Gå til innhold

Utregning av feriepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså når arbeidsforholdet ditt slutter i mai, så er det jo revnende likegyldig for arbeidsgiver om du er syk eller ikke skal reise noen plass i sommer og alt det der.

Fra arbeidsgiver vil du få utbetalt feriepengene du tjente opp i fjor samt feriepengene du har rukket å opparbeide deg i år. Du får overhode ikke noe lønn i juni, for du er jo ikke ansatt i juni. Du blir heller ikke trukket i lønn for ferie i juni, for du er ikke ansatt.

Anonymkode: 2b930...e9b

Ok, så da får jeg sykepenger fra NAV i juni også sant?  Jeg fikk lønnslipp nå det viser seg at det kun kommer feriepenger fra ifjor å ikke det jeg har tjent hittil i år. Kan jeg kreve å få disse også ettersom om vikariat har gått ut? Jobber for staten

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så da får jeg sykepenger fra NAV i juni også sant?  Jeg fikk lønnslipp nå det viser seg at det kun kommer feriepenger fra ifjor å ikke det jeg har tjent hittil i år. Kan jeg kreve å få disse også ettersom om vikariat har gått ut? Jobber for staten

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men TS, hvis du ikke er ansatt lenger, hva er du sykmeldt fra da? Du får jo ikke sykepenger hvis du ikke har en jobb å være sykmeldt fra, da går du vel over til å være arbeidsledig? 

Det er vanskelig å forklare deg angående feriepenger, vi har prøvd på flere måter men det ser ikke ut til å gå inn.

Anonymkode: 3caca...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså når arbeidsforholdet ditt slutter i mai, så er det jo revnende likegyldig for arbeidsgiver om du er syk eller ikke skal reise noen plass i sommer og alt det der.

Fra arbeidsgiver vil du få utbetalt feriepengene du tjente opp i fjor samt feriepengene du har rukket å opparbeide deg i år. Du får overhode ikke noe lønn i juni, for du er jo ikke ansatt i juni. Du blir heller ikke trukket i lønn for ferie i juni, for du er ikke ansatt.

Jeg har aldri fått utbetalt feriepenger for samme år som jeg har sluttet. De har kommet juni året etter. Så det er ikke helt sant. Men arbeidstaker kan kreve å få utbetalt feriepengene for i år, men vil da ikke få det i juni neste år.

Anonymkode: e7348...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri fått utbetalt feriepenger for samme år som jeg har sluttet. De har kommet juni året etter. Så det er ikke helt sant. Men arbeidstaker kan kreve å få utbetalt feriepengene for i år, men vil da ikke få det i juni neste år.

Ferieloven sier at feriepenger opptjent i opptjeningsåret skal utbetales siste lønningsdag før fratreden, så det er hovedregelen, og ikke noe arbeidstaker trenger å kreve. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men TS, hvis du ikke er ansatt lenger, hva er du sykmeldt fra da? Du får jo ikke sykepenger hvis du ikke har en jobb å være sykmeldt fra, da går du vel over til å være arbeidsledig? 

Det er vanskelig å forklare deg angående feriepenger, vi har prøvd på flere måter men det ser ikke ut til å gå inn.

Man får jo sykepenger selv om man ikke har arbeidsgiver når man er sykemeldt. Man har rett på sykepenger selv om man ikke har arbeidsgiver.

"Hvis pasienten ikke har en arbeidsgiver, fyller du ut punkt 2.1 i sykmeldingen, med «Ingen arbeidsgiver»."

https://www.nav.no/samarbeidspartner/om-sykmeldingen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ferieloven sier at feriepenger opptjent i opptjeningsåret skal utbetales siste lønningsdag før fratreden, så det er hovedregelen, og ikke noe arbeidstaker trenger å kreve. 

Man må vel nesten kreve det når det ikke gjøres. Men det er lite smart å be om å få de utbetalt samme år hvis man ikke får spart opp til å stå uten feriepenger året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ditt arbeidsforhold er helt avsluttet, så er det vanlig å få sluttoppgjør med feriepenger en måned etter siste lønning.

Anonymkode: f0ab8...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da kommer det sykep fra nav? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok så da kommer det sykep fra nav? 

Kommer jo an på hva du melder inn når du søker om sykepenger for perioden, det. Hvis jeg ikke husker feil er det vel noe spørsmål om du har hatt ferie og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder inn den den 17 juni. 
det vil bli den første sykemeld uten min gamle jobb som arbgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsmelding og alt er sendt inn fra tidligere arbgiver i forrige uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis det er nav som skal dekke denne sykemeldingen kan det hende det regnes som ny sykemelding og da er det lengre behandlingstid.  For å få et helt korrekt svar på det, kontakter du nav.

Feriepengene får du uansett. 

Anonymkode: 4d686...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ifølge lovdata slik at man skal ha feriepengene siste lønningsdag etter opphørt arbeidsforhold. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_3#§11 

Spoiler
(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

Men merk deg at dette kan være annerledes om du har tariffavtale som tilsier annet. 

Jeg har selv opplevd ved de fleste arbeidsforhold jeg har avsluttet at de har vært avsatt for Juni året etter. Dvs at det jeg tjente i 2013 fikk jeg feriepengene for i 2014 selv om mitt arbeidforhold var avsluttet i feks oktober 2013. 

Har vel egentlig aldri opplevd å få det slik som det står i lovgivningen her personlig, uten at det har vært problematisk for meg. 

Håper du finner tilbake til arbeidshverdagen igjen og at det som har gjort deg sykemeldt ordner seg slik du håper :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 16.50):

Må som regel avtales da at du ikke skal avvikle ferie I det hele tatt i 2024. Hvis ikke trekkes det nok automatisk i de fleste lønnssystem. Og det trekkes for 5 ukers ferie.  

Anonymkode: 4d686...0d8

Nei, det er ikke lov å velge selv at man ikke skal trekkes. Selv om man er sykmeldt. 
Har man full feriepengeopptjening så skal man trekkes. 

Anonymkode: 030ae...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke lov å velge selv at man ikke skal trekkes. Selv om man er sykmeldt. 

Ja. Men som du ser så er arbeidsforholdet til ts allerede avsluttet. Så det er ikke noe lønn å trekke ferie fra. Hun tok ikke ut noe ferie før hun sluttet, så derfor skal hun heller ikke trekkes noe. 

Skjønner at kommentaren din var ment mer generelt for sykemeldte, men ts i denne tråden trenger ikke å bli mer forvirret enn hun allerede er.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 11.39):

Det kan ta 3-4 uker etter du har sendt inn fra NAV behandler søknad om sykepenger, så vær klar over det.

Har du kontaktet NAV også for å meddele at du nå er uten arbeidsforhold? Det blir da NAV som skal følge deg opp under sykefravær, og du vil få din egen veileder i sykefraværsavdelingen som skal følge deg opp.

Anonymkode: c8ca0...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke er fast ansatt og vikariatet ditt har gått ut, så vil du jo ikke trekkes noe i ferie. Da er feriepengene det du får.

Anonymkode: bbcd5...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ingen grunn til at TS blir trukket for ferie ´hun ikke får avviklet uansett fordi kontrakten har gått ut. Kontrakten gikk ut 31.mai. Perioden arbeidsgiver har ansvar for at arbeidstaker tar ut hovedferie er i perioden 1.mai - 1.september, TS. har åpenbart ikke tatt ut ferie i mai, så det er ingen grunn for arbeidsgiver til å trekke for ferie etter at arbeidsforholdet er avsluttet for noe hun ikke får avviklet, da måtte de bare betalt det tilbake på sluttoppgjøret uansett for feriedager hun ikke har tatt ut.  Det blir da neste "arbeidsgiver" som tar over ansvaret for at ferie blir avviklet, og så må trekke for ferie. 

Arbeidsgivere kan gjøre unntak på ferietrekk når kontrakten går ut før hovedferien avvikles.

Jeg har selv kontrakt til 31.juli i år, og lønn gikk  med på å bare trekke de feriedagene jeg faktisk skal ha før kontrakten går ut, som er 13 dager, selv om jeg egentlig hadde opptjeningsgrunnlag fra tidligere arbeidsgiver på mer. Hadde de trukket 5 uker, måtte de bare ha betalt meg tilbake for 12 dager i august uansett, sammen med sluttoppgjør. 

Anonymkode: c8ca0...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...