AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Skrevet 6. juni 2024 Om mannen er så rigid at du må spørre på KG om du skal slippe å betale husleie når du begynner å betale på lånet…. Så kanskje du bør revurdere hele samboerskapet? Tror du virkelig kjæresten din vil forsøke å tvinge deg til å betale dobbelt for å bo? Anonymkode: 83b04...ce0 12 3
Tuba Skrevet 6. juni 2024 #4 Skrevet 6. juni 2024 TS har du virkelig skriftlig kontrakt med din samboer om husleie? Hvis du kjøper deg inn (ikke blir kjøpt inn) i hans bolig 50% eller mer skal du selvsagt ikke betale husleie. Hvis avtalen er skriftlig blir den ikke sagt opp automatiske så da må du sørge for det.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Skrevet 6. juni 2024 Har dere kontrakt på at du skal kjøpe deg inn? Anonymkode: 0bca5...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Skrevet 6. juni 2024 Ingenting skjer automatisk. Husleiekontrakter blir kun sagt opp automatisk dersom de er tidsbestemt. Normalt sett så setter man seg ned å snakker sammen i det man er såpass seriøs at man skal eie boligen sammen. Man snakker og finner ut av hvordan lån og andre utgifter skal betales. Hvordan har dere kommet frem til hvor stor andel du skal kjøpe, og hva du skal betale? Anonymkode: db1cb...f6e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Skrevet 6. juni 2024 Husleiekontrakt? Lurer på hvor lang oppsigelsestid du har 😁 Anonymkode: 6f57f...09d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #8 Skrevet 6. juni 2024 Jeg ville tatt en tur til banken for rådgiving Anonymkode: c4aae...105
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #9 Skrevet 6. juni 2024 helene3 skrev (44 minutter siden): Hei, Samboer min spurte meg om å bli kjøpt i hans bolig. Jeg betaler husleie til ham. Hvordan er det ? Må jeg si opp husleie kontrakt før jeg begynne å betale boliglån eller dette skjer automatisk når jeg kjøper 50 % av bolig? Dette spørrer jeg for å hindre å betale husleie og boliglån samtidig. Seriøst?? Anonymkode: 2d1a9...955 1
Virrevirrevapp Skrevet 6. juni 2024 #10 Skrevet 6. juni 2024 helene3 skrev (46 minutter siden): Hei, Samboer min spurte meg om å bli kjøpt i hans bolig. Jeg betaler husleie til ham. Hvordan er det ? Må jeg si opp husleie kontrakt før jeg begynne å betale boliglån eller dette skjer automatisk når jeg kjøper 50 % av bolig? Dette spørrer jeg for å hindre å betale husleie og boliglån samtidig. Ja, si opp husleiekontrakten før du kjøper deg inn. Ingenting skjer automatisk! Boliglånet er til banken, husleie er til ham, stor forskjell. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #11 Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Husleiekontrakt? Lurer på hvor lang oppsigelsestid du har 😁 Anonymkode: 6f57f...09d Nettopp. "Ekteskap er bare tull, samboerskap er like forpliktende", bla bla bla. En mann som ikke vil gifte seg, er ikke klar for forpliktelser. To stykker som har skriftlig leiekontrakt er bare to stykker som bor i samme hus og puler. Verken mer eller mindre. Når han ikke engang sier noe om husleie vs. huslån når HAN foreslår at hun kjøper seg inn (lånet er sikkert blitt høyere enn husleia, så han "taper" på å ha henne som samboer uten eierskap til hus), så statuerer han nettopp dette poenget - de er to personer som bor i samme hus og puler. Punktum. Anonymkode: ba567...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #12 Skrevet 6. juni 2024 Dette er jo en smule spesielt. Tror ikke det er vanlig å ha en skriftlig leiekontrakt i et romatisk samboerforhold. Men la oss si at dette er en kompis, da, og du leier halve boligen hans. Først må du finne ut hvor lang oppsigelsestid du har på leiekontrakten. Det står i kontrakten, og er vel typisk 3 mnd. Ingenting går automatisk, nei. Dere må bli enige om en dato for når du skal kjøpe deg inn. Dette ordnes med banken. Eierskapet må tinglyses, og gjelder fra en spesifikk dato. Så sier du opp leieforholdet (hvis dere har skriftlig kontrakt må også oppsigelsen være skriftlig), og viser til oppsigelsestiden og skriver datoen for terminering av leieforholdet. Anonymkode: 38a6a...1fb 1
Virrevirrevapp Skrevet 6. juni 2024 #13 Skrevet 6. juni 2024 Samtidig, hvis det er borettslag er det "husleie" dit (andel av felleskostnader) som du skal betales halvparten av, i tillegg til halvparten av utgifter til strøm/oppvarming. Om det er selveier eller bolig, må du betale halvparten av offentlige utgifter (vann, renovasjon).
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #14 Skrevet 6. juni 2024 Har han dårlig råd siden han vil at du skal kjøpe deg inn? Eller vil han lure deg, siden dere har leiekontrakt i et kjæresteforhold (unormalt) ikke kjøp deg inn! Dette høres rart ut! Anonymkode: beedf...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå