Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt kjent med et ektepar som er rundt 80 år og som er i god form for alderen. Vi er i 30-årene. Jeg sa at jeg håper at vi to er like oppegående når vi blir så gamle. Da svarte han at han tror ikke han blir så gammel. Og det ble veldig rar stemning 😬 Han har vært inne på det før at folk i hans bransje ikke alltid blir så veldig gamle. Men man kan jo ikke gå rundt og tenke at man skal miste flere tiår.

Føler nesten på en slags forskuddssorg over å bli enke tidlig. Huff, må slutte å tenke på det 😅 Man kan ikke vite hvordan det kommer til å gå.

Anonymkode: b38a8...588

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg avsluttet faktisk med en mann for en del år siden pga. at han snakket helt bestemt om at han kom til å bli maks xx år, og hadde grunner for hvorfor han mente dette ville skje.

Han hadde tydelig en form for traume som lå bak, selv om det ikke var veldig alvorlige ting, men han var ikke villig til å gå i terapi, "for terapi kan aldri endre det faktum at jeg aldri blir en dag over min xx. bursdag".

Det ble for merkelig, spesielt når det kom om gang på gang. Forsøkte å få ham til å innse at ingen av oss har noen garantier, og at det beste vi kan gjøre er å leve mens vi gjør det og ikke ta sorger på forskudd. Men det var visst viktig å minne alle sine nærmeste på at han ville dø det året før han fylte xx år, slik at alle var forberedt.

Jeg så for meg at det for ham ville bli en selvoppfyllende profeti, for han kodet inn i seg selv hver eneste dag at han kom til å dø da. Jeg sa at jeg kunne takle å miste ham om det faktisk skjedde, men at jeg ikke aktet å bruke mine neste 20 år på å sørge over noe som kanskje ikke kom til å skje. Men da var det visst jeg som var i benektelse og ikke forstod.

Merkelig, for ellers var han en kjernekar. Veldig synd for ham at han nektet å bearbeide det som hadde skapt denne maniske tvangstanken hos ham, for det hadde nok ikke vært så vanskelig å bli kvitt det med riktig hjelp.

Anonymkode: c3dd0...072

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje er det?

Anonymkode: c2905...092

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han bør bytte bransje, da, om å jobbe der gir ham ei tidlig grav?

Anonymkode: 9d3b2...33e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg avsluttet faktisk med en mann for en del år siden pga. at han snakket helt bestemt om at han kom til å bli maks xx år, og hadde grunner for hvorfor han mente dette ville skje.

Han hadde tydelig en form for traume som lå bak, selv om det ikke var veldig alvorlige ting, men han var ikke villig til å gå i terapi, "for terapi kan aldri endre det faktum at jeg aldri blir en dag over min xx. bursdag".

Det ble for merkelig, spesielt når det kom om gang på gang. Forsøkte å få ham til å innse at ingen av oss har noen garantier, og at det beste vi kan gjøre er å leve mens vi gjør det og ikke ta sorger på forskudd. Men det var visst viktig å minne alle sine nærmeste på at han ville dø det året før han fylte xx år, slik at alle var forberedt.

Jeg så for meg at det for ham ville bli en selvoppfyllende profeti, for han kodet inn i seg selv hver eneste dag at han kom til å dø da. Jeg sa at jeg kunne takle å miste ham om det faktisk skjedde, men at jeg ikke aktet å bruke mine neste 20 år på å sørge over noe som kanskje ikke kom til å skje. Men da var det visst jeg som var i benektelse og ikke forstod.

Merkelig, for ellers var han en kjernekar. Veldig synd for ham at han nektet å bearbeide det som hadde skapt denne maniske tvangstanken hos ham, for det hadde nok ikke vært så vanskelig å bli kvitt det med riktig hjelp.

Anonymkode: c3dd0...072

Uff, det høres veldig slitsomt og trist ut både for han selv og dem rundt han.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken bransje er det?

Anonymkode: c2905...092

Olje&gass.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje han bør bytte bransje, da, om å jobbe der gir ham ei tidlig grav?

Det vil han ikke. Men uansett tror jeg han tenker at han er allerede så eksponert etter å ha jobbet der i 20 år.

Skrevet

Man trenger jo ikke være helt i kjellern og si hver dag man skal dø xx alder, men man kan jo være realist.

i min familie har alle mannfolk død på rundt 80-83 og kvinnfolka har levd til 90-97 år gammel.

realiteten er jo at jeg også mest sannsynlig ikke lever til mer enn rundt 80 sjæl. Noe jeg er fornøyd med egentlig men jeg går ikke rundt å annonserer det 24/7.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff, det høres veldig slitsomt og trist ut både for han selv og dem rundt han.

Olje&gass.

Det vil han ikke. Men uansett tror jeg han tenker at han er allerede så eksponert etter å ha jobbet der i 20 år.

Så han tror at han og alle kollegene vil dø ung? Eller kun han?

AnonymBruker
Skrevet

Man har jo lov til å føle som man gjør. 

Jeg har og alltid føler jeg kom til å dø tidlig og det gjorde jeg nesten. Medfødt tidsinnstilt bombe som smalt da jeg var i slutten av 20 årene og det var egentlig tilfeldig at jeg fortsatt er her. Av og til så føler man bare at noe er galt uten at man kan si hva.

Men å gå rundt og mase om det ved hver anledning blir noe annet men hadde ikke inntrykk av at mannen til ts gjorde det. Det er jo en kjensgjerning at innenfor visse yrker spesielt de yrkene der man sliter kroppen ut så tar det på og jeg ser at nesten alle som var innenfor yrket til min ene forelder er døde i 60 årene. Noe er jobben og noe er røyken, alt tar på.

Anonymkode: 35bfb...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man bør være rimelig fornøyd om man blir rundt å 80 år. En perfekt alder å avslutte et langt liv.  Å sitte som et hjelpeløst vrak på 93 - til byrde for både seg selv og andre - er definitivt ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 5e647...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...