AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #1 Del Skrevet 6. juni 2024 Noen som har oppskrift på en god blomkålgrateng? Tenkte jeg skulle ha bacon i. Men er det noe annet jeg kan ha i for å gi litt ekstra god smak? Anonymkode: e1615...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Del Skrevet 6. juni 2024 Jeg pleier å bruke brokkoli i, samt vårløk eller purre, paprika og gjerne noen skiver med tomat på toppen før osten kommer på. Anonymkode: cc1e8...93e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #3 Del Skrevet 6. juni 2024 Litt sennep hever smaken. Ev litt røkt paprika (krydder på glass). Anonymkode: 68ef3...268 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #4 Del Skrevet 6. juni 2024 For å få fram den gode, milde smaken i ny norsk blomkål foretrekker jeg å gjøre blomkålgrateng så enkel som mulig. Gratengen består av dampede blomkålbuketter og hvit saus laget av smør, mel og helmelk. Sausen smakes til med muskat, salt og pepper, og så en smaksrik god gruyère eller comté, samt litt dijonsennep og noen dråper sitron. Syre er som alltid fint for å balansere de rike smakene fra ost, melk og blomkål. Liker også å bruke frisk fransk estragon og gressløk i sausen, og over den ferdige gratengen, noen ganger sammen med sprøstekt bacon. Viktig med ferskt brød til for å dyppe i sausen, og nok saus! Anonymkode: 5d3bc...7c7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 6. juni 2024 #5 Del Skrevet 6. juni 2024 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: For å få fram den gode, milde smaken i ny norsk blomkål foretrekker jeg å gjøre blomkålgrateng så enkel som mulig. Gratengen består av dampede blomkålbuketter og hvit saus laget av smør, mel og helmelk. Sausen smakes til med muskat, salt og pepper, og så en smaksrik god gruyère eller comté, samt litt dijonsennep og noen dråper sitron. Syre er som alltid fint for å balansere de rike smakene fra ost, melk og blomkål. Liker også å bruke frisk fransk estragon og gressløk i sausen, og over den ferdige gratengen, noen ganger sammen med sprøstekt bacon. Viktig med ferskt brød til for å dyppe i sausen, og nok saus! Anonymkode: 5d3bc...7c7 Høres godt - ut, men dette er vel ikke "så enkelt så mulig", gjør det samme men bruker verken ost, sennep eller sitron, eller urtekrydder... Bare hvit saus med egg, der hviten foldes inni, slik at man får en lett grateng. Gjerne litt brødkrumme på toppen. Serveres med kokte poteter og stekt bacon med fett. Gjerne grønn salat til også. Muskat er dog essensielt, åkkesom! Bare å glede seg til sesongen. PS - viktig å la bukettene renne av seg etter forvelling, slik at det ikke lekker for mye vann ut i gratengen og gjør den bløt. Endret 6. juni 2024 av Johan uten land 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Del Skrevet 6. juni 2024 Johan uten land skrev (1 time siden): PS - viktig å la bukettene renne av seg etter forvelling, slik at det ikke lekker for mye vann ut i gratengen og gjør den bløt. Enig her - essensielt! Jeg pleier å dampe blomkålbukettene på rist med vann under og lokk over, da slipper jeg å la dem renne av seg etterpå. Anonymkode: 5d3bc...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Del Skrevet 6. juni 2024 Jeg liker at blomkålen ikke er for myk, så jeg forveller aldri. Hvis jeg skal gjøre det veldig enkelt, så bruker jeg creme fraiche blandet med ost, chili flakes og fungi istedet for å lage hvit saus, og legger spekeskinke på toppen istedet for bacon. Anonymkode: 75da5...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Del Skrevet 7. juni 2024 Jeg bruker et lite dryss av cayennepepper i den hvite sausen. Anonymkode: ce916...29d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #9 Del Skrevet 7. juni 2024 Ost er et must. På engelsk heter det «cauliflower cheese». Nettopp pga osten. Anonymkode: 168cd...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #10 Del Skrevet 7. juni 2024 Uff i disse tider så er jo nesten blomkålen dyrere enn både bacon og ost. Skulle lage blomkålsuppe her til en skokk med ungdommer og det ble 300 kroner, halvparten av de kronene gikk til blomkål... Anonymkode: df6d4...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Del Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uff i disse tider så er jo nesten blomkålen dyrere enn både bacon og ost. Skulle lage blomkålsuppe her til en skokk med ungdommer og det ble 300 kroner, halvparten av de kronene gikk til blomkål... Anonymkode: df6d4...a51 Ja, det var vel 40 kr per blomkål på Kiwi 😑 Så det ble ikke helt den billige middagdn jeg hadde tenkt 😅 Anonymkode: e1615...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #12 Del Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det var vel 40 kr per blomkål på Kiwi 😑 Så det ble ikke helt den billige middagdn jeg hadde tenkt 😅 Anonymkode: e1615...a2d Her var de 45 kroner og det var på extra.🤪 Anonymkode: df6d4...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå