være å endre navn selv om man er gift. De to tingene har ingen sammenheng. Anonymkode: b3aa4...20c De to tingene har en sammenheng, fordi det er sjelden samboere skifter til felles etternavn. Mange kvinner velger å ta mannens etternavn etter vielsen Anonymkode: 596a7...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå