Gå til innhold

Metformin erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
skal begynne på metformin, pga uregelmessig menstruasjon. 
Har noen erfaringer med bivirkninger her?

Anonymkode: 0c91a...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bivirkningene kan være noe brutal (for enkelte) i opptrappingsfasen, men for meg så ble de ganske nøytralisert og så og si bortr når jeg hadde gått på max dose i 2-3 uker. 

Jeg valgte i samråd med lege og bruke lengre tid på opptrapping for å minimere bivirkningene. Gikk lengre på 3 tabletter før jeg gikk videre. 

Jeg hadde ikke mange bivirkninger, men de jeg hadde merket jeg godt. 

Slet mye med magen, hver gang jeg spiste noe, måtte jeg løpe på do - og da mener jeg løpe! Så jeg spiste ikke ute kan du si ;)Svimmelhet, oppblåst og diaré var det som var her.  

Hadde ikke særlig vektnedgang effekt av dem, men fikk stabilisert syklusen. Gikk ned noe pga diaré bivirkningen, men det kom tilbake når jeg sluttet å løpe på do. 

Anonymkode: 92fcb...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bivirkningene kan være noe brutal (for enkelte) i opptrappingsfasen, men for meg så ble de ganske nøytralisert og så og si bortr når jeg hadde gått på max dose i 2-3 uker. 

Jeg valgte i samråd med lege og bruke lengre tid på opptrapping for å minimere bivirkningene. Gikk lengre på 3 tabletter før jeg gikk videre. 

Jeg hadde ikke mange bivirkninger, men de jeg hadde merket jeg godt. 

Slet mye med magen, hver gang jeg spiste noe, måtte jeg løpe på do - og da mener jeg løpe! Så jeg spiste ikke ute kan du si ;)Svimmelhet, oppblåst og diaré var det som var her.  

Hadde ikke særlig vektnedgang effekt av dem, men fikk stabilisert syklusen. Gikk ned noe pga diaré bivirkningen, men det kom tilbake når jeg sluttet å løpe på do. 

Takk for svar. 
Legen sa jeg skulle begynne med 1/2 pille kveld og 1 pille morgen i en god stund først. Så det er veldig liten dose😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. 
Legen sa jeg skulle begynne med 1/2 pille kveld og 1 pille morgen i en god stund først. Så det er veldig liten dose😊

Jeg begynte slik:  

Uke 1 - 1 morgen 

Uke 2 - 1 morgen, 1 kveld

Uke 3 - 1 morgen, 1 lunsj, 1 kveld

Uke 7  - 2 morgen, 1 lunsj,  1 kveld 

Uke 8 - 2 morgen , 2 lunsj,  1 kveld 

Uke 9 - 2 morgen, 2 lunsj,  2 kveld

Så istedenfor 6 uker fra start til max dose, brukte jeg 9 uker 👍  

Men noen får ikke bivirkninger i det hele, så bare å ta det litt som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det vært brutalt. Holdt meg til 1 pille i flere uker før jeg begynne på 2. Nå skal jeg prøve å trappe opp til 3, men det går veldig dårlig hittil. Tror jeg må trappe ned til 2,5 en god stund. Blir veldig kvalm og ganske svimmel. Viktig å ta pillene med en del mat og jeg må småspise mellom slik at jeg ikke har tom mage. 

Hadde bedre effekt av Provera og Letrozol sammen med Metformin enn uten. 

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig kvalm. Slutta etter 3 mnd. Er uansett normalvektig, så de hjalp ikke for meg og min fertilitet. 

Anonymkode: 0c0cf...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble kun dårlig den første uken. Utenom det funket det bra for meg, men tok tid. Har pcos da. Jeg gikk på de omtrent fem måneder før jeg fikk min første eggløsning. Den ble jeg også gravid på. Før det hadde jeg mens mellom 1-3 ganger i året. Nå har jeg 28 dagers syklus og synes jeg har mensen heeeeeele tiden 😅

Anonymkode: fbc52...2aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på maksdose og er veldig dårlig i magen, litt kvalm innimellom. Blir fort mett og har mer energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...